Postilaatikoiden ryhmittely jatkuu Parkanossa

04.05.2017

Posti on jo monta vuosikymmentä yhteistyössä postinsaajien ja kuntien kanssa sijoitellut postilaatikoita muutaman laatikon ryhmiin eri puolilla Suomea. Postilaatikoita ryhmitellään myös tänä vuonna. Parkanossa on tavoitteena siirtää laatikoita ryhmiin postinumeroalueella 39700 Parkano. Keskustan, Haapasen, Kairokosken, Pahkalan, Pentin, Rauhalan, Vatusen ja Viinikan alueella sekä Luomanperäntiellä ja Niemenmaantiellä ryhmitellään kaikkiaan noin 500 laatikkoa. Laatikoiden ryhmittely koskee Postin perusjakelussa jaettavaa päiväpostia.

Posti on neuvotellut ryhmittelyn toteutuksesta Parkanon kaupungin kanssa. Asiakastiedotteita jaetaan niihin talouksiin, joita ryhmittely koskee.

Postilaki määrittelee postilaatikoiden ryhmittelyn Postin tehtäväksi. Postilaatikkoryhmittely hyödyttää Postin lisäksi myös muita jakelutoimintaa hoitavia yrityksiä tai yhteisöjä. Laatikoiden sijoittelu tehdään postilain ja Viestintäviraston postilaatikoiden sijoittelumääräyksen mukaisesti. Säännösten mukaan pientalojen postilaatikot sijoitetaan ensisijaisesti ryhmiin. Postin noutomatka muuttuu usein vain muutamilla metreillä. Pisimmillään noutomatka tontin kulkuliittymästä on taajamassa enintään 50 metriä yhteen suuntaan mitattuna.

Postilaatikoiden ryhmittelyssä tärkeitä asioita ovat hyvän asiakaspalvelun lisäksi muun muassa asuinalueen liikenneturvallisuus sekä sujuvammasta jakelusta saatavat kustannussäästöt, josta hyötyvät myös postinsaajat. Kun postijakelua helpotetaan ryhmittelyllä, se hillitsee osaltaan jakelukustannusten nousua.

Postilaatikoiden ryhmittelyssä otetaan huomioon alueen tiestö ja sen kunnossa- ja puhtaanapito. Erittäin tärkeää on huomioida liikenneturvallisuus, mikä on myös tärkeä osa postinjakajan työturvallisuutta. Mitä vähemmän on poikkeamia pihoille, sitä turvallisempaa jakelu on, kun pihoilta peruuttamiset vähenevät. Harvemmat pysähdykset vähentävät myös pakokaasupäästöjä autoreiteillä.

Postinsaajalla on myös muita mahdollisuuksia kuin ryhmässä oleva postilaatikko. Postinsaaja voi sopia maksullisesta postinjakelusta postiluukkuun tai haluamaansa paikkaan sijoitettuun postilaatikkoon (Lähilaatikko-palvelut). Liikuntaesteisyyden tai yli 75 vuoden iän perusteella palvelun saa maksutta, jos kaikki talouden postinsaajat täyttävät maksuttoman palvelun edellytykset. Lähilaatikko-palvelun voi tilata Postin asiakaspalvelusta puhelimitse 0200 71000 (pvm/mpm) tai Postin nettisivulta.