10 vinkkiä verkkokauppiaalle

VINKKI 8

Lokalisoi palvelusi kohdemarkkinaasi.

Verkkokaupan kansain­välistyminen Suomessa on yllättävän lapsenkengissä

Postin teettämän tutkimuksen mukaan kansainvälistä verkkokauppaa käy vain joka neljäs suomalainen yritys – ja näilläkin kansainvälisen myynnin osuus jää varsin pieneksi. Ulkomaille myyvistä joka neljäs ei ole lokalisoinut palveluaan lainkaan, ja muutkin vain vähän, lähinnä välttämättömimmän. Tavallisinta on paikallisen kielen käyttö verkkosivuilla ja asiakaspalvelussa.

Verkkokauppasi sivut kannattaa kääntää paikalliselle kielelle

Mieti miten haluat asiakkaidesi näkevän kansainvälisen kauppasi. Jos haluat kauppasi tuntuvan mahdollisimman paikalliselta ja luotettavalta verkkosivujen osalta mieti, millä kielellä kuhunkin maahan kannattaa myydä. Muista kääntää myös sähköpostiviestit. Usein ihmiset mieluiten asioivat omalla äidinkielellään ja pitävät ostamista paikallisella kielellä luotettavampana. Sama pätee näin ollen myös asiakaspalveluratkaisuihin. Asiakkaasi saattavat myös olla toisella aikavyöhykkeellä, jolloin yhteydenottoja voi tulla ympäri vuorokauden.

Kielenvaihdos ei yksin riitä hyvään lokalisointiin

Riittävät ja kyseisessä maassa eniten käytetyt maksutavat on hyvä selvittää ja olla tarjolla, jotta kauppa käy. Selvästi harvinaisempaa on paikallisten toimitus­ ja maksutapojen tai markkinointipalvelujen käyttö. Eri maissa on merkittäviä eroja maksupalveluiden käytössä. Vaikka Visa ja MasterCard ovat kansainvälisiä luottokortteja, selvitä paikallisesti suosituimmat maksutavat. Maksupalvelusi määrittelee kaupantekovaluutan, vaikka verkkokaupan ohjelmistosi pystyy käsittelemään eri valuuttoja. Ota tuotteidesi hinnoissa huomioon myös arvonlisävero. Muista tarkistaa voimassa oleva käytäntö arvonlisäverojen maksamisessa. Jos myyt EU­alueen ulkopuolelle, myynti on arvonlisäverotonta. Myyntisi Suomesta EU­alueelle verotetaan Suomen arvonlisäverokannan mukaisesti.

Vinkki 1


Jos tuotteesi kiertävät hitaasti, välitä ne suoraan toimittajan varastolta.
Lue lisää

Vinkki 2


Jos tuotteesi kiertävät nopeasti, ulkoistettu varasto säästää kustannuksia.
Lue lisää

Vinkki 3


Päihitä ulkomaiset verkkokaupat toimituksesi nopeudella ja toimitustapojen valikoimalla.
Lue lisää

Vinkki 4


Pakettiautomaatista noutaminen on asiakkaalle helpompaa.
Lue lisää

Vinkki 5


Tarjoa asiakkaille mahdollisuus seurata lähetystään helposti.
Lue lisää

Vinkki 6


Tee palautuksista mahdollisimman yksinkertaista.
Lue lisää

Vinkki 7


Kahdenna markkinointisi mahdollisimman tarkasti.
Lue lisää

Vinkki 8


Lokalisoi palvelusi kohdemarkkinaasi.
Lue lisää

Vinkki 9


Haastavammilla markkinoilla arvostetaan luotettavia toimituksia ja sujuvaa ostokokemusta vielä enemmän.
Lue lisää

Vinkki 10


Liitä verkkokauppaasi mahdollisuus ostaa taxfreena.
Lue lisää

Haluan lisätietoja tai tarjouksen

Etunimi on pakollinen tieto.

Sukunimi on pakollinen tieto.

Yritys on pakollinen tieto.

Sähköpostiosoite on pakollinen tieto. Tarkista sähköpostiosoite.

Puhelinnumero on pakollinen tieto. Tarkista puhelinnumero


Verkkokaupan palvelut
Verkkokaupan palvelut