01.11.2016 3

Mitä tekee verkkokauppias, kun ostajan aika on tiukassa?

Verkkokaupan toimitusmäärät ovat kasvaneet vuosi vuodelta kiihtyvää vauhtia. Matkalla mukaan on tullut uusia tuotteita, myös ruoan kotiinkuljetuksia.

Ystäväni mainitsi, että olisi todella hienoa, jos ruoan verkkokaupassa olisi mahdollista tilata tavaraa kotiin tarkasti sovittuna toimitusaikana. Esimerkiksi hän heitti hammaslääkäriasemat, joissa lyhyt aikaikkuna palvelulle on arkipäivää. Kysyin, oletko testannut Postin kotiinkuljetuspalvelua, jossa ruokatoimitukset saa puolen tunnin aikaikkunassa?  Ei ollut, mutta tämän jälkeen kokeilu tuli suoritettua, ja uusi tyytyväinen asiakas löytyi.

Toinen tuttuni puolestaan ihmetteli, että miten on mahdollista, että joissain verkkokaupoissa on tarjolla yönyli toimitus Suomessa. Tuotteet voi tilata illalla, ja seuraavana päivänä ne on toimitettu. Vastasin, että kyllä tämä on mahdollista Postin laajan jakeluverkoston avulla.

Arvostamme asiakkaittesi arvokasta aikaa 

Pakettien noutaminen ja lähettäminen on kautta aikojen kirvoittanut keskustelua. Jonottamista myymälässä tai palvelupisteessä on kummasteltu. Postien aukioloajat ovat myös keskustelun aiheena, kun kaikkien ei ole ollut mahdollista pyörähtää postissa päiväsaikaan. 

Näihin haasteisiin Posti on vastannut avaamalla posteja laajat palveluajat tarjoaviin kauppoihin ja tarjoamalla noutamiseen ja lähettämiseen kätevän pakettiautomaattiverkoston. Pakettiautomaateilla asiointi onnistuu erittäin helposti ja nopeasti ilman jonottamista.  Automaatit ovatkin saavuttaneet erittäin hyviä tuloksia kuluttajatutkimuksissa. Niiden suosio on ollut sekä verkkokauppiaiden että kuluttajien keskuudessa jatkuvassa kasvussa. 

Palvelut ovat siis matkan varrella kehittyneet. Posti on ollut vahvasti tukemassa useita verkkokauppoja digitalisoitumisessa sekä nopeiden toimitustapojen kehityksessä.

Seuraava askel on lähemmäs asiakasta

Miltä kuulostaisi, jos verkkokaupan tavaroita ja ruokaa toimitettaisiin kotiovellesi ilman, että sinun täytyisi olla kotona niitä vastaanottamassa?

Voisit poimia lähetykset oveltasi mihin kellonaikaan tahansa, jokaisena viikonpäivänä eli 24/7? Lähetykset olisivat ovellasi yksilöllisesti ainoastaan sinun tai valitsemasi henkilön saatavilla. Mausteena digitaaliset tilausmahdollisuudet aina myöhäiseen yöhön tai jopa aamuun asti. Silti lähetykset tulisivat perille mukavasti saman päivän aikana iltapäivästä tai alkuillasta, kun saavut töistä kotiin.

Voisiko tämä nostaa kuluttajakokemuksen, ja verkkokauppiaan palvelutason seuraavalle tasolle Suomessa? Kokonaisuus saattaisi lisätä suomalaisten verkkokauppojen kilpailukykyä kansainvälisessä ympäristössä. Kuulostaa erikoiselta, mutta voi olla täyttä totta kuluttajille ja verkkokaupoille nopeammin kuin uskot.

Lähdetkö mukaan muuttamaan markkinaa Postin kanssa vuonna 2017?

Mikäli vastasit kyllä, olethan yhteydessä Postin pakettipalveluihin. Pääset kuulemaan lisää laajasta palvelu-uudistuksestamme, joka on tulossa markkinoille vaiheittain alkaen tammikuusta 2017. Tehdään yhdessä sujuvampi arki mahdolliseksi kaikille suomalaisille.

Kiinnostuitko? Pyydä tarjous Postin palveluista

Tämä lomake on tarkoitettu yritysasiakkaille. Jos olet henkilöasiakas, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Etunimi on pakollinen tieto.

Sukunimi on pakollinen tieto.

Yritys on pakollinen tieto.

Sähköpostiosoite on pakollinen tieto. Tarkista sähköpostiosoite.

Puhelinnumero on pakollinen tieto. Tarkista puhelinnumero


Kirjoittaja: Toni Laaksonen, Vice President, Parcel Services, Posti Oy
Toni johtaa Postin pakettipalveluliiketoimintaa. Hänellä on yli kymmenen vuoden kokemus palveluliiketoiminnan johtamista, myynnistä ja tuotekehityksestä sekä Suomessa että globaalissa toimintaympäristössä. Osaaminen kattaa myös laajemmat ulkoistusratkaisut logistiikan ja teollisuuden kunnossapidon tarpeisiin.