Ohjeet ja toimintatavat

Olemme koonneet yhteen kaikki mahdollisesti tarvitsemasi ohjeet. Katso myös usein kysytyt kysymykset.

Lähetysohjeet

Lähetysohjeista löydät tarkempaa tietoa kirjeiden, lehtien, pakettien ja rahdin lähettämiseen. Saat ohjeet osoitemerkintöihin, koneelliseen käsittelyyn ja pakkaamiseen.

Pakettien ja rahdin lähetysohjeet
Kirjeiden ja mainosten lähetysohjeet
Lehtien lähetysohjeet
Verkkolaskun lähetysohje
Ohjeet Ahvenanmaan verkkokauppaan

 

 

Vaaralliset aineet ja kielletyt lähetykset

Vaarallisten aineiden kuljetus (VAK) on sopimusasiakkaan palvelu, jossa viemme lähetyksesi perille seuraavaksi työpäiväksi. Moniin kuljetuksiin liittyy rajoituksia. Ole yhteydessä asiakaspalveluun, pyrimme löytämään sinulle ratkaisun.

Kaikkea emme mekään voi kuljettaa. Lue kielletyistä lähetyksistä

Säilytysajat

Jos vastaanottajaa ei ole tavoitettu tai lähetystä ei ole noudettu Postista, sitä säilytetään lähetyksestä riippuen joko 1 tai 2 viikkoa.

Säilytysajat

Valtakirja

Arvolähetysten luovuttaminen muille kuin vastaanottajalle edellyttää valtakirjaa.

Lue lisää ja tulosta valtakirja

Lajittelupalvelu

Lajittelupalvelu on kirje- tai lehtipostittajan työkalu, jolla tuemme postituksen esityötä. Lähetysten perillemeno varmistuu, laatuvirheet vähenevät ja toimitusketjusta tulee läpinäkyvä.

Lajittelupalvelu

Tuontitullaus

EU-maiden ulkopuolelta saapuvat tavaralähetykset tarvitsevat välillä tulliselvityksen. Ohjaamme ne odottamaan tullausta ja lähetämme sinulle saapumisilmoituksen.

Tuontitullaus

Postin asiakaspalautus yrityksille

Asiakaspalautuksen lähettäminen onnistuu joko kirjeenä tai pakettina niille yrityksille, joilla on käytössään Asiakaspalautus-palvelu. Kun palvelu on käytössä, palautettavan lähetyksen voi jättää kauppiaan laskuun postin kuljetettavaksi joko lähimpään kirjelaatikkoon tai postiin.

Asiakaspalautus yrityksille.