Yritysasiakkaiden paketin lähettäminen digitalisoituu - Postimaksukone palvelee jatkossa vain kirjeiden lähettämisessä

08.09.2017

1.1.2018 alkaen yritysasiakkaat voivat käyttää pakettien lähettämiseen omasta käyttötarpeestaan riippuen joko Posti SmartShip tai Postin Lähettämisen -verkkopalvelua. Osalla asiakkaita käytössä ollut Postimaksukone soveltuu jatkossa vain kirjeiden lähettämiseen ja Postimaksukoneen käyttö paketin lähettämiseen päättyy 31.12.2017.

- Posti SmartShip ja Lähettämisen verkkopalvelu tarjoavat paketin lähettämisessä käyttäjilleen paremmat palvelut ja pääsääntöisesti edullisemmat hinnat. Paketit ovat kattavammin lähetysten seurannan piirissä ja vastaanottaja saa sähköisen saapumisilmoituksen, mikä nopeuttaa paketin toimitusta, sanoo Pakettipalveluiden palvelukehityksestä vastaava johtaja Kati Nevalainen.

Postimaksukoneen käyttö pakettien lähettämisessä on vähentynyt merkittävästi vuosien myötä. Noin 0,4 % Postin pakettilähetyksistä on lähetetty Postimaksukoneen kautta. Suurin osa asiakkaista käyttää pakettien lähettämiseen joko Posti SmartShip -verkkopalvelua tai Postin Lähettämisen verkkopalvelua.

Nevalainen toteaa, että suurin osa Postimaksukoneen käyttäjistä maksaa sillä jo nyt vain kirjeiden lähettämisen ja he ovat tähän palveluun tyytyväisiä.

Paketin lähettäminen on helppoa ja vaivatonta

Asiakas valitsee omaan käyttötarkoitukseensa sopivamman palvelun, joko Posti SmartShipin tai Lähettämisen verkkopalvelun, jos paketteja lähetetään harvoin. Molemmissa palveluissa asiakas tulostaa digitaalisessa muodossa täytetyn osoitekortin, printtaa sen ja teippaa tai liimaa lähetyksen päälle. Osoitekorttiin tulostuu vastaanottajatietojen lisäksi valmiiksi lähetystunnus.

Posti SmartShipistä lähetettäessä paketti laskutetaan sopimushinnaston mukaisesti. Lähettämisen verkkopalvelussa lähetys maksetaan verkkopankissa tai luottokortilla. Tämän jälkeen paketin voi jättää joko pakettiautomaattiin, Postin palvelupisteisiin tai se noudetaan asiakkaalta osana noutopalvelua, kuten tähänkin asti. Näin paketin lähetys on helppoa, vaivatonta ja nopeaa.

Milloin Postimaksukone poistuu käytöstä paketin lähettimisessä?
31.12.2017

Poistuuko Postimaksukone kokonaan käytöstä?
Ei. Postimaksukone jää edelleen kirjeiden lähettämiseen.

Miksi muutos tapahtuu?
Uudemmat paketin lähettämiseen tarjottavat palvelukanavat tarjoavat käyttäjilleen paremmat palvelut sekä pääsääntöisesti edullisemmat hinnat. Paketit tulevat esimerkiksi lähetystenseurannan piiriin ja vastaanottaja saa sähköisen saapumisilmoituksen.

Mistä voin jatkossa ostaa paketin lähettämisen?
Posti SmartShipistä tai jos lähetystarve on satunnainen, niin Lähettämisen verkkopalvelu sopii siihen erinomaisen hienosti.

Miten saan käyttööni Posti SmartShipin?
Saat logistiikan sopimustunnukset ja asiointitunnukset Posti SmartShipiä varten täältä. Tämän jälkeen asiointitunnuksilla kirjaudutaan Posti SmartShipiin ja palvelu on käytössäsi.

Miten saan käyttööni Lähettämisen verkkopalvelun?
Jos lähetystarve on satunnainen, Lähettämisen verkkopalvelu on sinua varten.  Palvelu löytyy osoitteesta posti.fi/lahettaminen ja Postin mobiilisovelluksesta. Palvelun käyttöön ei tarvitse käyttäjätunnuksia.

Mikä ero on Posti SmartShipillä ja Lähettämisen verkkopalvelulla?
Lähettämisen verkkopalvelu soveltuu parhaiten pienyritysten paketin lähettämisen tarpeisiin tai silloin, kun paketteja lähetetään vähän. Paketit maksetaan verkkopankissa tai luottokortilla. Pakettien hinnat sisältävät arvonlisäveron eikä niihin tule esim. polttoainelisää.

Posti SmartShip palvelee suuremmissa lähetystarpeissa ja paketin lähetys laskutetaan sopimushinnaston mukaisesti. Paketinhintoihin lisätään polttoainelisä ja arvonlisävero.

Olen käyttänyt Postimaksukonetta vain pakettien lähettämiseen. Mitä teen 31.12.2017 jälkeen koneelle?
Voit olla yhteydessä koneen maahantuojaan ja sopia heidän kanssaan parhaan mahdollisen toimintatavan.