21.08.2015 3

Postinen – hölmön hommaa vai fiksu veto?

Postinen on saanut tänä suvena korvani erityisen hörölle. Kesäreissuillani Postin oranssi mainoskääre on noussut puheeksi useampaan kertaan. Hyviä kysymyksiä on tullut paljon, kiitos niistä! Päällimmäinen kysymys on ollut, mikä järki on kääriä mainosposti erilliseen kääreeseen?

Postinen on Keski-Euroopassa jo pitkään ilmestyneiden mainoskääreiden serkku. Kun tutkimme Suomessa asiakkaidemme mieltymyksiä, tulos oli eurooppalainen: Yli 70 % kyselyyn vastanneista piti käärettä kiinnostavana. Niinpä palvelua kokeiltiin myös meillä, ensin osassa maata. Nyt Postinen jaetaan kaksi kertaa viikossa koko Suomessa asiakkailta saadun hyvän palautteen innoittamana.

Ullan Unelmaperennat (toistaiseksi fiktiivinen verkkokauppani) tavoittaisi helposti Postisen kautta maanlaajuisen markkinan. Postinen on uudenlainen media, jonka kautta pienikin yrittäjä saa kohtuuhinnalla yhteyden yhteensä 2,3 miljoonaan suomalaiseen kotiin. Verkkokaupan tunnetuksi tekeminen näet onnistuu parhaiten printtiviestinnän tukemana.

Ympäristövastuu on ehdoton asia. Myös Postisen osalta se on otettu vakavasti. Postinen on Posti Green -tuote, joka jaetaan 100-prosenttisesti hiilineutraalisti. Sinulle kotiin tai työpaikalle jaettavat koko vuoden Postiset tuottavat alle kilon hiilidioksidia eli vertailun vuoksi saman kuin muutama siivu (50 g) naudanlihaa. Nämäkin päästöt nollataan osallistumalla ilmastoprojekteihin.

Postinen helpottaa raskasta lajittelutyötä ja jättää aikaa jakeluun.Aiemmin mainokset jaettiin isoina nippuina eri puolille Suomea ja lajiteltiin postinsaajille käsin. Nyt kaikki mainokset tulevat painotaloista Helsingin postikeskukseen, jossa kone sujauttaa suoramainokset kääreen sisään, jota työssä myös tarvitaan. Mainosten määrä kääreen sisällä vaihtelee. Mainostaja päättää, mitä Postisen välissä on.

Mainosten lajittelu sujuu nopeammin ja kustannustehokkaammin koneellisesti - mikä taas juontuu myös meille ostoksia tekeville kansalaisille hyödyksi, sillä mainoskustannukset ovat aina osa tuotteen hintaa. Suoramarkkinointi sinällään on tehokas ja postinsaajien mielestä toivottu mainosväline. Se on pitänyt parhaiten pintansa muun printtiviestinnän voimakkaasti sähköistyessä.

Summa summarum: Postinen on hyvä juttu suomalaiselle kaupalle ja kuluttajille. Maailma ei toki ole valmis ja Postinenkin kehittyy koko ajan asiakasraatimme antaman palautteen perusteella.

P.S. Sain ihanan viestin Viiviltä ja vanhemmiltaan: Postisessa kesällä ilmestynyt paperinukke, Viiville elämänsä ensimmäinen, pääsi heti mukaan leikkeihin. Toivotan mukavia lukuhetkiä myös jatkossa koko perheelle!

Kirjoittaja

Ulla Parviainen
viestintäjohtaja, Posti Group Oyj