Kotiinkuljetus laskutetaan vain yhdeltä – lähettäjältä tai vastaanottajalta

16.01.2018

Julkisuudessa on keskusteltu postipakettien kotiinkuljetuksesta maaseudulla. Joissakin keskusteluissa on ollut väärä tulkinta kuitattavien lähetysten kotiinkuljetuksen maksuista. Posti ei laskuta palvelukuluja kahteen kertaan, vaan kotiinkuljetuksen maksaa joko lähettäjä tai lisäpalveluna vastaanottaja.

Lähettäjä maksaa kuljetuksesta tavallisesti Postin noutopisteeseen asti. Siitä eteenpäin kotiinkuljetus on maksullista lisäpalvelua. Jos lähettäjä maksaa kuljetukseen kotiin asti, vastaanottajalle ei tule silloin kuluja.

Jos vastaanottaja haluaa lisäpalveluna kotiinkuljetuksen lähetykselle, josta lähettäjä on maksanut postimaksun vain Postin noutopisteeseen asti, tämä lisäpalvelun osuus noutopisteestä vastaanottajan kotiin on maksullinen.

Kotiinkuljetukseen liittyvä palvelu ja maksut ovat samat sekä kaupungeissa että maaseudulla.

Pakettien jakelu ei kuulu postilaissa määriteltyyn yleispalveluun, vaan palvelu tuotetaan kuten muissakin palveluyrityksissä, asiakkaiden tarpeiden ja kaupallisten sopimusten pohjalta.

Ilman vastaanottajan kuittausta luovutettavien lähetysten kuljetuksiin ei muutoksia

Ilman vastaanottajan kuittausta luovutettavat kirjelähetykset ja paketit sekä lehdet jaetaan Postin perusjakelussa kotiin, kuten tähänkin asti. Lähetysten pitää mahtua postiluukkuun tai -laatikoon eli ne voivat olla enintään 25x35x3 cm kokoisia ja enintään 2 kg painavia.

Niillä alueilla, joilla on erillinen palvelukuljetus pakettilähetyksille, Postin 9, 14 ja 21 -paketit toimitetaan vastaanottajille kotiin aamuksi klo 9.00 mennessä, iltapäiväksi klo 14.00 mennessä tai illalla klo 21.00 mennessä. 21-pakettiin sisältyy toimitusajan sopiminen vastaanottajan kanssa etukäteen. Jos erillistä palvelukuljetusta ei ole, kaikki edellä mainitut paketit jaetaan kotiin perusjakelun mukana.

Yrityksille on oma nouto- ja jakelupalvelu

Kuitattavien lähetysten maksuton kotiinkuljetuspalvelu on koskenut vain haja-asutusalueiden kotitalouksia. Yrityksille on Postin maksullinen nouto- ja jakelupalvelu: https://www.posti.fi/yritysasiakkaat/paketit-ja-logistiikka/nouto-ja-jakelupalvelu.html. Jos lähettäjä on valinnut lähetystavaksi Express- tai Ovelle-paketin, ne toimitetaan suoraan yritykseen ilman lisämaksua.