29.04.2015 3

Verkkokaupparalli kiihtyy – päättäjä pysytkö vauhdissa?

Monet mittarit, tutkimukset ja ennusteet ovat jo pidemmän ajan povanneet vahvaa kasvua verkkokaupalle. Mukaan on tullut uusia, kiehtovia mahdollisuuksia ja markkinoita.  Haluankin rohkaista kaikkia businesspäättäjiä arvioimaan ja kokeilemaan Suomea laajempaa businessmallia.

Kasvukausi on alkanut

Verkkokauppaostaminen kasvaa kohisten lähes kaikkialla maailmassa. Siitä on tulossa yhä luontevampi osa jokapäiväistä asiointia muun muassa Euroopassa. Suuret markkinat, kuten Venäjä ja Kiina, ovat perinteisesti vahvoja tuontimaita. Kuitenkin viime vuosien verkkokauppaostamisen kasvuluvut ovat olleet molemmilla markkinoilla merkittäviä. Venäläiset ostavat yhä enemmän myös ulkomaisista verkkokaupoista. Näitä maita onkin syytä pitää silmällä omia markkina-alueita valitessa.

Kansainvälisille markkinoille lähteminen on verkkokaupan ansiosta nyt monella tapaa helpompaa kuin koskaan aiemmin. Voit yhdestä paikasta hoitaa kaupanteon kaikkialle ja ulottuvillasi ovat halutessasi maailman kaikki verkkokauppa-asiakkaat. Kansainvälistyminen kannattaa kuitenkin aloittaa pienemmin askelin, esimerkiksi maa tai kielialue kerrallaan, koska huomioitavaa riittää.

Vinkit vientiin

Luotettavat toimitukset ovat yksi verkkokaupan kulmakivistä. EU:n alueella käyt sisämarkkinakauppaa. EU:n ulkopuolelle lähetettäessä tulee huomioida tarvittavat vientiasiakirjat ja -ilmoitukset tullille. Näistä, samoin kuin sopivien kuljetuspalveluiden valinnasta, saat enemmän tietoa Postin verkkokauppiaille tehdystä Vinkit vientiin -oppaasta. Voit ladata sen ilmaiseksi tästä.

Verkkosivujen osalta mieti, millä kielellä kuhunkin maahan kannattaa myydä. Usein ihmiset mieluiten asioivat omalla äidinkielellään. Sama pätee näin ollen myös asiakaspalveluratkaisuihin. Riittävät ja kyseisessä maassa eniten käytetyt maksutavat on hyvä selvittää ja olla tarjolla, jotta kauppa käy. Tuotteidesi kohderyhmät tulisi miettiä mahdollisimman tarkasti, jotta onnistut löytämään oikeat kanavat asiakkaiden tavoittamiseksi. Kohdistamalla voit tehdä mahdollisimman kustannustehokasta ja onnistunutta markkinointia.

Mistä aloittaa kansainvälistyminen?

Sopivat uudet kohdemarkkinat saattavat löytyä helposti esimerkiksi myytävien tuotteiden kautta. Mistä löytyy asian harrastajia tai juuri näistä tuotteista enemmän kiinnostuneita? Tai mistä näitä tuotteita ei saa lainkaan tai ne ovat paljon kalliimpia?

Myös lähialueelta voi olla helpointa aloittaa. EU:n sisällä Ruotsi ja Viro ovat varmasti naapurimaista ne tutuimmat. Myös kielet ja kulttuurit ovat molemmin puolin tuttuja. Käden ulottuvilla on noin 10 miljoonan ihmisen markkina Ruotsissa ja 1,3 miljoonaa ihmistä Virossa. Ruotsalaiset myös ostavat jo nyt paljon Suomesta.

EU:n ulkopuolelta mainittua Venäjää kannattaa miettiä sen valtavan potentiaalisuuden vuoksi. Jos kiinalaiset pystyvät myymään sinne paljon ja jatkuvasti enemmän, niin miksi emme mekin?! Ja sijaintimme on vähintään yhtä hyvä logistiikan näkökulmasta. Venäjälle on tällä hetkellä toistaiseksi voimassa tulli- ja verohelpotuksia, kun kuluttaja ostaa ulkomaisista verkkokaupoista. Miksi et hyödyntäisi tätä tilannetta nyt?

Uusille alueille laajentuminen vaatii vain ennakkoluulotonta asennetta. Rohkeutta kansainvälistymiseen - minne tahansa maailmassa haluatkin laajentua, me autamme sinua siinä! Lataa tästä Vikit vientiin-opas ja pysyt vauhdissa.

Tutustu verkkokaupan palveluihimme

Ranja Pasivirta

Kirjoittaja:

Ranja Pasivirta

Ranja Pasivirta on Postin kansainvälisistä pakettikuljetuksista vastaava Business Manager. Hänellä on vahva osaaminen erityisesti kansainvälisten logistiikkaratkaisujen rakentamisesta ja globaalista verkkokaupasta, tuonti, vienti ja transit.