Paketautomater populärast i Finland och Baltikum

10.05.2017

Det finns en markant skillnad i köpbeteende mellan svenska e-handelskunder jämför med hur det är i Finland och i de baltiska länderna. Där föredrar konsumenterna att få sin leverans direkt till en paketautomat i stället för att hämta ut hos ett ombud som är vanligast i Sverige.

En annan trend är att de stora e-handelsföretagen allt mer går från breda helhetslösningar till en tydlig specialisering när det gäller val av distributör. Att följa konsumenternas beteende har blivit en betydande framgångsfaktor när det gäller att lyckas på de olika marknaderna.

Finska Posti Group har sedan ett och ett halvt år tillbaka etablerat ett säljkontor i Sverige för att ta hand om svenska och internationella företag som bedriver handel med Finland och de baltiska staterna.

– Vi har dagligen betydande volymer med e-handelsgods från Sverige till Finland, berättar Håkan Ohlin Business Development Manager på Posti Scandinavias svenska säljkontor i Sundbyberg.

– I Finland symboliserar Posti starka värden som trygghet och flexibilitet. Där står Posti för en dominerande del av distributionen inom både B2B samt B2C, fortsätter han.

Flertalet föredrar paketautomater

Postis distributionssystem är uppbyggt kring över 500 centralt strategiskt belägna paketautomater som finns i köpcentrum eller andra ställen där det rör sig mycket folk. Som tillägg erbjuds över 900 postkontor, samt outlets och givetvis hemleveranser. En stor och betydande del är även butiksleveranser och leveranser till företag.

Paketautomaterna har vunnit stor framgång i Finland och flertalet av kunderna som handlar via nätet föredrar att få varan levererad till en paketautomat. En extra fördel är att kunden även kan lämna in sin retur här. Påfyllnadsservice sker även på lördagar.

– Noterbart är att konsumenten inte är bunden till ett utlämningsställe som är kopplat till postnumret. Du kan likaväl hämta ut i närheten av din arbetsplats eller ditt sommarställe, berättar Håkan Ohlin.

Tagit till sig nya rön

Posti har också gått ytterligare ett steg längre och i flerfamiljshus sätter man upp paketboxar i entrén till trapphuset.

– Bekvämt för konsumenten som varken behöver bekymra sig om leveranstider eller att åka i väg till något postkontor för att hämta sina beställda varor.

Posti har varit innovativa och tagit till sig nya rön inom e-handel. De har även fått förtroendet att vara leverantör till många stora svenska företag inom både B2B samt B2C, avslutar Håkan Ohlin.

Den ursprungliga artikeln har publicerats i Aditro Logistics tidning våren 2017.