Postille ensimmäinen etanolidiesel-kuorma-auto

22.09.2017

Postin logistiikkapalveluja tuotetaan nyt myös kotimaisen RED95-etanolidieselin voimalla Lohjan ja Helsingin seuduilla. Etanolidieselmoottorilla varustetun 18-tonnisen kuorma-auton hankinta liittyy Postin tavoitteisiin testata vaihtoehtoenergia-ajoneuvoja ja ottaa parhaita ajoneuvoratkaisuja normaaliin työkäyttöön.

Jätepohjaisen kotimaisen etanolidieselin avulla pystytään leikkaamaan huomattavasti sekä raskaan liikenteen fossiilisia hiilidioksidipäästöjä että lähipäästöjä.

Postin ajoneuvokaluston päällikkö Juha Sinivuo sanoo, että Posti on edelläkävijä ja osallistuu aktiivisesti vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttökokeiluihin.

- Käytössämme on erilaisia vaihtoehtoisia ajoneuvoja, kuten sähköautoja, biokaasuautoja ja erikoispitkiä ja -korkeita ajoneuvoja. Ympäristövaikutusten vähentämiseen kuuluvat erityisesti myös kuljetusreittien suunnittelu ja optimointi sekä ajotavan seuranta ja taloudellinen ajo. Tavoittelemme pienempää energiankulutusta kuljetettuun hyötykuormaan nähden. Se tarkoittaa suoraan päästöjen ja kustannusten laskua, Sinivuo sanoo.

Postin kaikki jakelu-, kuljetus-, rahti- ja varastopalvelut Suomessa ovat asiakkaille hiilineutraaleja Posti Green -palveluita.

 

Etanolidiesel sopii hyvin kaupunkiliikenteeseen

Posti huomioi kalustovalinnoissaan kustannustehokkuuden koko ajoneuvon elinkaaren ajan sekä ajoneuvojen päivittäisen käytettävyyden Postin jakelun ja kuljetuksen vaativissa tarpeissa.

RED95-etanolidiesel soveltuu hyvin jakelu- ja joukkoliikenteen kalustolle, jossa on Scanian etanolidieselmoottori. RED95 vähentää raskaan liikenteen fossiilisia CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia sekä lähipäästöjä jopa 80 prosenttia. Raskaan liikenteen testit Suomessa ovat osoittaneet RED95:n olevan suorituskyvyltään hyvä ja toimintavarma myös Suomen sääolosuhteissa. Sitä käytetään tällä hetkellä muun muassa HSL:n joukkoliikenteessä olevissa etanolibusseissa Helsingissä. Scanian etanolidiesel-teknologiaa on käytetty jo yli 20 vuotta Ruotsissa.

- Kasvava ja elinvoimainen kaupunki edellyttää toimivaa ja vähäpäästöistä henkilö- ja tavaralogistiikkaa. Liikenteen aiheuttamien päästöjen vähentäminen on kustannustehokkainta hyödyntäen olemassa olevaa teknologiaa ja polttonesteinfrastruktuuria. Scanian ja St1:n etanolidieselteknologia mahdollistaa välittömät hyödyt kaupunkien ilmanlaadulle, ilman lisäkustannuksia. On hienoa, että Posti innovatiivisena ja uusia ratkaisuja hakevana yhtiönä on mukana kaupunkien ilmanlaadun parantamisessa, sanoo St1 Oy:n suoramyynnin johtaja Matti Pentti.


Raaka-aineena jätteitä, ei ruokaa

RED95 sisältää 90 prosenttia uusiutuvaa edistynyttä etanolia, joka on valmistettu suomalaisesta jätteestä, suomalaisilla tuotantolaitoksilla.

St1 valmistaa kotimaisista jätteistä ja tähteistä lähes hiilineutraalia etanolia, jolla on laajat käyttömahdollisuudet liikenteessä. RED95-etanolidieselin raaka-aineina käytetään muun muassa biojätteitä ja valmistusprosessin sivutuotteina syntyy edelleen rehua eläimille, lannoitteita pelloille ja polttoainetta lämmitykseen.

 

Lue myös

  • Postille ensimmäinen lämpötilasäädelty HCT-jättirekka Helsinki-Riihimäki-Jyväskylä välille
  • Posti ottaa käyttöön viisi sähköpakettiautoa Espoossa