02.09.2015 3

Verkkokauppa lentoon

Verkkokaupassa tapahtuu paljon ja koko ajan. Emmekä me Postissakaan voi polkea paikoillamme. Haemme jatkuvasti uusia ratkaisuja parhaan mahdollisen kilpailukyvyn ja asiakaskokemuksen tuottamiseksi.

Paketit robotilla saareen

Paketit nousivat siiville, kun iloksemme saimme Postin pitkäaikaisen asiakkaan Verkkokauppa.comin mukaan kokeilemaan kanssamme robottikopteritoimitusta Suomenlinnaan. Ensireaktio robottikopterikokeilustamme oli varauksettoman innostunut ja positiivinen. Suomalaiset omaksuvat ihailtavan nopeasti uutta, arkea helpottavaa teknologiaa. Tämän on osoittanut muun muassa Postin pakettiautomaattien nousu halutuimmaksi tavaksi vastaanottaa verkkokauppaostoksia. Paitsi vastaanottavaiset asiakkaat, Suomessa myös viranomaisilla on missio mahdollistaa uuden teknologian testaaminen. Uskon, että tässä maassa, jos missä, saadaan uuden teknologian hyödyntäminen lentoon.

Nostamme jatkuvasti teknologista kyvykkyyttämme. Seuraamme maailman trendejä ja tunnistamme sieltä Suomeen sopivia, uusia ratkaisuja. Teemme yhteistyötä suomalaisten start up -yritysten kanssa, kuten tässä kokeilussa pakettikopteria operoivan suomalaisen Sharper Shapen. Voimme koota kärkiosaamisen meiltä ja maailmalta kehittämään palvelujamme. Siksi myös kutsuimme koodarit talkoisiin Slushin Ultrahackathoniin.

Vaihtoehtoja ja valinnan vapautta

Asiakaskokemuksen parantaminen on ydintekemistämme tällä hetkellä. Rakennamme Postin mobiiliapplikaatiosta karkkikauppaa, josta kuluttaja saa kaikki uusimmat herkut lähettämiseen ja vastaanottamiseen. Sujuvampi arki tarkoittaa muun muassa vaihtoehtojen ja valinnan vapauden lisäämistä asiakkaillemme ja läpinäkyvyyttä lähetysten kulkuun Postin prosessissa (esim. lähetysten seuranta, toimitusajan ennusteet ja lähetysten ohjaus). Postin mobiilisovelluksen on ottanut käyttöön jo 300 000 kuluttajaa. Sitä kehitetään kaiken aikaa testaamalla uusia ominaisuuksia ja valitsemalla niistä toimivimmat tuleen.

Uutta teknologiaa verkkokaupan hyväksi

Investoimme, rakennamme ja kehitämme uutta. Meistä tulee entistä ketterämpiä. Samalla tuomme ketteryyttä verkkokauppa-asiakkaillemme. Syksyllä otamme käyttöön kaksi mittavaa uuden teknologian ratkaisua verkkokauppojen taustaprosesseihin. Vantaalle Postin Logistiikkakeskuksen yhteyteen aukeaa robottiavusteinen automaattivarasto. Varaston kytkeytyminen saumattomasti lajittelukeskukseemme ja valtakunnallisiin kuljetuksiin tuo verkkokaupoille nopeutta ja jopa lisää myyntipäiviä sesonkeihin. Liedossa otamme puolestaan käyttöön uuden sukupolven lajitteluteknologiaa. Meidän on mahdollista tarjota verkkokauppa-asiakkaidemme kanssa saman päivän toimitukset jo 1,5 miljoonaa kuluttajaa tavoittavalla alueella.

Uuden kokeileminen on ensiarvoisen tärkeää, vaikkei aina menisi maaliin. Posti on lähtenyt yhdessä asiakkaiden kanssa testaamaan rohkeasti uutta ja kertomaan kokeiluista avoimesti. Nyt otimme ensikosketuksen robottikoptereihin ja kutsumme sinut katsomaan. Tervetuloa:www.posti.fi/lennot!

Juha Tiittanen

Kirjoittaja:

Juha Tiittanen
Johtaja, Pakettipalvelut, Posti Oy

Lue myös nämä

Jutta Vatanen

Black Friday - Nevöhööd?

Kuluttajat ympäri maailmaa tilaavat amerikkalaisista verkkokaupoista yhä enenemässä määrin ja hyödyntävät Black Friday tarjouksia. Myös yritykset muissa maissa ovat heränneet Black Fridayn mahdollisuuksin.

Lue lisää

Pasi Ketonen

Digiajan toimitusketju tehostaa verkkokauppaa

Kaupan ala on suuressa murroksessa. Verkkokauppa muuttaa monia kaupan alalla totuttuja toimintatapoja myynnistä toimitukseen. Suurin muutos on kaupan kansainvälistyminen, mikä sekä lisää kilpailua että avaa mahdollisuuksia kasvuun.

Lue lisää