Verkkokaupan toimitustavat ja materiaalit

Verkkokauppias, olemme tehneet sinulle valmiin materiaalipaketin eri toimitustapojen esittelemiseen. Postin toimitustapojen näkyminen yhdenmukaisella tavalla parantaa asiakkaan ostokokemusta. Näiden ohjeiden avulla voit päivittää toimitustapoihin liittyvät tiedot verkkosivuillesi ja käyttää aineistoja omassa mainonnassasi. Näin kuluttaja löytää suosimansa toimitukset selkeästi.

Postin logo ja kuvakkeet

Käytä Postin logoa, kun tarjoat Postin toimitus-tai maksutapoja verkkokaupassasi. Logon lisäksi voit käyttää myös palvelujamme kuvaavia kuvakkeita.

Lataa Postin logo ohjeineen Lataa Postin toimitustapojen ja Postiennakon kuvakkeet

Materiaalit verkkokauppiaille

Valmiilla materiaaleilla viestit asiakkaillesi helposti, että heidän suosikkitoimitustapansa ovat käytössä verkkokaupassasi.

Lataa muokattavat aineistot ja ohje niiden käyttöön 3.10.2016 alkaen. Sisältö:

  • Postin toimitukset alkaen x,xx € bannerit (hinnan voit määritellä asiakkaillesi itse)
  • Ilmastoystävälliset kuljetukset bannerit
  • Toimitus pakettiautomaattiin bannerit
  • Paketin ohjaus bannerit
  • Kotiinkuljetus bannerit ja myymäläjulisteiden pohjat

Näin kerrot verkkokaupassa Postin toimitustavoista:

Seuraavien tekstien avulla kerrot helposti ja yksiselitteisesti Postin eri toimitustavoista verkkokaupassasi. Kursivoitu teksti on ohje sinulle - älä siirrä sitä verkkokauppaasi.

Noudettavat lähetykset

Nouto Postin pakettiautomaatista

Nouda tilauksesi valitsemastasi Postin pakettiautomaatista. Postin tiheä verkosto ja myymälöiden sekä kauppakeskusten pitkät palveluajat iltaisin ja viikonloppuisin takaavat, että paketin voi noutaa läheltä silloin kun se itselle parhaiten sopii. Saat ohjeet noutamiseen tekstiviestillä paketin saapuessa. Paketti on ilmastoystävällinen Posti Green-lähetys. Katso automaattien sijainti.

Katso video: Paketin noutaminen pakettiautomaatilta

Käyttämäsi Postin tuote: Postipaketti

Nouto postista

Nouda tilauksesi valitsemastasi postista. Postin tiheä verkosto ja myymälöiden sekä kauppakeskusten pitkät palveluajat iltaisin ja viikonloppuisin takaavat, että paketin voi noutaa läheltä silloin kun se itselle parhaiten sopii. Saat ohjeet noutamiseen tekstiviestillä paketin saapuessa. Paketti on ilmastoystävällinen Posti Green-lähetys. Katso postien sijainti.

Käyttämäsi Postin tuote: Postipaketti

Nouto myymälästä

Verkkokaupan oma kuvaus

Käyttämäsi Postin tuote: Posti Express Paketti - esim. varastoltasi myymälään

Vastaanottajalle toimitettavat lähetykset

Toimitus päiväpostin mukana

Posti tuo tilauksesi haluamaasi osoitteeseen. Lähetys jaetaan ilmastoystävällisenä Posti Green-lähetyksenä postilaatikkoon/luukkuun tai lähimpään postiin, jos liian kookas.

Käyttämäsi Postin tuote: Pikkupaketti, Kirje tai Pienlähetys

  • Suosittelemme tarjoamaan tämän vaihtoehdon asiakkaan ruksattavaksi ostoskoriin yhdessä esim. nouto postin pakettiautomaatista -vaihtoehdon kanssa.
  • Näin asiakas antaa luvan lähettää paketti kotiosoitteeseen, jos paketti on pienikokoinen (max. 35,3 x 25 x 3 cm).
  • Suositus toimitustapatekstistä lisättäväksi on tällöin: [ ] Paketin saa lähettää kotiini postiluukkuun mikäli se on mitoiltaan tarpeeksi pienikokoinen.

Postin kotiinkuljetus

Posti tuo tilauksesi haluamaasi osoitteeseen ilmastoystävällisenä Posti Green-lähetyksenä, ja soittaa ja sopii kanssasi sopivimman toimitusajankohdan.

