Missä reppu on nyt? Paketti seikkaili vanhan viivakoodin vuoksi Postin automaattisessa lajittelussa

05.05.2017

Media uutisoi tällä viikolla repusta, joka kulki Postin lajittelukeskusten välillä toistuvasti. Repun tilaajaa luonnollisesti ihmetytti sen erikoinen käsittely. Enää reppu ei ole matkalla, vaan se on osapuolten sopimuksella palautettu verkkokauppiaalle huhtikuun lopussa. Repun tilannut asiakas oli silloin sopinut verkkokaupan kanssa menettelystä.

Ilta-Sanomat uutisoi vielä 4.5. asiakkaan odottavan yhä reppuaan. Postin 5.5. tavoittama asiakas kuitenkin korjaa, että hänen osaltaan asia on kunnossa. Repun lähetystunnukselle tehtiin vielä tietojen korjaus 2.5., mikä näkyi ylimääräisenä jälkirekisteröintinä lähetystenseurantatiedoissa.

Repun kulku sekaantui, koska paketin päälle oli pakkaamisessa jääneet vanhat lähetystiedot.

- Taustasyynä tapahtuneeseen on erittäin tarkka lajittelukonenäkö ja paketissa olleet ylimääräiset viivakoodit, toteaa prosessijohtaja Hannu Kaihilahti Postista.

Jos lähettäjä uusiokäyttää vanhaa pakettilaatikkoa, siitä tulee poistaa vanhat lähetystiedot riittävän hyvin.

- Pyrimme kehittämään prosessia niin, että vastaava edestakaisin ohjautuminen vältetään. Kuitenkin toivomme lähettäjien huomioivan, että konenäkö lukee viivakoodit todella tarkasti. Viivakoodin yliviivaaminen tussilla ei riitä, vaan kaikki vanhat lähettämiseen liittyvät viivakoodit tulee poistaa paketista kokonaan. Lisäämme ohjeistusta tästä myös Postin verkkosivuille, Kaihilahti sanoo.

Paketeissa oleva viivakoodi on aina yksilöllinen, ja se on jokaisessa paketissa. Viivakoodi pitää sisällään tiedon mistä ja minne paketti on matkalla. Viivakoodia vastaava tieto on lähetystenseurantanumero, jonka avulla lähettäjä ja vastaanottaja voivat seurata, missä vaiheessa paketti on matkalla vastaanottajalleen.

Pakettilajittelukoneiden konenäkö ja kameratunnistus ovat huipputasoisia

Lajittelukoneet lukevat jokaisesta paketista niissä olevan viivakoodin. Luennasta saadun tiedon mukaan paketti ohjataan etappi-etapilta oikeaan määränpään. Pakettien viivakoodit kuvataan useassa käsittelykohteessa: paketin lähtöpisteessä, lajittelussa, kuljetuksessa ja esimerkiksi toimituksessa pakettiautomaattiin. Tämä luenta mahdollistaa asiakkaalle lähetyksen kulun seuraamisen.

Jos paketin kyljissä on useampi viivakoodi, konenäkö ei välttämättä kykene tunnistamaan, mikä paketin viivakoodeista on oikea. Niinpä huonoimmassa tapauksessa paketti matkaa pitkin poikin Suomea, koska konenäkö lukee vuorotellen eri viivakoodeja ja ohjaa paketteja viivakoodin osoittamaan seuraavan etappiin.

Postin logistiikkakeskuksissa kulkee vuositasolla yli 33 miljoonaa pakettia. Se on jokaiselle arkipäivälle laskettuna yli 130 000 pakettia. Niinpä yksittäisen, monta viivakoodia kyljessä olevan paketin erottaminen pakettilinjalta on haastavaa.

- Teemme kuitenkin parhaamme jokaisen asiakkaan kohdalla. Mekin haluamme, että paketti on perillä nopeasti vastaanottajalla. Näin tapahtuukin lähes kaikkien pakettien osalta, mutta jokainen yksittäisenkin paketin viivästyminen mistä tahansa syystä harmittaa myös meitä postilaisia, Kaihilahti kertoo.


Jos paketin kyljissä on useampi viivakoodi, konenäkö ei välttämättä kykene tunnistamaan,
mikä paketin viivakoodeista on oikea. Kuva: Tero Pajukallio, Diaidea