15.06.2015 3

Vaadi logistiikkakumppaniltasi parasta

Verkkokaupan kulmakivet muodostuvat valikoimasta, asiakaskokemuksesta ja logistiikan kokonaiskustannuksista. Asiakaskokemukseen vaikuttavat erityisesti toimitusten nopeus, laatu ja toimitusprosessin läpinäkyvyys.

Olemme huomanneet, että osa verkkokaupoista valitettavasti kaatuu nimenomaan logistiikan takia. Olemmekin Postissa ottaneet tehtäväksemme etsiä verkkokaupalle menestykseen johtavia ratkaisuja niin logistiikassa kuin toimitusketjuratkaisuissa.

Pienille verkkokaupoille tarjoamme standardiratkaisuja ja isommille verkkokaupoille räätälöidyt ratkaisut toimivat paremmin. Etsimme myös aktiivisesti suomalaisille verkkokaupoille mahdollisuuksia kansainvälistymiseen. Verkkokauppa kun ei tunne valtioiden rajoja. Esimerkiksi kiinalaiset haluavat ostaa Euroopasta laadukkaita, korkean brändin tuotteita.

Vaadi logistiikkakumppaniltasi kaikki toimitustapamahdollisuudet

Kuluttajalle verkkokaupassa merkittäviä asioita ovat kokonaishinta, saatavuus ja toimitusnopeus. Verkkokaupan myötä ostosten toimitustavan valinta on siirtynyt kauppiaalta kuluttajalle. Kuluttaja valitsee halutessaan joka kerta eri tavan vastaanottaa pakettinsa.

Asiakas voi haluta paketin kesällä kesämökilleen tai kaupassa olevaan pakettiautomaattiin noudettavaksi samalla kun käy hoitamassa ruokaostokset. Talvella paketin vastaanottaminen oman kodin lämmössä on houkutteleva vaihtoehto.

Verkkokaupalle tämä asettaa vaateen valita logistiikkakumppaniksi yhtiön joka tarjoaa kaikki toimitustavat. Asiakas haluaa tilaamansa tuotteet myös nopeasti, vaadi logistiikkakumppaniltasi tarpeen vaatiessa myös yönylitoimitusmahdollisuutta.

Tyydy vain laadukkaisiin toimituksiin

Vähittäiskauppojen laajentuessa kivijalkamyymälöistä verkkokauppaan pinnalle nousevat uudenlaiset logistiset haasteet. Verkkokauppa asettaa kustannuspaineita ja samalla avaa uusia mahdollisuuksia uusille logistiikkaratkaisuille.

Posti on investoinut viime vuosina vahvasti nimenomaan verkkokaupan palveluihin. Postin Vantaalle syksyllä avautuva uusi, Euroopan moderneimpiin kuuluva automaattivarasto ja sen it-ratkaisut mahdollistavat nimenomaan verkkokaupoille uusia huikeita menestysmahdollisuuksia.

Tuotteet kerätään Postin varastosta automaattiset, paketit siirtyvät automaattisesti logistiikkakeskukseen jakeluun ja tuotteet voidaan jaella jopa samana päivänä tilauksesta. Tarvittaessa kuljetukseen yhdistetään tuotteet Postin varastosta, verkkokaupan omasta varastosta tai vaikka maahantuojan varastosta. Nopeasti, laadukkaasti ja tehokkaasti.

Automaattivaraston nopeuden ja optimoitujen kuljetusten ansiosta verkkokauppias saa jopa 2-3 lisämyyntipäivää esimerkiksi kiivaisiin sesonkehin kuten joulumyyntiin. Tämä on merkittävä taloudellinen seikka jokaiselle verkkokauppiaalle.

Meillä Suomessa on kasvava joukko rohkeita verkkokauppoja. Toivon teille kaikille onnea ja menestystä!

Jukka Rosenberg

Kirjoittaja:

Jukka Rosenberg
Johtaja, Paketti- ja logistiikkapalvelut