SAK:n mielenilmaus ja huono sää voivat paikoitellen viivästyttää lähetysten kulkua

31.01.2018

Päivitetty 1.2. / Säätilan vaikutus jakeluun osassa maata

SAK:n järjestämä poliittinen mielenilmaus ja siihen liittyvä työnseisaus satamissa perjantaina 2. helmikuuta voivat vaikuttaa toteutuessaan lähetysten kulkuun. Arvio on edelleen, että ne viivästyttäisivät lähetysten kulkua osassa maata 1 - 3 vuorokautta. Arviota tarkennetaan päivittäin.

Mikäli mielenilmaukset toteutuvat, ruuhkaa päästään purkamaan vasta viikonlopun jälkeen maanantaina 5.2. Vaikutuksia voi olla myös asiakaspalvelussa ja posteissa.

Myös huono sää ja ajokeli voivat aiheuttaa viivettä jakeluun osassa maata.

Mielenilmaus ja työnseisaus EIVÄT VAIKUTA

- asiakkaiden turvallisuuteen ja terveyteen liittyviin lähetyksiin, joita ovat verilähetykset, laboratorionäytteet sekä kauppakassit, ateriakuljetukset ja hoivapalvelut. Ne hoidetaan normaaliin tapaan.

Mielenilmaus ja työnseisaus VOIVAT VAIKUTTAA TOTEUTUESSAAN

- joillakin alueilla perjantaina ilmestyvien sanomalehtien varhaisjakeluun. Tämän hetkisen arvion mukaan vaikutukset olisivat paikallisia ja vain perjantaina. Posti sopii lehtitalojen kanssa mahdollisista poikkeusjärjestelyistä.

- paikoitellen kirjepostin, aikakauslehtien, suoramarkkinointilähetysten, pakettien ja rahdin kulkuun sekä päiväpostin mukana jaettavien sanomalehtien jakeluun. Tämän hetkisen arvion mukaan SAK:n mielenilmauksen aiheuttama viive olisi 1 - 3 vuorokautta.

- ulkomailta tuleviin ja ulkomaille lähteviin kirje- ja pakettilähetyksiin. Työnseisaus sulkee toteutuessaan kaikki Suomen vientisatamat perjantaina. Tämän hetkisen arvion mukaan ulkomaan postilähetyksiin tulisi 1 - 3 vuorokauden viive. Käsittelyviive koskisi myös lentoteitse kulkevaa ulkomaanpostia.

- osittain Postin asiakaspalveluun ja palvelujen ruuhkautumiseen Postin palvelupisteissä sekä kumppaniyritysten yhteydessä olevissa posteissa.

Tarkentuneista arvioista tiedotetaan päivittäin Postin verkkosivuilla ja Twitterissä @Postigroup.