29.09.2015 3

Digijohtamisessa syrjähypyt ovat sallittuja - pieni opas digitalisaatiosta

Digijohtajan työpöytä on tyypillisesti täynnä monikanavaisuuteen, asiakaskohtaamiseen ja innovatiivisuuteen liittyviä projekteja. Digistä ja digitaalisuudesta puhutaan monessa organisaatiossa vielä kuin ne olisivat uusia näkökulmia bisnekseen, vaikka tosiasiallisesti digitalisaatio on jo pitkään muovannut prosesseja ja palveluita. Olen usein pohtinut, että digitaalisuuden johtamisessa on lopulta pitkälti kyse kokeilemiseen kannustavien toimintatapojen luomisesta. Avaan tässä tarkemmin, miten kokeilemisen kulttuuria rakennetaan.

Kokeileminen ei ole yhtä kuin epäonnistuminen. Kokeilemme, jotta emme epäonnistuisi. Vaikka tänä päivänä on trendikästä epäonnistua, ja siihen jopa kannustetaan, niin kokeileminen ei ole kuitenkaan epäonnistumista vaan päinvastoin kokeilemme, jotta emme epäonnistu. Kokeilun tuloksen ei tule olla koskaan etukäteen selvillä, vaan vasta kokeilun lopuksi tiedämme lopputuloksen, mitä esimerkiksi käyttäjämme tai asiakkaamme asiasta ajattelivat. Ja tämän perusteella päätämme jatkotoimet ja kokeilemme uudestaan.

Sanoista kokeiluihin. Kokeilemisen kulttuuria ei synnytetä muuten kuin kokeilemalla. Parhaat aikomukset, hätkähdyttävimmät esitykset tai edes tämä kirjoitus eivät ole kokeilemisen kulttuuria. Kokeilemisen kulttuuri alkaa vasta kun ensimmäinen kokeilu on aloitettu, tulokset alkaneet kertyä – ja porukan into lopputuloksen odottelusta on käsin kosketeltava. Ja seuraava kokeilu on tietysti jo suunnitteilla.

Rakkauskirjeitä kokeilijoille. Kokeileminen vaatii rohkeutta, joko prinssi-rohkean tai ilmapiiriä, joka rohkaisee kokeilemiseen ja itsensä ylittämiseen. Mutta ympäristö voi myös imeä kokeiluhalut. Siinä missä fail, fast, email -kulttuurin syyllisiä etsivät sähköpostit massiivisilla jakelulistoilla ovat täsmäaseita kokeilemisen kulttuurin tuhoamiseksi, ovat rohkaisu, kannustaminen ja myötäylpeys kokeilemisen kulttuurin ikuista polttoainetta.

Mutta suurin niistä on pieni. Pienillä asioilla on merkitystä - itse asiassa suuret asiat ovat vain kimppu pieniä asioita, kuten Linda Liukkaan luoma Ruby-hahmo on meille ansiokkaasti opettanut. Kun kokonaisuudet puretaan pieniksi helposti hahmoteltaviksi ja kokeiltaviksi palasiksi, saavutetaan monia hyötyjä: pystytään keskittymään tärkeimpiin ominaisuuksiin, saadaan ominaisuuksia mahdollisimman nopeasti käyttöön ja hyödyt nopeasti näkymään kaikille osapuolille.

Opi kuuntelemaan ja kopioi. Kuuntelemisen taito on myös digirakastajan paras ominaisuus. Tänä päivänä on erittäin hankala pystyä itse keksimään kaikkea, saatikka tunnistamaan kaikkia huomisen mahdollisuuksia. Digitalisaation johtamiseen liittyy kyky hyväksyä ja innostua myös muiden ajatuksista. Monet hyvät ideat on jo keksitty, ja meille riittää taito tehdä ne sopiviksi omaan palveluekosysteemiimme ja kulttuuriimme. Kuten Steve Jobs, Picassoa lainaten, aikoinaan totesi: ”Good artists copy, great artists steal.”

Maltti on valttia. Kokeileminen innostaa ja vie meitä vauhdilla eteenpäin. Sen ei pitäisi kuitenkaan olla päätöntä poukkoilua. Aito ja toimiva kokeilemisen kulttuuri nojaa kurinalaiseen toimintaan ja vahvaan selkeään päämäärään. Sitä kohti edetessä voidaan tehdä monta tärkeää iteraatiota ja parannusta, joilla varmistetaan suunnan oikeellisuus. Lopulta myös itse maali voi siirtyä, mutta silloin on kuljettu jo monta etappia oikeaan suuntaan.

Uskalla seistä päätöksen takana myös vastatuulessa. Loppuun tärkeä näkökulma. Vaikka nöyränä ja asiakkaita kuunnellen kokeilemme ja kehitymme, niin kaikkia emme voi miellyttää. Parhaat mittausmenetelmät ja personointisovellukset antavat meille vain optimaalisimman estimaatin kaikkien toiveiden keskiarvosta. Silloin suunnan valinta vaatii sitä visionäärisyyttä, rohkeutta ja omistajuutta, jota koko digitalisaation kulttuuri edellyttää.

Rakkaudesta tätä tehdään ja uskon, että kokeilemisen kulttuuri avaa meille oven digitalisaation mahdollisuuksiin ja digitaaliseen kulttuuriin. Sen myötä olemme tulleet ketterämmiksi, kuuntelemme asiakaskokemusta aivan uudella tavalla ja uudistamme kokonaisia asiointipolkuja – yksittäisten palveluiden sijaan. Tästä syystä minusta on mahtavaa työskennellä Postissa ja olla omalta osaltani sujuvoittamassa suomalaisten digitaalista arkea.

Kirjoittaja:

Sami Masala
Online-johtaja, Posti Oy