11.10.2016 3

Mistä tilata ruokaa kotiin?

16% on löytänyt ruuan verkkokaupat, 24 % ei tiedä mistä ostaa

Selvitimme syksyllä suomalaisten ostokäyttäytymistä ruoan verkkokaupassa. Kyselyyn vastasi noin 1 400 henkilöä ja heistä 16 % on ostanut ruokaa verkosta. Verkosta ruokaa ostaneista 13,5 % ostaa viikoittain. Onko se paljon vai vähän?

Ruuan verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä on 0,2 prosentin luokkaa. Vaikka vastaajat ostavat ruokaa verkosta, ostavat he sitä kuitenkin pääsääntöisesti kivijalkakaupasta eli verkkokaupasta ostaminen voi olla täydentävää ostamista. Vertailuna Iso-Britanniassa ruuan verkkokauppa edustaa noin 6 % koko ruokamyynnistä, USA:ssa noin 2 % ja Ruotsissa noin 1 %. Potentiaalia kasvuun siis on.

Saara Pietilä

Ei jonotusta, parkkipaikan etsimistä tai painavien kassien kantamista

Ruokaa ostetaan verkosta sen vuoksi, että se on kätevää, nopeaa ja helppoa. Suuri osa vastaajista koki, että verkosta ostaminen säästää aikaa, kun ei tarvitse ajaa kauppaan, etsiä ruokia ja jonottaa kassalla. Verkossa käydään mielellään myös silloin ostoksilla, kun etsitään jotain tiettyä erikoistuotetta tai järjestetään isompia juhlia.

Myös oma kulutuskäyttäytymiseni todistaa tätä mallia. Tilaan ruokaa verkosta kotiin esimerkiksi silloin, kun mieheni on työmatkalla ja pyöritän yksin perheemme arkea. Tai kun olen lähdössä viikonloppureissulle ja tarvitsen ruuat nopeasti matkalta mukaan.

Arjen helpottaja

Tuntuu, että Suomessa ruuan verkkokaupassa on paikoin odottava tunnelma. Mietitään, jääkö verkkokaupalle sijaa niistä vuorokauden tunneista, kun kaupat ovat kiinni.

Kyselymme tulosten perusteella kivijalkakaupan auki- tai kiinnioloaika ei kuitenkaan ole kuluttajalle se juttu. Juttu on arjen helpottaminen erilaisissa tilanteissa. Tällaisia tilanteita ovat vastausten mukaan esimerkiksi lapsiperhearki, liikuntarajoitteisuus, ikääntyville vanhemmille tilaaminen sekä autottomuus.

Vinkit ruuan verkkokauppiaille

24 % vastaajista ei tiedä, mistä voi tilata ruokaa kotiin. Nyt kannattaisi siis markkinoida rohkeasti ja antaa asiakkaille mahdollisuus löytää verkkokauppansa. Vastaajat toivoivat ruuan verkkokaupalta laajempia toimitusalueita ja laajempaa tuotevalikoimaa. Moni potentiaali ostaja oli joutunut pettymään, kun kiinnostava kauppa ei toimitakaan omalle asuinalueelle.

Ratkaisu edellä mainittuun: Posti tarjoaa ruuan kotiinkuljetuspalvelua myös haja-asutusalueille ja mahdollistaa asiakkailleen nykyistä laajemmat toimitusalueet. Haja-asutusaluejakelu mahdollistaa myös laajemman tuotevalikoiman tarjoamisen laajemmalle alueelle ja sitä kautta lisää myyntiä verkkokaupalle. ­­­­­

Kyselyssä korostui, että tuoretuotteiden ostamista verkosta arastellaan. Kannattaa panostaa keräilyyn, jotta epäilyt saadaan hälvennettyä ja asiakkaat uskaltavat tilata jatkossakin. Onpa itsellenikin kerran käynyt niin, että tilaamastani tuote ei ollut aivan priimaa. Kauppias paikkasi tilanteen ja toista kertaa ei ole sattunut.

Vinkki kolme: panostakaa tilaamisen nopeuteen. Verkkokauppatilauksen tekemiseen ei saa mennä yhtä pitkää aikaa kuin kaupassa käymiseen. Tuotteiden hakuominaisuuksia voisi useassa ruuan verkkokaupassa helposti parantaa niin, että hakutoiminto ehdottaa sopivia tuotteita muutaman kirjaimen kirjoittamisen jälkeen. Vielä parempi, jos koneoppimisen kautta voisi vain hyväksyä itselle ehdotetun ostoskorin.

Ostokset kotiovelle

Posti helpottaa ruuan verkkokauppaa tarjoamalla kotiinkuljetuspalvelut sekä taajamiin että haja-asutusalueille. Kerromme vastaanottajalle puolen tunnin tarkkuudella kotiintoimituksen saapumisajan, mikä vapauttaa vastaanottajan päivystämästä ruokakassin tuloa pidemmän aikaa. 

Kuluttajille ei riitä, että lähikauppa on lähellä, vaan verkkokauppa laajentaa mahdollisuuksia arjen helpottamiseksi. Muutenkin on jo totuttu asioimaan verkossa, miksi ei ruuan tilaamisessa. Ruuan verkkokauppoja on Suomessa esimerkiksi: Alepa Kauppakassi, K-ruokakauppa.fi, Kauppahalli24.fi, Ruoka.net, Kauppakassi.com, Ruokaasuomesta.fi ja ruokakassien tarjoajia: Sannan ruokakassi, Anton&Anton, Makuviikko, Komero, Kotikokki. Löydä sinäkin omasi ja helpota arkeasi.

Kirjoittaja: Saara Pietilä, Liiketoimintajohtaja, BtoC pakettipalvelut, Posti Oy
Saara vastaa Postin pakettiautomaateista ja kotimaan pakettipalveluista verkkokauppiaille. Hänen erityisosaamistaan ovat uusien liiketoimintojen roll-outit ja hänen intohimonsa on asiakaskokemuksen parantaminen uusien palveluinnovaatioiden avulla.

Kiinnostuitko? Pyydä tarjous Postin palveluista

Tämä lomake on tarkoitettu yritysasiakkaille. Jos olet henkilöasiakas, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Etunimi on pakollinen tieto.

Sukunimi on pakollinen tieto.

Yritys on pakollinen tieto.

Sähköpostiosoite on pakollinen tieto. Tarkista sähköpostiosoite.

Puhelinnumero on pakollinen tieto. Tarkista puhelinnumero