03.03.2016 3

Digitalisoituva logistiikka – totta, mutta koska?

Jaakko Kaidesoja

Lyhyt tuttavuuteni kuljetuspalveluiden maailmaan on nostanut itselleni monia kysymyksiä.

Paperisten rahtikirjojen, lähetyslistojen ja tulosteiden kirjo on hämmästyttävä jos verrataan tilannetta kuluttajapalveluihin yleensä tai vaikkapa verkkokauppaan. Tuotteen etsiminen verkkokaupasta, tilaaminen, maksaminen ja tilauksen seuranta tapahtuu kaikki digitaalisesti. Toki rahdissakin osa tilauksista tehdään sähköisiä tilauskanavia pitkin ja tieto usein siirtyy EDI:n avulla, mutta tilaus-toimitusketjun läpinäkyvyys, seurannan mobiilisovellukset ja automatisoitu ennakoiva poikkeamaraportointi ovat vielä asiakkaalle tulevaisuutta. Miksi kuljetuspalveluiden digitalisointi on näin paljon jäljessä kuluttajapalveluita?

Mikä on palveluntarjoajan rooli?

Palveluntarjoajana on ehkä syytä aloittaa tarkastelu katsomalla peiliin. Ovatko tilauskanavajärjestelmämme tarpeeksi helppokäyttöisiä, entä järjestelmäintegraatiot, kuljetusyritysten väliset rajapinnat tai EDI-sanomien tiedonsiirron nopeus ja laatu? Tuotammeko järjestelmillämme tarpeeksi lisäarvoa asiakkaalle?

Vastaus ei ole yksiselitteinen.

Ratkaistaan yhdessä asiakkaan kanssa

Asiakkaan liiketoiminnan erityispiirteet edellyttävät usein jonkinlaista asiakaskohtaisuutta kuljetusratkaisuissa, mikä luo haasteen palveluiden tuotteistamiselle ja sen myötä digitalisoinnille. Toisaalta asiakkaan omien järjestelmien tuottama tieto vaikuttaa oleellisesti kuljetuspalveluiden laatuun ja standardoinnin tasoon. 
Puutteellinen tieto väärään aikaan digitaalisessa muodossa toimitettuna ei paranna toiminnan laatua eikä läpinäkyvyyttä. Kyse on siis siitä, että digitalisointi edellyttää muutosta koko toimitusketjussa, asiakas mukaan lukien. 
Alalla toimijoiden sekä asiakkaiden lukuisa määrä nostaa etenkin IT-toteutuksen vaikeusastetta, mutta oikotietä ei ole. Kuluttajakokemus ratkaisee voittajat digitaalisissa B2C palveluissa - olisiko vastaavien B2B palveluiden ytimessä asiakaskokemus?

Toimitusketjun digitalisoinnin hyödyt ovat kiistattomia

On selvää, että toimialan kannattavuuden parantamiseksi toimitusketjun on tehostuttava ja palveluntarjoajan on tuotettava lisäarvoa josta asiakas on valmis myös maksamaan. Lisäksi on kiistaton totuus, että tiedonsiirron automatisoinnilla voidaan parantaa kustannustehokkuutta ja ehkäistä manuaalityön virheitä jolloin prosessin laatu paranee samalla kun asiakkaalle voidaan tuottaa toimitusketjun täydellinen läpinäkyvyys ja ennakoitavuus. Tämä puolestaan parantaa asiakkaan liiketoimintaa ja kilpailukykyä.

Ei kannata odottaa

Digitalisaation tuomia etuja ei kannata kyseenalaistaa eikä päätöksiä lykätä, sillä ratkaisut eivät kehity odottamalla. Valitettavasti digimaailmassa 1.0 ratkaisu on harvoin täydellinen; vasta riittävä iterointi ja sinnikäs kehitystyö auttavat tuomaan riittävän suuren kehitysharppauksen ja käyttäjäystävällisyyden.

Kuljetus toimialana ei ole vielä digitaalinen mutta etenemme oikeaan suuntaan. Posti yhtiönä haluaa olla logistiikan digitalisoinnin edelläkävijä. Tuomme asiakkaillemme palveluita joilla luodaan uutta liiketoiminnan arvoa kuljetuspalveluihin ja samalla tehostamme koko logistiikkaketjua ja parannamme toiminnan laatua yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Kirjoittaja:

Jaakko Kaidesoja
Vice President, Freight Services

Pyydä tarjous

Tämä lomake on tarkoitettu yritysasiakkaille. Jos olet henkilöasiakas, ota yhteyttä asiakaspalvelu@posti.com

Etunimi on pakollinen tieto.

Sukunimi on pakollinen tieto.

Yritys on pakollinen tieto.

Sähköpostiosoite on pakollinen tieto. Tarkista sähköpostiosoite.

Puhelinnumero on pakollinen tieto. Tarkista puhelinnumero