01.10.2015 3

Verkkokauppaa rajalla

Majoitustilaston mukaan Suomessa kävi viime vuonna yli miljoona EU-alueen ulkopuolelta tulevaa matkailijaa. Sen päälle tulevat majoituspalveluita käyttämättömät matkailijat, joista ylivoimaisesti suurin ryhmä on venäläiset. Yksin venäläiset tekivät noin 4,5 miljoonaa matkaa Suomeen, joista leijonanosa oli ostosmatkoja.

Venäjän tilanteesta johtuen matkailijoiden määrä on merkittävästi vähentynyt mutta he ovat edelleen suurin matkailijaryhmä Suomessa. Näin on varmasti myös jatkossakin.

ALV-hyöty jo 40 euron ostoksista

Kivijalkakauppa on aina osannut ottaa omansa matkailijamyynnistä. Arvonlisäveron vähennys tuotteen myyntihinnasta kiinnostaa erityisesti venäläisiä ja hiukan yllättäen myös kiinalaisia.

Moni kauppias on siirtynyt invoice-kauppaan, mutta silloin matkailija saa hyödyn rajalla leimattua kuittia vastaan vain tullessaan uudelleen samaan kauppaan. Moni kauppias antaa alv-hyödyn myöskin vain arvokkaammalle ostoskassille, vaikka sen voisi tarjota jo 40 euron ostoksille.

15 miljoonan asiakkaan potentiaali

Matkailijamyynnistä hyötyvät erityisesti Helsingin, Imatran ja Lappeenrannan alueen kauppiaat. Kauppaa voi tehdä myös ilman myymälää. Taloudellisesta tilanteesta huolimatta myös venäläisten ostot siirtyvät verkkoon.

Venäjällä asiakasmäärien kasvu on eurooppalaisia verkkokaupan markkinoita voimakkaampaa. Asiakasmäärissä se on jo nyt Euroopan suurin verkkokaupan markkina. Viime vuonna 15 miljoonaa venäläistä teki ostoksia ulkomaisissa kaupoissa.

Taxfree.Pro antaa tilaa myynnin kasvattamiselle

Muodin merkkituotteita myyvässä verkkokauppa Aukiassa venäläisten kiinnostus on ollut suurta alusta lähtien, mutta kysyntään vastaaminen on ollut hankalaa Länsi-Suomessa sijaitsevien myymälöiden sijainnin vuoksi. Nyt haasteeseen on vastattu kotimaisen Taxfree.Pro palvelun avulla, joka näyttää nyt suuntaa matkailijamyynnin tulevaisuudelle. Palvelun avulla matkailija voi ilmoittaa helposti matkailijamyynnin tarvitsemat tiedot ja saada automaattisesti palautukset viennin jälkeen omalle tilille. Kauppias voi tulostaa lähetyksen mukaan tarvittavat matkailijamyynnin dokumentit ja saada tiedot matkailijamyyntiin liittyvistä vientitapahtumista.

Aukia palvelee asiakkaita täysin uudelle tavalla ja pystyy keskittymään myynnin kasvattamiseen. Meidän kokemusten mukaan potentiaalia on. Venäläiset ovat jo pitkään hyödyntäneet Lappeenrannan Posteja silloin kun he ovat tilanneet tuotteita eurooppalaisista verkkokaupoista jotka eivät toimita suoraan Venäjälle. Toivon että suomalaisetkin verkkokauppiaat ottaisivat omansa rajalla tapahtuvasta verkkokaupasta.

Lue lisää rajakaupasta

Kari Nykänen

Kirjoittaja: Kari Nykänen, Project Manager, eCommerce Business Development

Kari Nykänen toimii Postissa verkkokaupan asiantuntijana, jossa hän on hankkinut pitkän kokemuksen verkkokauppojen ja niiden tilaus-toimitusketjun ratkaisujen toteuttamisesta, sekä kaupankäynnistä. Hänellä on vahva kansainvälinen tausta myynnistä ja uusien palvelukonseptien kehittämisestä.