Näytä kaikki tiedotteet

Tutkimus: Valtaosa suomalaisista suosii kotimaisia verkkokauppoja Black Fridayna ja muina kauppapäivinä

Loppuvuoden kauppapäivät Singles’ Day, Black Friday ja Cyber Monday kasvattavat yhä suosiotaan Suomessa. Postin toista vuotta peräkkäin tekemästä tutkimuksesta selviää, että kauppapäivien aikana ostetaan erityisesti verkosta ja niiden suosio korostuu naisten ja nuorten keskuudessa. Tutkimus toteutettiin lokakuun puolessa välissä ja siihen vastasi tuhat suomalaista.

”Joulu on vilkasta aikaa meille Postissa, ja myös kauppapäivät näkyvät pakettitoimituksissa. Erityisesti Black Friday on suosittu ja moni aloittaa silloin joululahjojen ostamisen, kuten tuoreesta tutkimuksesta selviää. Koska kauppapäivät painottuvat vahvasti verkkoon, halusimme tänä vuonna selvittää myös siellä ostamiseen vaikuttavia tekijöitä, kuten kotimaisuuden ja ympäristöystävällisen kuljetuksen tärkeyttä”, Postin liiketoimintajohtaja Tommi Kässi kertoo.

Black Friday on yhä suosituin kauppapäivä, jolloin naiset ostavat miehiä enemmän

Suomalaisten eniten suosima kauppapäivä on Yhdysvalloista lähtöisin oleva Black Friday, jota juhlitaan tänä vuonna 25.11. Lähes jokainen suomalainen (94 %) tuntee päivän nimeltä, ja 34 % ilmoittaa tehneensä ostoksia viime Black Fridayna. Vuosi sitten vastaava luku oli 30 %.

Singles’ Day ja Cyber Monday tunnetaan tänä vuonna hieman paremmin. Kummankin kauppapäivän tuntee vähintään nimeltä 54 %, kun viime vuonna vastaavat luvut olivat 46 % (Singles’ Day) ja 52 % (Cyber Monday). Kiinasta lähtöisin olevaa Singles’ Dayta vietettiin 11.11., ja yhdysvaltalaista Cyber Mondayta vietetään 28.11.

Naiset tekevät kauppapäivien aikana keskimäärin enemmän ostoksia kuin miehet. Naisista 41 % teki ostoksia viime Black Fridayna, kun miehistä taas 27 %. Viime Cyber Mondayna naisista 10 % ja miehistä 6 % osti jotain. Singles’ Day sai viime vuonna 4 % naisista ostoksille, miehistä 3 %.

Vajaa puolet tutustuu tarjouksiin etukäteen, nuoret aikovat ostaa enemmän

Kauppapäiviin aiotaan valmistautua hieman viime vuotta enemmän. 48 % (44 %) aikoo tutustua ennakkoon Black Friday -tarjouksiin, 14 % (12 %) Cyber Monday -tarjouksiin ja 7 % (7 %) Singles’ Day -tarjouksiin. Ostopäivistä odotetuin on Black Friday, jota 53 % kertoo odottavansa eniten.

Ostoksia aiotaan tehdä yhtä paljon kuin viime vuonna. 21 % aikoo ostaa jotain Black Fridayna, 5 % Cyber Mondayna ja 2 % Singles’ Dayna. Mitä nuorempi vastaaja, sitä todennäköisemmin ostoksia aiotaan tehdä. 18–24-vuotiaista 40 % aikoo tehdä ostoksia Black Fridayna, 12 % Cyber Mondayna ja 6 % Singles’ Dayna.

Neljäosa (25 %) vastaajista aikoo aloittaa joululahjojen ostamisen Black Fridayna, 25–34-vuotiaista vajaa puolet (41 %). 4 % aloittaa lahjaostokset Cyber Mondayna ja 2 % Singles’ Dayna.

Ostokset painottuvat verkkoon, jossa kotimaista halutaan suosia

Kauppapäivien ostokset tehdään useimmiten verkossa. Vastaajista 46 % suosii verkkokauppoja. Verkon suosio korostuu erityisesti 25–34-vuotiaiden keskuudessa: heistä 71 % tekee kauppapäivien ostokset pääosin verkossa.

Kotimaisuus nähdään tärkeänä. Valtaosa (85 %) haluaa suosia kauppapäivinä kotimaisia verkkokauppoja.

Kuljetusfirman ympäristöystävällisyys on tärkeää myös kauppapäivinä. 38 % vastaajista huomioi sen ostosten toimitustapaa valitessa. Erityisesti naiset (42 %) ja 18–24-vuotiaat (47 %) kertovat, että se vaikuttaa päätöksentekoon verkkokaupassa ainakin jonkin verran.