Näytä kaikki tiedotteet

Verkkokaupan kasvu kiritti myös OmaPostin käyttöä: palvelulla yli miljoona aktiivikäyttäjää kuukaudessa

Postin digitaalinen OmaPosti-palvelu lanseerattiin vuonna 2018, ja sen on ottanut käyttöön jo 1,6 miljoonaa suomalaista. Maksuttomalla OmaPostilla on helppo seurata, maksaa ja palauttaa paketteja. Huhtikuussa saavutettiin uusi merkkipaalu, kun palvelu saavutti miljoonan kuukausittaisen aktiivikäyttäjän rajan. Yli 100 000 käyttäjää avaa OmaPostin miltei päivittäin.

OmaPostilla on ollut vahva rooli sähköisenä postilaatikkona, joka helpottaa kirjeiden ja laskujen hallintaa. Verkkokaupan kasvu näkyy kuitenkin enenevässä määrin myös siinä, miten ja mihin OmaPostia kuluttajan arjessa käytetään. Nykyisin OmaPosti palvelee erityisen hyvin kaikkia, jotka ostavat tuotteita verkosta, koska ostosten toimitusten seuranta ja hallinta on palvelussa helppoa. Lisäksi paketin lähettäminen on edullisinta OmaPostista.

Suosituin ominaisuus on paketin seuranta, eniten käyttäjiä 25-35 vuotiaissa

OmaPostin käytetyin ominaisuus on paketin toimituksen seuranta: toimituksia seurataan yli 3 miljoonaa kertaa kuukaudessa. OmaPosti näyttää, onko paketti lähetetty, matkalla ja milloin se toimitetaan haluttuun noutopisteeseen tai osoitteeseen. Sen avulla kuluttaja voi myös hallita omaa toimitustaan valitsemalla itselleen sopivan saapumisajankohdan kotiin toimitettavalle paketille tai ohjaamalla paketin haluttuun automaattiin, jos vastaanotto ei kotona onnistu. OmaPostilla seurataan myös saapuneita kirjeitä ja maksetaan sinne saapuneita laskuja.

Suurin käyttäjäryhmä löytyy ikäluokasta 25-35 vuotiaat. Toiseksi eniten käyttäjiä löytyy yli 65-vuotiaista, joten myös vanhemmat ikäluokat ovat ottaneet palvelun omakseen. Maantieteellisesti käyttäjiä löytyy tasaisesti kaikkialta Suomesta, mutta suurimmat keskittymät löytyvät isoista kaupungeista väestömäärien mukaisesti.

Asiakkaat rakentavat OmaPostin toimintaa – ja antavat arvokasta palautetta

OmaPostin toiminnallisuuksia ja käyttötapoja kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa. Esimerkiksi vuoden 2020 alusta lähtien palvelussa on voinut valita paketin jätön ovelle kuittauksetta. Suosittu ja koronaturvallinen ominaisuus kehitettiin käyttäjien toiveiden perusteella, ja se on saanut asiakkailta paljon positiivista palautetta.  

OmaPosti toimii myös arvokkaana palautekanavana, jonka kautta asiakas voi arvioida jokaisen saamansa pakettitoimituksen ja sen sujuvuuden.  

– Haluamme palautetta ja dialogia asiakkaiden kanssa. OmaPostin avulla palvelemme asiakkaita paremmin ja vahvistamme asiakaslähtöistä kehitystyötämme. Saamme melkein reaaliajassa tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei. OmaPostista asiakas voi valita juuri ne toimitustavat ja palvelut, jotka hänelle itselleen parhaiten sopivat. Tavoitteemme on, että OmaPosti on jatkossakin yksi Suomen suosituimmista sovelluksista ja jokaisen suomalaisen puhelimessa, kertoo Miikka Roine, joka vastaa OmaPostin kehityksestä.

OmaPostiin on lähiaikoina tulossa useita arkea helpottavia toiminnallisuuksia, kuten pakettitoimituksen seuranta reaaliaikaisella kartalla, ovikoodin jakaminen kuljettajalle, tarkentuva +-15 minuutin toimitusaikaikkuna ja digitaalinen tullaus.

OmaPosti-sovelluksen voi ladata ilmaiseksi Google Playstä tai App Storesta. OmaPostia voi myös käyttää verkossa osoitteessa www.posti.fi/omaposti