16.09.2015 3

Kolme vinkkiä kannattavaan verkkokauppaan

Mitkä olivat verkkokaupan kuumimmat puheenaiheet viime vuosina? Myynnin kasvattaminen, verkkokaupan tunnetuksi tekeminen jne. Tärkeitä asioita edelleen, mutta tänä päivänä entistä useampi verkkokauppa pohtii lisäksi, miten verkkoliiketoimintaa harjoitetaan kannattavasti. Tässä muutama ajatus aiheeseen:

1. Varasto sitoo pääomaa - drop-shipping avuksi

Laajaa tuotevalikoimaa tarjoillaan verkkokaupoille usein menestyksen reseptiksi. Ongelma on siinä, että laajan tuotevalikoiman pitäminen varastossa sitoo pääomia ja laajaan valikoimaan sisältyy aina myös niitä huonommin kiertäviä tuotteita. Maailmalla on toteutettu menestyksekkäästi drop-shipping suoratoimitusmallia, jossa verkkokauppa myy laajaa tavarantoimittajan varastossa olevaa valikoimaa ja tuotteet toimitetaan verkko-ostajille suoraan tavarantoimittajan varastosta. Vastaava malli soveltuu myös oman myymälän valikoiman myymiseen verkossa. Suomalaisten verkkokauppojen kannattaa tutkia suoratoimitusmallia mahdollisuutena lisätä myytävää tuotevalikoimaa kasvattamatta varastoon sitoutunutta pääomaa. Posti tarjoaa palvelua, joka yhdistää suoratoimitusmallin vaatimat logistiikka- ja tietoliikenneratkaisut.

2. Yhteydenottoja asiakaspalveluun voi vähentää - mobiilisovelluksesta saa tiedot toimituksesta

Toinen menestyvän verkkokaupan tunnusmerkki on hyvä asiakaspalvelu. Tätä kukaan ei kiistä - asiakaspalvelun on pelattava, jotta verkkokauppa ylipäänsä pyörii ja hyvä asiakaskokemus toteutuu. Yhteydenotot asiakaspalveluun aiheuttavat kuitenkin kustannuksia ja nakertavat verkkokaupan kannattavuutta.  Posti on toteuttanut mobiilisovellukseensa proaktiivisen lähetystenseurannan, josta verkkokaupan asiakkaat saavat vastauksen useimpiin verkkokaupan toimituksiin liittyviin kysymyksiinsä. Sovelluksesta selviää näppärästi mm. paketin arvioitu saapumisaika, paketin kokotiedot, ilmoitus, kun paketti on noudettavissa. Sovellus viestii asiakkaalle proaktiivisesti toimituksen statustietojen muuttumisesta ilman, että hänen tarvitsee etsiä niitä netistä tai soittaa asiakaspalveluun. Postin mobiilisovellus vähentää näin yhteydenottoja verkkokaupan asiakaspalveluun ja sitä myötä kustannuksia. Tutustu Posti-sovellukseen videon avulla.

3. Palautukset syövät katetta - seuraa palautuksia tuotekohtaisesti

Moni verkkokauppa kokee palautukset riesana ja toimialasta riippuen ne voivat muodostaa suuren kustannuserän verkkokaupalle. Suomessa kuluttajille maksuttomia palautuksia pidetään vankasti verkkokaupan kilpailutekijänä, mille on varmasti hyvät perustelunsa. Verkkokauppojen kannattaa kuitenkin tarkastella tuotevalikoimaansa palautusten osalta tekemällä tuotekohtaista palautumisen seurantaa. Jos vaikka samat kengät tai vaate palautuu useaan otteeseen, on syytä miettiä, onko niiden tuotetiedoissa korjattavissa olevia puutteita. Tai onko mitoituksessa tai muussa tuotteen ominaisuudessa sellainen vika, ettei niitä kannata ylipäänsä pitää tuotevalikoimassa. Edullisen tuotteen kate voi olla äkkiä syöty, jos tuote palautuu varastolle useamman kerran. Verkkokauppias, tiedätkö, mitkä tuotteesi palautuvat usein ja miksi?

Tavoitteena kilpailukykyinen verkkokauppa

Posti on vahvasti mukana rakentamassa suomalaisen verkkokaupan kilpailukykyä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Tätä työtä teemme arjessa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Lisäksi osallistumme verkkokaupan kansalliseen kehitysohjelmaan sekä innovointitapahtumiin kuten Slushin yhteydessä järjestettävään Ultrahack -tapahtumaan. Näistä voit lukea Jaakko Kaidesojan kirjoituksesta 'Verkkokaupan on kansainvälistyttävä kasvaakseen'.

Lisää vinkkejä verkkokaupankäyntiin löydät sivultamme posti.fi/verkkokauppa
Saara Pietilä
Kirjoittaja:
Saara Pietilä, Business Manager
Postin paketti- ja logistiikkapalvelut