08.04.2016 4

Postilla sali täysi verkkokauppiaita - Finpron eCommerce Growth –hankkeen rahoitus varmistui

Kari Pokkinen Finprolta toivotti täyden salin verkkokauppiaita tervetulleeksi valmennuspäivään Postissa ja aloitti aamun huippu-uutisella: eCommerce Growth -hankkeen rahoitus on varmistunut. Hanke on Finpron koordinoima kolmivuotinen ohjelma, jonka tavoitteena on kehittää osaamista ja edistää verkottumista, kansainvälistymistä ja vahvaa kasvua suomalaisille verkkokauppiaille.

-  Tämä on todella loistava uutinen suomalaiselle verkkokaupalle! Verkkokauppiaan markkina-alue on koko maailma ja tämä hanke auttaa merkittävästi suomalaisia verkkokauppiaita kansainvälistymään. Posti liittyi keväällä DHL:n kumppaniverkostoon. Verkosto tarjoaa yhdenmukaiset ulkomaan pakettitoimitukset 16 Euroopan maassa. Postin palvelun keskiössä on asiakas ja verkkokaupan sujuva logistiikka, iloitsi verkkokaupan asiakkuuspäällikkö Jukka Miiluvaara Postista.

eCommerce Growth -hankkeen verkkokauppa-asiantuntija ja verkkokauppaguruna pidetty Leevi Parsama muisteli, että tasan kaksi vuotta sitten Team Finlandin puitteissa tavattiin ensimmäisen kerran Postissa. Silloin pohdittiin että suomalainen verkkokauppa täytyy saada vahvaan nousuun.

Verkkokaupan Team Finland -ryhmässä oli kuusi verkkokauppiasta, Finnpro, Finnvera, TEM, Valtioneuvoston kanslia, ELY-keskus, Tulli ja Posti. Kaksi vuotta on taisteltu suomalaisen verkkokaupan eteen yhdessä.

Suomi on vielä verkkokaupan kehitysmaa. Meillä on vain 6000-8000 verkkokauppaa. Osaamista ja pöhinää on erityisesti suomalaisilla PK-yrityksillä - nyt pöhinä pitää saada laajalle porukalle.  Määrällisesti verkkokauppaosaajia on vähän. Tarvitsemme lisää verkkokauppaan liittyvää koulutusta Suomessa. Erityisesti yhdessä tekemisen malli korostuu: meidän, joilla on verkkokauppa, tulee opettaa verkkokauppiaiksi haluavia, toteaa Parsama.

Klubilla tavataan - sharing is caring

Finpron eCommerce Growth -hankkeessa verkkokauppojen kansainvälistymisen ponnahduslautana ovat esimerkiksi verkkokauppiasklubit. Klubit tulevat koostumaan samassa tilanteessa olevista verkkokauppiaista. Klubissa kaikki tiedot jaetaan avoimesti ja opitaan toisilta. Klubit toimivat teemalla "jos haluaa saada, on pakko antaa". Parsama nosti esille, että verkkokauppaa oppii vain tekemällä.

Tekesin rahoituksesta puhui Petteri Halonen. Rahoitukset menevät kolmea putkea pitkin: startup-yritykset, pk-yritykset ja julkiset organisaatiot/suuryritykset. Tekes rahoittaa kansainvälistä kasvua hakevia, pk-yrityksiä joilla on halu ja kyky kasvaa ja kansainvälistyä.

Halonen muistutti, että Tekes rahoittaa myös muita kuin teknologiayrityksiä. Verkkokauppa soveltuu tähän hyvin. Uutena rahoitusmuotona on muun muassa Digiboost- rahoitus, jossa yritys voi palkata uuden digiosaajan verkkokauppaansa ja Tekes maksaa puolet ensimmäisen vuoden palkasta.

Me haluamme auttaa logistiikkaratkaisuilla suomalaisia verkkokauppoja kasvamaan. Esimerkiksi robottiavusteinen hybridivarastomme mahdollistaa verkkokauppaostokset samana päivänä tilauksesta asiakkaalle ja jopa 2-3 lisämyyntipäivää sesonkiaikoina. Pakettiautomaattimme ovat puolestaan kuluttaja-asiakkaiden suosiossa ja toimitamme paketit automaatteihin jopa kuutena päivänä viikosta, muistuttaa myynti- ja markkinointijohtaja Juha Tiittanen Postista.

eCommerce Growth -hankkeen kick off on 17.5. ja haku ohjelmaan avautuu viikolla 15, tarkemmat tiedot Finpron sivuilta.

Katso myös muutaman verkkokauppiaan vinkit onnistuneeseen verkkokauppaan sekä Leevi Parsaman täsmäknopit alla olevista videoista
Joko Posti opas aloittavalle verkkokauppiaalle on sinulle tuttu?

Leevi Parsaman vinkit kansainvälistymiseen

Mika Niemi, grillikauppa.com

Axel Toivonen, eurorc.com

Katarina Lindsten, pimp-my-booty.com

Tommi Luostarinen, sahanpuru.com