Viisi tekijää, joilla voidaan parantaa suomalaisen verkkokaupan kilpailukykyä

14.02.2018

Nopeat toimitukset, kansainvälistyminen, samat verotuskäytännöt, lisää markkinapaikkoja ja palautusten helppous. Siinä keinoja, joilla suomalaisen verkkokaupan vetovoimaa voidaan parantaa suhteessa kiinalaisiin verkkokauppoihin.

Postialan järjestön IPC:n verkkokauppatutkimus paljasti äskettäin, että suomalaiset tekevät verkko-ostoksia entistä ahkerammin kiinalaisista verkkokaupoista. Viime vuonna jo 37 % viimeksi tehdystä ostoksesta tuli Kiinasta.

Postin paketti- ja logistiikkapalvelun johtaja Sami Finne ja Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala pohtivat keskiviikkona Postin järjestämässä verkkokaupan tilaisuudessa keinoja suomalaisen verkkokaupan kilpailukyvyn parantamiseksi.

- Suomalaisella verkkokaupalla on edelleen useita kilpailuvaltteja. Nopeilla toimituksilla voidaan saada kilpailuetua, yli 50% suomalaisista voidaan tavoittaa saman päivän pakettitoimituksilla. Vastaavasti tavarakirjeen kuljetusaika Kiinasta Suomeen on keskimäärin 15-30 päivää, sesonkeina jopa pidempään, korostaa Finne.

Suomalaisen verkkokaupan etuna myös helpot palautukset

Kuluttajat arvostavat myös toimitusten hintaa ja palautusten helppoutta. Finnen mukaan suomalaisissa ja eurooppalaisissa verkkokaupoissa palautusprosessit ovat yleensä nopeita ja vaivattomia. Kansainvälisillä verkkokaupoilla toimituskustannukset ovat usein tuotteiden hinnassa, ulkomaantoimituksista jo noin puolet tulivat kuluttajille "ilman toimituskustannuksia".

Finne kannustaa myös suomalaisia kauppiaita rakentamaan uusia markkinapaikkoja sekä pohtimaan kansainvälistymistä. Ulkomaille pääsee jo nyt helposti ja pienillä investoinneilla. Kaupankäyntiä helpottaa myös EU:n päätös poistaa ns. geoblokkaus, joka on aiemmin estänyt asiakkaita hankkimasta tuotetta toisen maan verkkosivulta.

Kaupan liitto: arvonlisävero heti käyttöön alle 22 euron tuotteille EU:n ulkopuolelta

Kun EU-maiden kansalaiset tekevät ostoksia unionin ulkopuolella sijaitsevista verkkokaupoista, EU:n arvonlisäverodirektiivi mahdollistaa arvonlisäveron perimättä jättämisen enintään 22 euron arvoisista lähetyksistä. Suomi on päättänyt käyttää tätä mahdollisuutta. Noin 95% kiinasta tilattavista lähetyksistä jää arvoltaan 22 euron alle eli niistä ei tarvitse maksaa alvia Suomessa.

EU:n direktiivin muutos poistaa verovapauden vuoden 2021 alusta.

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo, että Suomen valtion pitäisi korjata veroepäkohta välittömästi.

- Kaupan liitto ehdottaa, että Suomi ottaisi jo nyt käyttöön alle 22 euron arvoisten tuotteiden arvonlisäveron. Ei ole välttämätöntä odottaa vuoteen 2021, jolloin EU-sääntely tulee voimaan, toteaa Pekkala.

Pekkalan mukaan arvonlisäverottomat lähetykset hyvin pienillä toimituskustannuksilla antavat kiinalaiselle verkkokaupalle kilpailuedun suhteessa suomalaiseen kauppaan. Ruotsi perii jo nyt arvonlisäveron alle 22 euron arvoisista lähetyksistä.

- Suomessa toimivan kaupan toimintaedellytykset on pidettävä kunnossa. Koska verkkokaupan myötä kilpailu on globaalia, suomalaisen kaupan kilpailukykyä ei saa tuhota nostamalla tai luomalla uusia veroja ja maksuja. On tärkeää, että meillä on samanlaiset pelisäännöt ja verotuskäytännöt kuin ulkomaisella verkkokaupalla, muistuttaa Pekkala.

Kiinan kirjelähetysten jakelukorvaus ei kata todellisia lajittelu- ja jakelukustannuksia

Postin kansainvälisestä kirjeliiketoiminnasta vastaava Noora Laaksonen sanoo, että kiinalaiset verkkokaupat ovat moninkertaistaneet myyntinsä Suomeen ja kaikkialle maailmaan hyödyntämällä Maailman postiliiton 60-luvulla kehitettyä jakelukorvaus-järjestelmää, jota on hidasta muuttaa.

- Kiinalaiset verkkokaupat lähettävät Kiinasta Suomeen ja muihin Euroopan maihin pientavaraa pääosin kirjelähetyksinä. Tämä on verkkokaupoille halvin tapa lähettää lähetyksiä. Maailman postiliiton sopimuksiin perustuva jakelukorvaus Euroopan posteille on hyvin pieni eikä kata todellisia kuljetus- ja lajittelukustannuksia. Järjestelmä on luotu ennen kuin verkkokauppaa oli olemassa, korostaa Laaksonen.