Ändringar i produktvillkoren för paket från och med 1.10.2017

30.08.2017

Det kommer att ske ändringar i produktvillkoren för pakettjänster från och med 1.10.2017. Ändringarna hör samman med leverans- och förvaringstid för inrikes paket samt ersättningspraxis för internationella paket.

Nedan hittar du huvudpunkterna för de kommande ändringarna. Mer information om produktvillkoren

Paketens leverans- och förvaringstider blir enhetliga

Leverans- och förvaringstiderna blir enhetliga på serviceställena. Ändringen träder i kraft 1.10.2017 och gäller tjänsterna Postpaket, Hempaket, Posti Express, Småförsändelser och Småpaket.

  • Försändelser kan hämtas ut från uthämtningsställena fram till klockan 18 den dag de har anlänt, oberoende om det är frågan om ett postkontor eller en automat.
  • I fortsättningen är förvaringstiden för försändelserna 7 dagar, varefter de returneras till avsändaren. Förvaringstiden är 14 dygn om avsändaren har köpt tilläggstjänsten Påminnelseavisering per brev.
  • NYTT! Posti Expresspaket som har skickats till en konsument kan hämtas ut från fastighetens egen Smartpost-automat. Adressaten får en ankomstavi och försändelserna kan hämtas ut fram till kl. 18.

Orsaken till ändringen är de som aktivt gör sina inköp via nätet

Idag är konsumenterna vana vid att de kan gå till butiken och sköta sina ärenden även på kvällen. Konsumenterna är också aktiva, över 90 procent av paketen hämtas ut inom fem dagar.

Därför lönar det sig att säkerställa att det på EDI-meddelandet alltid finns adressatens mobiltelefonnummer och e-postadress, varvid din kund får en automatisk försändelseuppföljning via Postis mobiluppföljning samt en elektronisk ankomstavi via sms och e-post. Detta gör uthämtningen av försändelser och varucirkulationen snabbare.

Förnyelsen förbättrar hemleveransen av produkter

Dagtid, när människorna är på jobb när de paket som levereras till hemadressen inte alltid når adressaten, har de istället förts till postkontoret för uthämtning. Tack vare denna förnyelse får konsumenterna de produkter de har beställt direkt till automaten i den egna fastigheten.

Ersättningspraxis för internationella transporttjänster ändras

Ersättningspraxis mellan Postis internationella pakettjänster blir enhetliga. Såväl ersättningsbeloppen för EMS-paket som för Parcel Connect -tjänsten kommer att vara 500 € i båda tjänsterna från och med 1.10.2017.