Tilausten lähettäminen ja toimitustavat
Tilausten keräily ja lähettäminen
Arkisin kello 14 mennessä saapuneet tilaukset kerätään ja lähetään pääsääntöisesti samana arkipäivänä. Toimitusvarmuuden tavoite on 98%. Tilaus voi tulla verkkokaupasta tai voit tehdä sen Glue-palvelun avulla. Tilaus voi lähteä myös seuraavana arkipäivänä johtuen normaalista poikkeavista käsittelymääristä. Posti ei vastaa mahdollisista toimitusviiveistä johtunutta suoraa tai epäsuoraa haittaa Asiakkaalle.
Varastoinnissa noudatetaan FIFO periaatetta kaikkien nimikkeiden osalta. Eli ensimmäiseksi varastolle saapuneet tavarat toimitetaan ensimmäiseksi.
Pakkaaminen ja pakkausmateriaalit
Toimitettavat tavarat pakataan aina Postin hankkimaan kuljetuspakkaukseen tai suuret tilaukset voidaan toimittaa myös lavalla. Tilaus pakataan joko aaltopahvilaatikkoon, kartonkipussiin tai lavalle. Pakkausmateriaalit veloitetaan pakkausmateriaalihinnaston mukaisesti.
Pakettina toimitettavien tuotteiden paukkausmateriaalin hintaan sisältyy pakkaamisessa käytettävä teippi ja täyte. Lavalla toimitettavien tuotteiden kelmutus sisältyy lavan hintaan.
Pakkaukseen ei laiteta lähetyslistaa tai muuta vastaavaa dokumenttia.
Pakkauksen päälle laitetaan Postin osoitekortti.
Käytettävissä olevat toimitustavat
Varastopalvelussa on mahdollista käyttää seuraavia Postin toimitustapoja. Toimitukset tarjotaan kuljetuspalveluiden palveluehtojen mukaisesti, joista asiakas on tehnyt erillisen sopimuksen Postin kanssa.
Kuljetuspalvelu | Selite | Additional services |
---|---|---|
Postipaketti | Toimitus Postin noutopisteeseen. | Särkyvä, LQ prosessilupa, Suuri |
Pikkupaketti | Toimitus luukkuun tai laatikkoon. | |
Kotipaketti | Toimitus vastaanottajan valitsemana ajankohtana. | Särkyvä, LQ prosessilupa, Suuri |
Express-paketti | Toimitus päivällä yritysosoitteeseen tai kotiosoitteeseen, pakettilähetys. | Särkyvä, LQ prosessilupa, Suuri |
Express-paketti, aamuksi | Toimitus aamulla yritysosoitteeseen tai kotiosoitteeseen, lavalähetys. | Särkyvä, LQ prosessilupa, Suuri |
Express-rahti, illaksi | Toimitus vastaanottajan valitsemana ajankohtana, lavalähetys. | |
Express-rahti, aamuksi | Toimitus aamulla yritysosoitteeseen tai kotiosoitteeseen, lavalähetys. | |
Nouto varastolta | Nouto varaston noutopisteestä, osoite on Postimiehenkuja 1, 01530 Vantaa. Noutopiste on avoinna arkisin ma-pe klo 7:00 -17:00. Nouto veloitetaan varastopalvelun hinnoittelun mukaisesti. Arkisin klo 14 mennessä saapuneet tilaukset on noudettavissa seuraavana arkiaamuna klo 8:00 jälkeen. Ennen noutoa on hyvä varmistaa Glue-palvelusta, että noudettava tilaus on käsitelty (tilauksen status on ”Toimitettu”). Vastaanottaja saa Postin järjestelmästä automaattisen sähköpostin kun tilaus on käsitelty. Noutopisteessä käsitellään useiden varastoasiakkaiden tilauksia, joten noudettaessa on hyvä mainita ”Posti eCom varasto” ja tilausnumero. | |
Parcel Connect | Toimitus EU alueen sisällä maihin, joissa Parcel Connect -palvelu on käytettävissä. | |
Postipaketti Baltiaan | Toimitus Viro, Latvia ja Liettua | |
Express Business Day Paketti | Toimitus EU:n alueelle | Soitto ennen jakelua, Suuri, Kotijakelu |
Express Business Day Lava | Toimitus EU:n alueelle |
Osa- ja jälkitoimitukset
Jos tilauksella olevia tuotteita ei ole varastolla riittävää määrää tai ei ollenkaan, tilaus otetaan keräilyyn vasta sitten kun tuotteita on saatavilla. Huolehdi tuotteiden saatavuudesta ja tee tarvittavat varaston täydennystilaukset.
Keräilyn oikeellisuus
Postin varasto vastaa keräilyvirheistä ja toimittaa maksutta virheellisesti toimitettujen tuotteiden tilalle oikeat tuotteet. Loppuasiakas voi palauttaa väärin toimitetun tavaran takaisin varastolle Postin toimittamalla palautustunnuksella. Muita mahdollisia asiakkaalle aiheutuvia kuluja ei korvata. Asiakkaan tulee itse seurata keräilyn oikeellisuutta ja reklamoida mahdollisista virheistä.
Halutulle toimitustavalle sopimattomat tilaukset
Varasto toimittaa tilaukset sillä toimitustavalla, joka on tilauksella ilmoitettu. Jos toimitustapa ei ole tilaukselle sopiva, esimerkiksi tuotteen koon vuoksi, kuljetuksen aikana voi Posti muuttaa toimitustapaa ja periä kulut toteutuman mukaisesti.
Lisäykset lähetyksiin
Jos toimituksiin halutaan lisätä esimerkiksi tuotenäytteitä tai vastaavia tuotteita, joita loppuasiakas ei tilannut, tulee lisätuotteet olla ennakkoon varastolla ja perustettuna normaaleina varastotuotteina, ja tieto lisäyksestä tulee olla tilauksen mukana.