27.04.2015 3

Kansainvälinen verkkokauppa on huikea mahdollisuus

Verkkokauppamarkkina on globaali ja avoinna 24 tuntia vuorokaudessa. Tämä avaa kauppiaalle huikean mahdollisuuden. Perinteisen kivijalkakaupan potentiaalinen asiakaskunta laajenee moninkertaiseksi, samalla kuin investointi kaupan rakenteisiin pysyy kohtuullisena.

Toisaalta verkossa toimiva globaali pienyrittäjä kohtaa täysin uudenlaisen kilpailutilanteen. Kuinka tavoittaa asiakas ja saada hänet juuri omaan kauppaan? Kuinka muodostaa tuote ja ostokokemus joka on ylivertainen? Entä kuinka luoda pysyvä asiakassuhde?

Kansainvälisessä kilpailussa hyvät tuotteet ja kilpailukykyinen hinnoittelu ovat tärkeitä kilpailutekijöitä mutta ne eivät yksin riitä. Tarvitaan kohdennettu markkinointi-investointi jolla ohjataan asiakasvirtaa kauppaan, tehokkaat logistiikka-, varastointi-, jakelu-, maksu- ja integraatioratkaisut, tuotteiden palautukset sekä sujuva ja miellyttävä ostokokemus.

Kilpailumittarit kuluttajakokemuksessa ovat korkealla. Vastassa ovat kansainväliset jättiyritykset ja asiakkaat vaihtavat helposti kaupasta toiseen jos kokemus ei miellytä.

Pelialasta vipuvoimaa kuluttajakokemukseen

Voisiko kuluttajakokemuksessa piillä suomalaisen verkkokaupan kilpailuvaltti? Suomessa on erittäin kilpailukykyinen ja innovatiivinen pelialan klusteri, jossa kuluttajakäyttäytymisen ymmärtäminen ja uudenlaisten kokemusten luominen ovat maailmanluokkaa. Voisiko tätä kokemusta soveltaa verkkokauppakokemukseen tuomalla siihen pelillisiä elementtejä joilla ostokokemusta ja asiointia voidaan rikastaa?

Myös mobiiliteollisuudella on maassamme vahvat perinteet ja valtava määrä osaajia. Uskon, että teollisuudenalojen yli ulottuvalla yhteistyöllä saadaan verkkokauppaan uusia kilpailuvaltteja.

Globaalisti lokaalilla otteella

Postin teettämän tutkimuksen mukaan kansainvälistä verkkokauppaa käy vain joka neljäs suomalainen yritys ja heilläkin kansainvälisen myynnin osuus jää varsin pieneksi. Ulkomaille myyvistä joka neljäs ei ole lokalisoinut palveluaan lainkaan, ja muutkin vain vähän - lähinnä välttämättömimmän. Tavallisinta on paikallisen kielen käyttö verkkosivuilla ja asiakaspalvelussa. Selvästi harvinaisempaa on paikallisten toimitus- ja maksutapojen tai markkinointipalvelujen käyttö.

Verkkokaupan lokalisointi ei kuitenkaan yksin riitä. Verkkokauppiaat kohtaavat myös muita kansainvälisen kaupan haasteita kuten tullimuodollisuudet, markkinointi ja rahoitus.

Venäjä on suomalaisille verkkokauppiaille valtava mahdollisuus. Markkinan valloitus ei ole helppoa ja vaatii pitkäjänteisyyttä, mutta on kuitenkin täysin saavutettavissa hyvillä tuotteilla ja vahvasti lokalisoidulla palvelulla. Markkinatuntemuksen rakentaminen ja riskienhallinta ovat yhteisiä haasteita verkkokauppiaille, joten näitäkin asioita on loogista pohtia avoimesti ja tietoa jakaen.

Posti on verkkokaupan kentällä joukkuepelaaja

Posti kehittää yhteistyössä verkkokauppiaiden ja valtionhallinnon kanssa verkkokaupan kansainvälistymisen ratkaisuja. Ajatuksienvaihto on vilkasta ja työtä tehdään kansallisen verkkokauppastrategian ja kasvuohjelman aikaansaamiseksi. Näillä luodaan pohjaa osaamisklusterin kehittymiselle. Myös markkinatuntemuksen lisääminen sekä käytännön ongelmien ymmärtäminen ja ratkaiseminen ovat yhteisiä tavoitteitamme. Esimerkkinä ratkaisusta ovat kuluttajien suosimat Postin pakettiautomaatit jotka ovat käytössä menestyksekkäästi Suomessa ja Virossa. Myös verkkokaupan logistiikka- ja IT-ratkaisut sekä vankka läsnäolomme Venäjän markkinoilla antavat ponnahduslautaa verkkokauppaliiketoiminnalle.

On selvää, että kansainvälisen kilpailun ja digitalisaation luomat haasteet vaativat ratkaisumalleja joita yksittäinen toimija ei pysty helposti rakentamaan. Yhteistyöllä voidaan poistaa käytännön esteitä ja kehitysohjelmien avulla ennakkoluulottomasti panostaa innovaatioihin, joilla saadaan tukevampi pohja suomalaisen verkkokaupan kilpailukyvylle.

Lue lisää verkkokapan palveluistamme

Kirjoittaja:

Jaakko Kaidesoja
Vice President, eCommerce Strategy and Business Development