08.09.2015 3

Selviääkö yritys Suomessa, jos toimitusketju ei taivu tulevaisuuden haasteisiin?

Harvalla pienellä tai keskisuurella yrityksellä on mahdollisuus pitää toimitusketjua omissa käsissään ja täyttää asiakkaiden tarpeet tehokkaasti ja kannattavasti. Kaupankäynnin digitalisoituminen ja verkkokaupan mahdollisuudet monimutkaistavat toimitusketjuja ja lisäävät rajusti tuotteiden toimittamisen nopeusvaatimuksia ja volyymivaihteluita sesonkiaikoihin. Toimitusketjuja ohjataan suoraan toimittajilta loppuasiakkaalle monikanavaisesti.

Verkkokauppa-asiakkaiden vaateet ja toiveet nousevat vuosi vuodelta. Uskallan sanoa, että verkkokauppa on mullistanut koko ostokäsityksen sekä kuluttajakaupassa että yritysten välisessä kaupassa, kuten esimerkiksi varasosissa ja teknisessä tukkukaupassa. Tuotteiden varastoinnoin automatisoituminen, nopeat toimitukset ja kuljetukset koko Suomeen ja aina koteihin saakka, informaatiovirran ja tavaravirran yhdistely -aivan huikeita mahdollisuuksia!

On jo totuttu että kun verkkokauppa-asiakas ostaa leivänpaahdinta, hän haluaa valita useasta merkistä, useasta mallista ja väristä. Asiakas valitsee myös miten hän haluaa saada leivänpaahtimensa: kivijalkakaupasta, tilaa netistä ja noutaa kaupasta, noutaa Postin pakettiautomaatista tai asiakas voi tilata leivänpaahtimen suoraan kotiovelle ja valita hänelle sopivan tunnin aikaikkunassa.

Monesti paahdin halutaan käyttöön seuraavana aamuna aamupalaleipien paahtamiseen ja samassa tilauksessa olisi hyvä olla myös tuoreet leivät ja vaikkapa vastajauhetusta pavuista kahvi. Tähän tarpeeseen tulee myös toimitusketjujen taipua.

Läpinäkyvät informaatiovirrat
+
Niiden ohjaus avoimilla järjestelmillä
+
Automaattivarasto höystettynä käsityöllä
=
Toimitusketju, joka vastaa tuleviinkin asiakastarpeisiin,toimii kestävällä taloudellisella pohjalla ja mahdollistaa menestymisen.

Robotiikka ja automatisaatio avainasemassa

Postin uudet toimitusketjuratkaisut vastaavat tulevaisuuden haasteisiin ja vapauttavat asiakkaille mahdollisuuden keskittyä omaan ydinosaamiseensa. Luotettava kumppani toimitusketjujen hallinnassa ja ohjaamisessa tuo asiakkaalle mahdollisuuden lisätä myyntiään.

Vantaan Logistiikkakeskukseen aukeava Postin robottiavusteinen hybridivarasto taipuu moneen tarpeeseen. Automaattivarastossa ovat nopeasti kiertävät tuotteet, perinteiset pientavarahyllyt ja kuormalavapaikat hieman hitaammin kiertäville tuotteille ja palvelutorilta keräämme asiakkaalle suoraan kampanjatuotteet. Näin asiakkaamme saavat tehokkaan käsittelyn nopeasti kiertäville tuotteille ja edullisen varastoinnin vähän hitaammin kiertäville. Tämä kaikki on yhdistetty suoralla linjalla logistiikkakeskuksen jakeluun ja 1,5 miljoonaa kuluttaja-asiakasta saa tilaamansa tuotteet samana päivänä ja vielä vaikkapa päivää ennen joulua - eli joulupukin unohtamat paristot siihen upeaan kauko-ohjattavaan autoon. Voin sanoa, että olen ylpeä siitä, millaisia kehitysloikkia Posti on ottanut erityisesti robotiikan ja automatisaation käyttöönotossa.

Toimitusketju tarvitsee Pelle Pelottomia

Odotan innolla millaisia tulevaisuuden ratkaisuja Slushin Ultrahack-kilpailu tuo erityisesti verkkokauppaan ja sen toimitusketjuun. On hienoa olla tarjoamassa asiakkaille uusimpia teknologisia ratkaisuita kuten uusi toimitustapamme - paketit perille helikopterilla. Olemme toimitusketjuratkaisuiden teknologinen edelläkävijä Suomessa. Voimme auttaa sinun yritystäsi myymään lisää.

 

Harri Kämppä, Posti

Kirjoittaja

Harri Kämppä
Johtaja, Toimitusketjutratkaisut