Näytä kaikki tiedotteet

Paperinen rahtikirja poistuu käytöstä 1.2.2023 osana rahdin kuljetusketjun digitalisointia

Olemme pitkään tehneet töitä kuljetusketjujemme digitalisoimiseksi, jotta voimme tarjota parempaa palvelua ja lähetysten seurattavuutta. Seuraavana askeleena luovumme paperisesta rahtikirjasta 1.2.2023 alkaen.

Yksilöivä kollitunniste jokaiseen kuljetusyksikköön

Jatkossa kaikki kuljetusyksiköt on merkittävä yksilöivällä kollitunnisteella, jonka tiedot pitää olla myös tilauksella. Tämän varmistat tekemällä tilauksen ja tulostamalla kuljetusdokumentit OmaPosti Prosta tai Posti SmartShipistä.

Tarvitsemme yksilöivät kollitunnisteet, jotta voimme seurata ja ohjata jokaista lähetyksen kuljetusyksikköä digitaalisten järjestelmiemme avulla. Jos yksilöivää kollitunnistetta ei ole lisätty, lisäämme sen ja veloitamme työstä palvelumaksun 1.1.2023 alkaen.

Lähetyksillä oikeat tiedot, mitat ja lisäpalvelut

Lähetysten tietoja käytetään päivittäisen reittisuunnittelun perusteena. Siksi tarvitsemme jokaiselle kollille oikein merkityt osoitetiedot, mitat ja painot, sekä lähetyksille muut tiedot oikein – varmistetaan yhdessä oikeat tiedot tilauksille.

Mittatietojen varmistamiseksi myös mittaamme ja kuvaamme kolleja kuljetusketjussamme. Virheellisten mitta- ja tilaustietojen korjauksesta veloitamme palvelumaksun.

Digitalisointi parantaa seurattavuutta ja laatua

Digitalisointi helpottaa lähetyksen seurantaa ja ongelmatilanteiden selvittämistä. Digitaaliset leimat kuljetusketjussa mahdollistavat sen, että voimme kertoa tarkemmin mahdollisista yllätyksistä kuljetusketjun aikana. Myös lähetyksen suunnittelu helpottuu – ja siten myös toimitusvarmuus paranee entisestään.

Kun saamme tarkempaa tietoa kuljetusten aikana, voimme jakaa sitä myös teille. Voitte seurata entistä tarkemmin niin yksittäisiä lähetyksiä kuin logistiikkanne kokonaiskuvaa. Oikeat mittatiedot myös mahdollistavat entistä tarkemman laskutuksen – maksatte siitä mitä lähetätte.

Tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kuljettamista

Olemme ottaneet käyttöön uudet suunnittelujärjestelmät, ja panostaneet reittisuunnitteluun. Tehokkuuden takaamiseksi suunnittelemme jakelureitit volyymien mukaan joka päivä ja parannamme runkoverkkoamme sähköisellä mallinnuksella.

Tavoittelemme nollapäästöjä 2030. Investoimme paljon uuteen kalustoon. Jotta pääsemme tavoitteeseen, pitää kuljetusreitit suunnitella mahdollisimman tehokkaiksi – pyrimme ajamaan mahdollisimman vähän, ja tähän tarvitsemme täsmälliset tiedot lähetyksistä. Kuljetusketjun digitalisoinnin myötä voimme olla paperittomia, mikä myös auttaa meitä säästämään ympäristöä.