25.09.2015 3

Suomalaisen verkkokaupan puolesta

Olen ollut tekemisissä suomalaisten verkkokauppojen kanssa kymmenen huimaa vuotta. Olen päässyt seuraamaan läheltä verkkokauppojen kehitystä joskus jopa kivijalan takahuoneesta useiden varastojen kansainväliseksi verkkokaupaksi.

Kansainvälistyminen on eittämättä haaste jokaiselle verkkokauppiaalle. Minun alaani ovat verkkokaupan toimitukset, ja jotta niitä saadaan aikaan, täytyy ensin ratkoa monia muita asioita.

Eri tutkimusten ja asiakkailta saatujen tietojen perusteella lokalisointi ja paikallisten tarpeiden ja tottumusten huomiointi tuovat usein paremmat tulokset ja onnistumisen edellytykset verkkokaupalle. Mitä sitten kannattaisi miettiä verkkokaupan eri osa-alueiden osalta sen kansainvälistyessä? 

Estääkö kielimuuri ostokset?

Verkkokaupan sivujen ja tuotetietojen kääntämistä paikalliselle kielelle kannattaa harkita vahvasti. Omalla kielellä asiointi on tärkeää ja se laajentaa useissa maissa huomattavastikin potentiaalista asiakaskuntaa. Sen sijaan että verkkokauppa on kansainvälinen, sen ehkä tulisikin tuntua mahdollisimman paikalliselta.

Onko verkkokauppasi hintataso kohdallaan?

Älä ole passiivinen, vaan tee aktiivista hinnoittelua verkkokaupassasi. Kilpailijasi tulevat kaikkialta maailmasta. Seuraa mahdollisia valuuttakurssimuutoksia ja yleistä markkinahintaa sekä kilpailijoiden hinnoittelua. Päivitä aktiivisesti tuotteiden hintoja, mieluummin esim. viikoittain kuin kolmen kuukauden välein. Ja jos koko tuotevalikoiman läpikäynti on liian raskasta, niin päivitä hinnat ainakin sisäänvetotuotteiden osalta.

Tunnetko asiakkaasi, löytävätkö he verkkokauppasi?

Markkinoinnin lähtökohtana on tietysti tuntea tuotteidesi käyttäjät ja kohderyhmät kussakin maassa mahdollisimman hyvin - nehän voivat vaihdella eri maissa. Etsi yrityksellesi paikallisen markkinan tunteva kumppani, joka osaa auttaa markkinointiviestin ja kanavien suunnittelussa, jotta markkinointi olisi onnistunutta ja samalla mahdollisimman kustannustehokasta. Hyödynnä sosiaalista mediaa paikallisten suositusten saamiseksi. Huom! eri maissa eri some-kanavat ovat suosittuja.

Luotolla, käteisellä vai laskulla?

Eri maissa on merkittäviä eroja haluttujen maksuvaihtoehtojen käytössä. Vaikka luottokortit kuten Visa ja Master Card ovat kansainvälisiä maksutapoja, selvitä myös paikallisesti suosituimmat muut maksutavat, esimerkkeinä vaikka Yandex Money, Klarna tai COD.

Luontevaa asiakaspalvelua

Omalla kielellä asiointi on monille tärkeää myös asiakaspalvelun osalta. Sen järjestäminen edesauttaa varmasti kaupankäyntiä ja on erityisesti osaan maita ja kohderyhmiä erittäin tärkeää. Huomioithan myös, että asiakkaasi saattavat olla kokonaan toisella aikavyöhykkeellä, jolloin yhteydenottoja voi tulla ympäri vuorokauden. Miten palvelet myös heitä riittävän hyvin?

Lähetysten toimitukset - kotiin, töihin vai noudettavaksi

Selvitä kohdemaan mieluisimmat toimitustavat. Joissain maissa ihmiset ovat tottuneet, että lähetykset toimitetaan aina kotiin ja joissain maissa lähetykset noudetaan mieluummin itse toimipisteestä. EU:n alueella käyt sisämarkkinakauppaa, jolloin tulliselvityksiä ei tarvita. Eri maihin on kuitenkin eri tuoteryhmille jonkin verran kieltoja ja rajoituksia, jotka tulee selvittää. EU:n ulkopuolelle tarvitaan hieman enemmän paperisotaa, mutta sen vaivan näkeminen voi kannattaa. Potentiaalisia asiakkaitakin on sitten monin verroin enemmän. Tulliprosessi postipaketeille on hieman yksinkertaisempi. Joihinkin maihin on myös kuluttajille suunnattuun verkkokauppaan tulli- ja verohelpotuksia, jotka kannattaa hyödyntää.

Postin kautta toimitukset onnistuvat kaikkialle maailmaan. Panostamme verkkokaupan helppoihin toimituksiin. Yksi uusimmista kehitysaskelista ovat helpot asiakaspalautukset useista Euroopan maista.

Suomalaisen verkkokaupan puolesta, myös ulkomaille - Posti!

Lisätietoja palveluistamme posti.fi/verkkokauppa

Kirjoittaja

Ranja Pasivirta

Ranja Pasivirta, Business Manager, Postin pakettipalvelut

Ranja on Postin kansainvälisistä pakettikuljetuksista vastaava Business Manager. Hänellä on vahva osaaminen erityisesti kansainvälisten logistiikkaratkaisujen rakentamisesta ja globaalista verkkokaupasta, tuonti, vienti ja transit.