15.09.2015 3

Diginatiivin printtiretki

Minulta kysyttiin äskettäin miten mainostaja saisi minuun yhteyden, kun olen ”tällainen diginatiivi.” Ensimmäinen reaktio saattaisi olla, että siellä digitaalisessa maailmassa tietenkin. Verkkoa selatessani pidän kuitenkin mainosten esto-ohjelman päällä jatkuvasti, ja puhelimeen saapuvat markkinointiviestit lähinnä ärsyttävät. TV:tä en ole avannut kuukausiin. Postiluukussani ei kuitenkaan mainoskieltoa ole, eikä se johdu vain työnantajasta. Postin saaminen on miellyttävä kokemus.

Tämä ilmenee tuoreesta brittitutkimuksesta. Belgian kansallisen postiyhtiön mukaan (2011) 69 % ihmisistä on päivittäin uteliaita näkemään, mitä postia ovat saaneet.

Tuntoaistilla tuloksia

Tästä syystä printtisuoralla on paikkansa myös digitalisoituvassa maailmassa. Se on ainutlaatuinen kanava saada kuluttaja pysähtymään jopa minuuteiksi keskellä alati piinaavaa informaatiotulvaa, jossa huomiosta joutuu taistelemaan. Se saa ihmisen pitämään kädessään jotain konkreettista ja osallistaa toimintaan. Tulokset printtisuoran tehokkuudesta puhuvat puolestaan.

Edellä mainitun Brittitutkimuksen mukaan kampanjoissa, joissa postia mukana, on keskimäärin 12 % korkeampi ROI ja 2,9-kertainen markkinaosuuden kasvu postittomiin kampanjoihin verrattuna. 91 % kuluttajista avaa heille kohdennetun postin, ja luku kasvaa edelleen.

Me Postilla olemme sitoutuneet kehittämään tuotteittemme tehokkuuden mitattavuutta myös täällä koto-Suomessa, jotta te, markkinoijat, saatte käyttöönne juuri ne luvut joita tarvitsette, niin yleisesti tuotteittemme toimivuudesta kuin myöskin yksittäisten kampanjoidenne onnistumisesta.

Printtisuorasta interaktiivinen alusta

Myös printtisuoran on uudistuttava ajan mukana. Kun kuluttajat vaativat välitöntä mielihyvää ja turvautuvat vertaisyhteisöihin kulutuspäätöksissään, tarvitaan tulosten saamiseksi interaktiivisempia, mukaansatempaavampia sekä sivistyneempiä jakelutuotteita. Muun muassa digitalisaatio sekä painomusteiden innovaatiot mahdollistavat uudenlaisia tuoteratkaisuja, joista hyötyvät sekä markkinoijat että kuluttajat.

QR-koodit (Quick Response), NFC-tagit (Near Field Communication) tai lisätyn todellisuuden (Augmented Reality) ratkaisut ovat teknologioita, jotka printtisuoramainontaan liitettynä yhdistävät potentiaalisen asiakkaan digitaalisen lisäsisällön pariin, tai vaikkapa suoraan ostotilanteeseen.

Teknologia toimii jo

Esimerkiksi tässä Fordin printtimainoksessa QR-koodin lukeminen älypuhelimella johtaa mainokseen sulautuvan videon avaamiseen. Tämä Ikean katalogi sen sijaan hyödynsi lisättyä todellisuutta, antaen vastaanottajan nähdä huonekalun omassa kodissaan.

Osa teknologioista on jo nyt kohtalaisen yleisessä käytössä, kun taas osa odottaa vielä aikaansa parrasvaloissa. Osa vaatii ainakin vuonna 2015 huomattavia resursseja, mutta osa on toteutettavissa pienemmälläkin budjetilla. Esimerkiksi QR-koodin generoi jopa ilmaiseksi, mutta digisisältöön on panostettava. Muidenkin teknologioiden hintojen voi odottaa laskevan ajan myötä skaalan kasvaessa ja palveluntarjoajien määrän lisääntyessä. Tulette kuulemaan meiltä lisää muun muassa näiden teknologioiden hyödyntämisestä palveluissamme. Otetaan yhdessä katse kohti tulevaa!

 

Kirjoittanut

Santeri Kupiainen
trainee, Posti Group Oyj