09.12.2015 4

Saammeko esitellä: upouusi, Suomen ensimmäinen verkkokauppalogistiikan palvelukeskus

Vantaalla robottiavusteinen hybridivarastomme käy ja kukkuu. Mittava investointi on tehty suomalaisten verkkokauppojen kilpailukyvyn parantamiseksi. Hybridivaraston älykkyys perustuu niin manuaalivaraston ja automaatiovaraston yhdistelyyn kuin asiakkaan omiin ja päämiehen varastojen käyttömahdollisuuksiin.

Posti on vahvistanut ja kehittänyt systemaattisesti osaamistaan, palveluja ja tuotteita verkkokaupan vahvistamiseksi Suomessa. Uusimpana investointina on loppuvuodesta Vantaalle avattava Suomen ensimmäinen verkkokauppalogistiikan palvelukeskus, jossa robottiavusteinen hybridivarasto yhdistettynä logistiikkakeskukseen mahdollistaa verkkokaupalle jopa 2-3 lisämyyntipäivää sesonkeihin. Asiakkaat puolestaan saavat verkkokauppatilauksensa perille jopa samana päivänä tilauksesta.

Robottiavusteinen hybridivarasto on Postin uusin investointi. Varastosta käytetään nimitystä hybridi, koska samassa varastossa yhdistetään saumattomasti niin automaattivarasto, lavavarastot kuin pientavaravarastot. Postin prosessit mahdollistavat tuotteiden yhdistelyn eri varastopaikasta samaan pakettiin.

- Postin kokonaistoimitusketjut mahdollistavat Suomessa aivan uudenlaisen palvelun verkkokaupoille. Pystymme tarjoamaan saman katon alta varastopalvelut todella nopeasti kiertävistä tuotteista hitaammin kiertäville tuotteille, osa prosessista on automatisoitu ja robottiavusteista. Varasto on yhdistetty suoraan Suomen suurimpaan logistiikkakeskukseen, josta paketit lähtevät suoraan maailmalle, kertoo Toimitusketjuratkaisut liiketoiminnasta vastaava johtaja Harri Kämppä Postista.

Kokonaisuus on verkkokauppiaalle kustannustehokas ja järkevä ratkaisu. Posti tarjoaa maan nopeimmat, koko maan kattavat kuljetukset, ja 1,5 miljoonalle kuluttaja-asiakkaalle tuotteen samana päivänä verkkokauppatilauksesta, esimerkiksi Postin pakettiautomaattiin.

Uudessa automaattivarastossa on kymmenen 8,5 metrin korkuista hyllyä, joiden välissä viisi hissiä noutaa laatikoita automaattisesti. Yksi hissi operoi kahta hyllyä. Automaattivarastoon mahtuu 25 000 laatikkoa, yhden laatikon voi jakaa kahdeksalle eri tuotteelle ja näin automaattivarastoon mahtuu jopa 200 000 eri tuotetta. Robotti  avustaa pahvilaatikoiden muodostuksessa.

robotti

Verkkokauppa, kaupan digitalisoituminen ja monikanavaistuminen vaativat logistiikkakumppanin toimitusketjulta uudenlaista palvelutasoa. Posti hakee toimitusketjuratkaisuista merkittävää tulosta ja markkinaosuutta logistiikkasektorilla.

- Olemme toimineet kaikilla toimitusketjun osa-alueilla pitkään. Olemme sekä paketti- että varastopalveluissa markkinajohtaja ja kuljetusratkaisuissa kolmen suuren joukossa. Palvelupisteverkostomme osalta olemme pakettiautomaattipalvelussa kuluttaja-asiakkaiden ykkösvalinta, Harri Kämppä toteaa.

Postilla on 350 000m2 varastotilaa, 400 000 lavapaikkaa ja lähes 90 kilometriä pientavarahyllyä. Varastot täyttävät laadunhallinta-, ympäristö-, ja turvallisuusjärjestelmien vaatimukset. Myös VAK, eli vaarallisten aineiden säilytysvaateet, ja elintarviketurvallisuusviraston Eviran vaatimukset täyttyvät valituissa varastoissa. Kaikki Postin palvelut ja toiminnot Suomessa ovat 100 % hiilineutraalit.

Postin GLUE on verkkokaupan toimitusketjun moottori

Posti tuo markkinoille samaan aikaan verkkokaupan toimitusketjun it-ratkaisun. GLUE-palvelu, eli Generic Layer for Unified Ecommerce, mahdollistaa verkkokaupan tuotevalikoiman laajentamisen ilman tarvetta suuriin investointeihin tai pääoman sitomista varaston arvoon.

GLUE on verkkokaupan ja tavarantoimittajien järjestelmät yhdistävä pilvipalvelu, joka on kehitetty lisäämään verkkokauppojen myyntiä. Palvelu pureutuu yhteen verkkokaupan suurimmista haasteista eli kuinka saada mahdollisimman laaja tavaravalikoima tarjolle kuluttajalle. GLUE välittää asiakkaan tilauksen verkkokaupasta pilvipalveluun, josta toimitus voidaan ohjata asiakkaalle suoraan tavarantoimittajan varastosta, verkkokauppiaan omasta varastosta tai Postin varastosta tai monikanavakauppiaan omista kivijalkamyymälöistä.

Postin tutkimusten mukaan valikoima on hinnan jälkeen kaupan tärkein kilpailutekijä. Monikanavainen kauppa voi käyttää GLUE-palvelun avulla myymälää verkkokaupan varastona, verkko-ostosten noutopisteenä ja palautusten jättöpaikkana. Se voi myös laajentaa tuotevalikoimaansa ilman investointeja varastoon, sillä suorat toimitukset tavarantoimittajien varastosta toimivat GLUE-palvelun kautta mutkattomasti.

- GLUEn avulla tuodaan kauppiaalle laaja valikoima ilman, että rasitetaan kauppiaan käyttöpääomaa. Tavarantoimittajille luomme mahdollisuuden tuoda koko tuotevalikoimansa myyntiin useaan verkkokauppaan. GLUE toimii verkkokaupan kasvun moottorina, verkkokaupan kehityksestä vastaava johtaja Jaakko Kaidesoja Postista kertoo.

Palvelun avulla kauppias voi optimoida omaa toimitusketjuaan yritykselle parhaiten sopivalla tavalla. Vastaavasti tavarantoimittaja saa koko tuotevalikoimansa verkkokauppiaiden myyntiin