"Seuraavaksi Ruotsiin"

 

Posti kuljettaa Euroopan suurimman armeijatavarakaupan Varustelekan tilaukset kaikkialle Suomeen.

Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm

Varusteleka on suomalaisen verkkokaupan menestystarinoita. Mikä on salaisuutenne?

Ostamme samaa tavaraa kuin saksalaiset tai puolalaiset kilpailijamme, mutta tuotteistamme raaka-aineen, armeijan ylijäämätuotteet, paremmin. Varustelekan verkkokaupan 6 000 nimekettä kokovaihtoehtoineen ovat meillä omassa varastossa, ja yli 90 prosenttia tilauksista toimitetaan samana päivänä. Tutkimme jokaisen tuotteen ominaisuudet, ja kerromme tuotetiedot sen verran kattavasti, ettei kivijalkamyymälä koskaan pystyisi samaan. Emme luota valmiisiin tuotetietoihin, vaan kaksi räätäliämme tutkii esimerkiksi vaatekokojen mitat itse.

Varustelekan kansainvälistymissuunnitelmat?

Kun uudet tuotetiedot luodaan, niistä tehdään samalla englanninkielinen versio. Englanninkielinen kauppamme on niin hyvä, että sieltä tulee kymmeniä tilauksia päivittäin, täysin ilman markkinointia. Kun saamme kuljetuskustannukset järkevälle tasolle, aloitamme markkinoinnin Iso-Britanniassa ja USA:ssa.

Nyt aiomme valloittaa Ruotsin omalla ruotsinkielisellä kaupalla. Posti hoitaa kuljetuksemme Ruotsiin ja järjestää tuotepalautukset. Sivusto lanseerataan heti, kun saamme tuotepalautukset toimimaan.

Mikä on myymälän rooli?

36 prosenttia liikevaihdosta tulee myymälästä, mutta se on puhtaasti nettikaupan jatke. 40 prosenttia kävijöistä on tutustunut tuotteisiin ensin verkkokaupassa, ja moni pääkaupunkiseudulla asuva haluaa noutaa tilauksensa itse.

Varusteleka tunnetaan omintakeisesta markkinoinnista. Miten käytätte markkinointieuronne?

Suurin siivu markkinointibudjetista kuluu jengin palkkoihin. Meillä on kolme kokoaikaista graafikkoa ja kaksi copywriteria, joiden suurin työ on tehdä materiaalia verkkosivuille. Se on 10 prosenttia meidän työntekijöistämme, siis kohtuullisen mainostoimiston henkilöstö. Otamme myös kaikki tuotekuvat itse.

Markkinointia ostetaan sillä periaatteella, että sen pitää tuottaa välittömästi voittoa. Esimerkiksi Facebook-mainontaan käytetty raha saadaan 18-kertaisena takaisin, samoin Google on tehokas. Muita kanavia kokeillaan, mutta kampanjan tuomien lisätilausten pitää tuottaa välittömästi.

Olitte Postin pakettiautomaattien ensimmäisiä käyttäjiä. Miten palvelu on toiminut?

Se on aivan loistava toimitusmuoto, ja ennakkoluulottomimmat asiakkaamme ovat myös samaa mieltä.

Kolme neuvoasi erikoistavarakauppiaalle, joka ei vielä myy tuotteitaan verkossa?

Laita ensin perusliiketoiminta kuntoon niin, että käytät tietokonetta tehokkaasti, tiedät täsmälleen, mitä olet myynyt ja mitä on varastossa. Sitten tarvitset verkkokauppaohjelmiston, joka mahdollistaa saman tiedon hyödyntämisen nettikaupassa. Nettikaupan tuotetietojen kirjoittaminen auki tukee jo sinällään tavallisen kivijalkamyymälän liiketoimintaa. Vielä kun julkaiset kaupan verkossa, se tuo varmasti lisämyyntiä.