04.10.2016 3

”Rekkamies paikkaa toimitusketjun aukkoja”

Jaakko Kaidesoja

Logistiikka on palveluliiketoimintaa, tieto- ja tavaravirtojen hallintaa.

Jotta toimitusketjun lopputuloksena olisi tyytyväinen asiakas, monen asian on täytynyt loksahtaa kohdalleen vuorokauden aikana. Tilausprosessi ja tiedon siirtyminen asiakkaan järjestelmästä logistiikkatoimittajan omaan järjestelmään, noudon aikataulutus, terminaalityö, runkokuljetus, purku sekä lopulta tavaran toimitus määränpäähän.

Kuulostaa helpolta ja suoraviivaiselta, mutta aina ei kaikki mene putkeen. Mikä ontuu, missä piilee heikoin lenkki?

Unelmana avoimet rajapinnat

Aloitetaan tarkastelu toimitusketjun alkupäästä. Digitalisaation aikakaudella tilaustieto varmasti siirtyy luotettavasti järjestelmästä toiseen ilman ongelmia, pilvipohjaiset online-järjestelmät hoitavat homman. Hetkinen - vai hoitavatko?

Todellisuudessa painiskelemme vielä point-to-point EDI-järjestelmien kanssa, missä tiedonsiirto tarkoittaa aina asiakaskohtaista integraatiota ja asioiden muuttuessa liittymien muuttamista - tai puutteellisten viestien manuaalikorjausta.

Lisäksi kaikki asiakkaat eivät lähetä tietoa EDI-muodossa tai ylipäätään digitaalisessa muodossa. Puuttuva data korvataan paperilla eli rahtikirjoilla. Manuaalinen tiedonsiirto ja paperinen rahtikirjaprosessi aiheuttavat suurimmat haasteet ja riskit toimitusketjussa. Paperinkulman merkinnät eivät aina välity eteenpäin ja valitettavia virheitä tulee.

Miltä kuulostaisi järjestelmä, johon liitytään avoimin rajapinnoin vain kerran? Mielestäni todella hyvälle.

Jos bitti puuttuu tai on poikittain, voiko hymy ja hanska paikata?

Ihmettelen, kuinka toimitusketjun muut lenkit selviävät paperiviidakossa. Tarvitaan rautaista ammattitaitoa, jotta tavara siirtyy sovitusti paikasta toiseen pelkkien paperidokumenttien ja niihin tehtävien kuittausten avulla.

Haasteet, mitkä manuaalisessa tiedonsiirrossa syntyvät, paikataan hanskalla. Lukuisat logistiikka-alan ammattilaiset niin varastoissa, terminaaleissa kuin raskaan kaluston ohjaamoissa tekevät ympäri vuorokauden työtä asiakkaan hyväksi, mutta hekään eivät aina onnistu, jos bitti puuttuu tai on poikittain.

Toki onnistumisen edellytykset paranevat, jos tietojärjestelmät ja tiedonsiirto toimivat. Lisäksi on hyvä muistaa, että viimeisin palvelumielikuva asiakkaalle jää aina alan ammattilaisen kohtaamisesta, ei digitaalisesta jalanjäljestä. Loppupeleissä asiakastyytyväisyyden takaa siis rekkamiehen hymy – ystävällinen sellainen!

Heikko lenkki kaipaa vahvistusta

Uskon ja toivon, että tulevaisuudessa digitaalisella tiedonsiirrolla pystytään luomaan asiakkaalle lisäarvoa. Sähköinen tiedonsiirto mahdollistaa virheiden vähentämisen eliminoimalla paperinpyörittämisen. Samalla se luo todelliset edellytykset myös lisäarvopalveluiden rakentamiselle.

Posti on vahvasti yhdessä muiden toimijoiden kanssa mukana muokkaamassa logistiikka-alan tulevaisuutta Suomessa. Kannustamme asiakkaitamme digitaaliseen tiedonsiirtoon, koska se on tehokkaan toimitusketjun syntymisen edellytys. Sujuvampi logistiikka on kaikkien eduksi.

Kirjoittaja:

Jaakko Kaidesoja
Vice President, Freight Services

Pyydä tarjous

Tämä lomake on tarkoitettu yritysasiakkaille. Jos olet henkilöasiakas, ota yhteyttä asiakaspalvelu@posti.com

Etunimi on pakollinen tieto.

Sukunimi on pakollinen tieto.

Yritys on pakollinen tieto.

Sähköpostiosoite on pakollinen tieto. Tarkista sähköpostiosoite.

Puhelinnumero on pakollinen tieto. Tarkista puhelinnumero