29.09.2015 3

Posti tuli kauppoihin jäädäkseen

”Tavoitteemme on hoitaa postipalvelut paremmin kuin Posti hoitaa omia toimipisteitään”.

Näin suorasukaisesti totesi Espoon Sellon Citymarket-kauppias, Keskon hallituksen puheenjohtaja Esa Kiiskinen Kauppalehdessä avatessaan uuden postin kaupassaan muutama viikko sitten.

Kiiskisen tavoite kertoo hyvin, mistä Postin keväällä julkistetusta myymäläuudistuksesta on perimmiltään kyse. Nimittäin asiakkaidemme postipalvelujen parantamisesta. Postin palveluja siirretään tulevina vuosina kauppojen ja kauppakeskusten yhteyteen avattaviin posteihin, koska postipalveluilta odotetaan helppoa saatavuutta muun asioinnin yhteydessä ja ennen kaikkea parempia aukioloaikoja iltaisin ja viikonloppuisin.

Kun Posti ilmoitti noin 80 myymälän palvelujen siirtyvän kumppaniyritysten hoidettavaksi, jotkut arvostelivat Postia ajavan alas palvelujaan. Kriitikot eivät ole kuitenkaan huomanneet, että asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet. Kuten Helsingin Sanomat huomautti, ”asiakkaat haluavat hoitaa pakettiasioitaan silloin, kun se heille sopii eikä silloin, kun postikonttori on auki”. Sanomalehti Karjalaisen pääkirjoituksen mukaan ”moni suomalainen kokeekin Postin palveluiden parantuneen, kun posteja on lakkautettu ja tilalle on tullut asiamiesposteja”.

Arvostelijat väittivät, että postiverkostoa olisi supistettu viime vuosina. No ei ole! Vuonna 2011 postien määrä oli 1 027. Tällä hetkellä se on yli 1 400 enkä itse tahdo edes pysyä ajan tasalla lukumäärästä, koska verkosto kasvaa lähes viikoittain. Kumppaniposteja näistä on jo yli 800 ja Posti avaa lähivuosina noin sata uutta postia, mm. 14 uutta noutopistettä R-kioskeihin tänä syksynä.

Postien siirtyminen kauppoihin ei ole suomalainen keksintö. Muissa Pohjoismaissa se on tapahtunut jo Suomea aiemmin ja seuraavaksi Viron Posti eli Omniva suunnittelee omien myymälöiden sulkemista ja palvelujen siirtämistä kauppoihin ja kirjastoihin.

Myös pakettiautomaattien suosio kasvaa verkkokaupan lisääntyessä. Tammi-kesäkuussa Postin automaattien kautta kulkeneiden pakettien määrä kasvoi edellisvuodesta 50 %. Ja uusia käyttäjiä tulee kaiken aikaa. Tätä blogia kirjoittaessani huomasin Twitteristä asiakkaan twiitin: ”Eka kertaa noudin paketin Postin pakettiautomaatista - olipa näppärää! Kiitos tästä palvelusta”.

Vanhojen, 80-90-luvun postikonttorien aikaan ei ole paluuta. Silloin postikonttorien työstä 60 % oli Postipankin palvelujen hoitoa. Pankkitie erkani, nyt kannattavuus pitää hakea paketeista. Postin tavoitteena onkin rakentaa maan ylivoimaisesti laajin ja aukioloajoiltaan paras palveluverkosto paketti- ja postipalvelujen käyttäjille.

Posti on tullut kauppoihin jäädäkseen. Yhteiselolle on hyvä perusta, koska kauppa ja posti ovat molemmat asiakaspalvelubisnestä.

Kirjoittaja

Timo Anttila
sidosryhmäjohtaja, Posti Group Oyj