Käyttämäsi Postin tuote: Posti Kotipaketti, Express-rahti illaksi tai Rahti kotijakeluna

  • Rahtituotteisiin mahdollisia lisäpalveluita ovat Asennus, Kuljetuskierrätykseen ja Purku kuljetuspakkauksesta.
asennuspalvelu

Asennuspalvelut

Asennus kodinkoneille ja -elektroniikalle: Laite toimitetaan kotiin sisään kannettuna ja asennetaan käyttövalmiiksi. Viemme pakkausmateriaalit asianmukaiseen kierrätykseen. Asennuksiin eivät kuulu kalustemuutokset tai rakennevahvistukset, muutokset antenni-tai sähköverkossa, putkistossa tai viemäreissä.

Huonekaluille: Tuote asennetaan käyttökuntoon, esim. sohvan kokoaminen tai jalkojen kiinnitys sänkyyn. Kevyt asennus kestää max. 15 min.

Muista: Asennuspalvelut ovat kotitalousvähennyskelpoista työtä! Lue lisää asennuspalvelusta.

kierrätys

Kuljetus kierrätykseen

Kun uusi laite tuodaan, vanha vastaava viedään asianmukaiseen kierrätykseen.

Purku kuljetuspakkauksesta

Lähetys puretaan kuljetusalustalta. Pakkausmateriaalit kuljetetaan pois ja hävitetään asianmukaisesti. Vältyt suurilta pakkausjätteiltä.

Toimitus kotipihalle

Posti kuljettaa tilauksesi haluamaasi osoitteeseen työpäivän aikana. Toimitus ilmastoystävällisenä Posti Green-lähetyksenä. Rahdissa soitamme ja sovimme toimitusajankohdan.

Käyttämäsi Postin tuote: Rahti ja jakelu yksityishenkilölle tai Posti Express-paketti ja luovutus ilman kuittausta

Postin toimitus työpaikalle

Tee tilaus klo xxx mennessä. Posti tuo tilauksesi haluamaasi osoitteeseen ilmastoystävällisenä Posti Green-lähetyksenä seuraavana arkipäivänä klo 14 mennessä /  jo tilauspäivänä klo 16 mennessä /  seuraavana aamuna klo 9 mennessä.

Ei ennakkoilmoitusta. Mikäli et ole paikalla, tilauksesi on noudettavissa saapumisilmoituksessa kerrotusta paikasta. Ota henkilöllisyystodistus mukaan.

Käyttämäsi Postin tuote: Posti Express-paketti
Huom: Kellonaika xxx ja tarjottava toimitusaika riippuu verkkokaupan omasta prosessista.

Toimitusvaihtoehdot kansainväliseen verkkokauppaan

Nouto postista (ulkomailla)

Nouda tilaamasi tuotteet postista. Ota henkilöllisyystodistus mukaan.

Käyttämäsi Postin tuote: Priority-paketti

Paketin kotiinkuljetus (ulkomailla)

Lähetykset toimitetaan vastaanottajan osoitteeseen, kun mahdollinen tuontitullaus on tehty.

Käyttämäsi Postin tuote: EMS

Nouto palvelupisteestä (Ruotsi ja Viro)

Nouda tilaamasi tuotteet palvelupisteestä. Ota henkilöllisyystodistus mukaan.

Käyttämäsi Postin tuote: Consumer Parcel

Nouto SmartPOST-pakettiautomaatista (Viro)

Nouda tilauksesi valitsemastasi SmartPOST-pakettiautomaatista. Saat tekstiviestin paketin saapumisesta.

Käyttämäsi Postin tuote: SmartPOST

 

Toimitustapavaihtoehtojen näyttäminen verkkokaupan käyttöliittymässä

Toimitustapavaihtoehdot voidaan esittää verkkokaupan käyttöliittymässä esimerkiksi alasvetovalikkona tai valintanapeilla. Yleensä toimitustapa valitaan ostoskorissa.

Lisätietoja Postin pakettipalvelujen integroimisesta suoraan verkkokauppaasi.

Toimitustavat verkkokaupassa

Tilausvahvistuksessa asiakkaalle kannattaa kertoa että paketin kulkua voi seurata Postin lähetystunnuksella

Esimerkkiteksti:

Kun annat sähköpostiosoitteen tilaajatietoihin, saat sähköpostiisi lähetystenseurantanumeron jo toimitusvaiheessa jolla voit seurata tilauksen etenemistä osoitteessa www.posti.fi/lahetystenseuranta

Verkkokauppalähetysten palautukset Suomessa

Asiakaspalautus-palvelua käytetään verkkokaupassa tuotepalautusten tekemiseen kauppiaan laskuun. Kuluttaja voi palauttaa pakkaamansa tuotteet joko postin tai pakettiautomaatin kautta verkkokaupan määrittämään osoitteeseen. Suosittelemme että tulostat valmiin Asiakaspalautus-osoitekortin jo lähetyksen mukaan. Posti laskuttaa sinulta palautuvan lähetyksen kuljettamisen. Voit uuden lain myötä laskuttaa palautuskulut asiakkaalta.

