Asiakaspalautus kotimaasta

Asiakaspalautussopimuksen tehnyt verkkokauppa voi tarjota asiakkaille maksuttoman palautuksen. Palautus voidaan jättää kirjelaatikkoon (alle 3 cm paksut lähetykset), postiin tai pakettiautomaattiin. Palautuksen postimaksu laskutetaan verkkokaupalta.

Asiakaspalautukseen ei voi liittää lisäpalveluita. Erilliskäsiteltävä -lisämaksu peritään mikäli palautettavan lähetyksen mitat ylittävät 120 cm x 80 cm x 60 cm. Jos verkkokauppa ei tarjoa maksutonta palautusta, asiakas maksaa kustannuksen. Jos lähetystä ei noudeta säilytysajan kuluessa, palautuksen postimaksua ei ole maksettu eikä alkuperäisellä lähettäjällä ole Asiakaspalautussopimusta, Posti perii maksun palautettavan lähetyksen vastaanottajalta eli alkuperäiseltä lähettäjältä. Perusteena on Economy-kirjeen hinnasto. Isokokoisiin kirjeisiin lisätään Maksikoko-lisämaksu.

Pakettiautomaattiin on mahdollista palauttaa automaatista noudetut lähetykset yleensä 14 vuorokauden ajan siitä kun paketti noudettiin. Paketinohjauspalvelun kautta automaattiin ohjattuja paketteja ei toistaiseksi ole mahdollista palauttaa pakettiautomaattiin.