Palautuksen asiakasohje, kun verkkokauppa maksaa palautuksen:

Palauttaminen

Voit palauttaa tilauksesi veloituksetta postin kautta. Pakkaa lähetys huolellisesti.

Palauttaminen Postin pakettiautomaatista

Jos sait tilauksesi Postin pakettiautomaattiin, voit palauttaa sen mistä tahansa pakettiautomaatista samalla lokerokoodilla, jolla sen noudit. Kirjoita paketin päälle omat yhteystietosi (nimi ja puhelin). Palautusosoitetta et tarvitse. Vie lähetys pakettiautomaattiin ja noudata ohjeita.

Jos lokerokoodi ei ole sinulla enää tallella, voit palauttaa lähetyksen postin kautta.

Palauttaminen postista

Voit palauttaa lähetyksen postin palvelupisteen kautta riippumatta tavasta, jolla sen sait. Jos pakkauksessa on alkuperäinen osoitekortti, posti tekee korttiin tarvittavat muutokset ja lähetys palautetaan muutetulla kortilla. Voit myös mennä postiin ilman korttia ja Postin henkilökunta tulostaa palautuskortin lähetykseen puolestasi. Joissain posteissa voit täyttää palautuskortin itse. Kiinnitä lähetyksen päälle meiltä saamasi Asiakaspalautus-osoitekortti tai kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus)

Vie lähetys postiin ja kerro, että kyseessä on Oy Yritys Ab:n asiakaspalautus.

Palauttaminen postin kirjelaatikkoon

Kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus) ja palautusosoitteemme:

Oy Yritys Ab
ASIAKASPALAUTUS
Katuosoite 1
00000 Kaupunki

Lisätietoa, minimi- ja maksimimitat täältä.

Verkkokauppalähetysten palautukset ulkomailta

Kansainvälisen palautussopimuksen (ERS) tehnyt verkkokauppa voi tarjota asiakkailleen maksuttoman palautuksen ulkomailta Suomeen. Palautus voidaan jättää palauttajan lähipostiin ulkomailla. Palautuksen postimaksu laskutetaan palautusopimuksen tehneeltä suomalaiselta verkkokaupalta.

Palautuksen asiakasohje, kun verkkokauppa maksaa palautuksen ulkomailta:

Palauttaminen ulkomailta

Voit palauttaa tilauksesi postin kautta. Sovi palauttamisesta asiakaspalvelumme kanssa ja pyydä osoitekortti palautukselle. Pakkaa lähetys huolellisesti ja kiinnitä saamasi osoitekortti paketin päälle. Sen jälkeen voit jättää paketin lähimpään postiin.

Erikoistapaukset

Mikäli kuluttajan valitsema toimitustapa ei sovi tuotteen lähettämiseen, suosittelemme lisäämään verkkokaupan yleisiin toimitusehtoihin esimerkiksi:

  • Pidätämme oikeuden lähettää pienet lähetykset kirjeenä kotiin.
  • Pidätämme oikeuden lähettää pakettiautomaatin maksimimittoja suuremmat lähetykset postiin.

Paketin ohjaaminen noutopisteeseen

Kerro paketin ohjaamisesta asiakkaille, jos verkkokaupassasi ei ole noutopisteiden valintamahdollisuutta. Näin asiakkaasi voi itse valita, mistä postista tai pakettiautomaatista hän haluaa noutaa pakettinsa.

Voit itse valita mieluisimman noutopaikan paketillesi. Noutopisteen valinta on maksuton palvelu. Valitse haluamsi posti tai pakettiautomaatti täältä.

Postin mobiilisovellus

Postin mobiilisovelluksella asiakkaasi saa käyttöönsä automaattisen lähetysten seurannan. Aktivoimalla oman matkapuhelinnumeronsa sovelluksessa hän saa automaattisesti tiedon lähetyksistä ilman lähetystunnusten syöttämistä. Sovellus kertoo myös tiedot saapuvan lähetyksen koosta, ajasta ja paikasta sekä ohjaa oikeaan noutopaikkaan kartan avulla. Näin kerrot kätevästä palvelusta verkkokaupassasi:

Ota Postin mobiilisovellus käyttöön. Valitse sovelluksessa ostoksillesi sopivin noutopaikka ja seuraa lähetystäsi.

Lataa Posti-sovellus älypuhelimeesi puhelimesi sovelluskaupasta.

Lataa sovellus App Storesta Lataa sovellus Play-kaupasta Lataa sovellus Windows Phone -kaupasta