12.05.2015 3

Digiajan toimitusketju tehostaa verkkokauppa

Kaupan ala on suuressa murroksessa. Verkkokauppa muuttaa monia kaupan alalla totuttuja toimintatapoja myynnistä toimitukseen. Suurin muutos on kaupan kansainvälistyminen, mikä sekä lisää kilpailua että avaa mahdollisuuksia kasvuun.

Mistä olemme tulossa?

Myymälöihin perustuvan kaupan toimitusketju on rakennettu tehokkaaksi myymälöissä asioivia asiakkaita varten. Toimitusketju on yleensä 3-4 -portainen valmistajilta myymälään: valmistaja, maahantuoja, tukkukauppa, myymälä ja jokaisen vaiheen välissä on kuljetus.

Tukkukaupan tehtävä on hankinnan lisäksi optimoida varastolta myymälöihin meneviä kuljetuksia. Kuluttajalle myymälä on toimitusketjun näkyvä osa, josta hän käy itsepalveluna keräämässä, maksamassa ja kuljettamassa kotiin ostamansa tuotteet. Valikoiman on valinnut paikallinen kauppias tai myymäläpäällikkö perustuen aiempaan myyntiin ja paikallisten asiakkaittensa tuntemiseen sekä myymälän kokoon. Tämä toimitusketju ei ole häviämässä, mutta verkkokauppa edellyttää sen kehittämistä.

Verkkokauppiaalla on syytä hymyyn kun digiajan toimitusketju lisää varaston kiertoa ja nopeat toimitukset asiakastyytyväisyyttä.

Esimerkkinä varaston toiminta muuttuu merkittävästi, kun myymälöihin toimitettavien lavojen sijaan poimitaankin lavalta yksittäinen tuote, pakataan se ja lähetetään pakettina kuluttajalle. Joskus tämä muutos näkyy verkkokaupan asiakkaille asti hitaina toimitusaikoina - varastoissa käsitellään kuluttajatilaukset vasta myymälätilausten jälkeen.

Postin tekemien kuluttajatutkimusten mukaan verkkokaupassa tärkein kilpailutekijä on hinta. Hinnan jälkeen heti seuraavana tulee verkkokaupan valikoima. Verkkokaupassa valikoiman laajuus on ehkä suurin ero verrattuna myymälöiden toimitusketjuun.

Verkkokaupan valikoiman kasvattamisessa on periaatteessa kaksi mallia. Perinteinen malli on ostaa laaja tarjoama omaan varastoon, uudempi on suoratoimitus suoraan maahantuojan tai valmistajan varastolta.

Varasto nopeasti kiertäville tuotteille

Oma varasto on parhaimmillaan, kun ostettava tavara menee nopeasti kaupaksi, eli varaston kierto on nopea. Tällöin pystyy hyödyntämään hankinnassa volyymialennuksia, jotka voi viedä suoraan tuotteiden hintaan.

Myös myymälöissä oleva oma varasto kannattaa liittää verkkokaupan valikoimaan. Tällöin verkkokaupalla voi tehostaa myymälöissä olevan varaston kiertoa. Lisäksi myymälän käyttö verkkokaupan tilausten noudoissa luo mahdollisuuden lisämyyntiin.

Oma varastomalli muuttuu huonoksi, jos tavara ei kierrä nopeasti, jolloin pääoma on kiinni varaston arvossa sekä varastointikustannuksissa. Tämä käytännössä nostaa myytävän tuotteen hintaa joka sekunti.

Suoratoimitus vapauttaa pääomia

Suoratoimitus on hyvä malli, kun tuotteet kiertävät hitaasti, ovat hankalia varastoida tai käytössä oleva pääoma ei riitä valikoiman kasvattamiseen. Suoratoimituksessa verkkokaupan tarjoaman kasvattaminen tapahtuu käytännössä lisäämällä verkkokaupan valikoimaan toimittajien varastoissa olevat tuotteet ja välittämällä verkkokaupan tilaukset toimittajan varastoon lähetettäväksi suoraan loppuasiakkaalle. Tämä vapauttaa pääoman tehokkaampaan käyttöön, kuten markkinointiin tai liiketoiminnan kehittämiseen.

Kannattavaa kauppaa

Postin ajattelussa verkkokaupan toimitusketju perustuu informaatio- ja materiaalivirtojen käsittelyyn. Yksinkertaistettuna: 1) yhdistämme tavarantoimittajien tuotteet verkkokauppiaiden valikoimaan, 2) välitämme verkkokaupan tilaukset varastoon, josta 3) toimitamme tuotteet nopeasti kuluttajalle. Tavoitteena on kaikkia osapuolia hyödyttävä myynnin kasvattaminen ja asiakkaiden sujuvampi arki.

Lue lisää Postin palveluista verkkokauppiaille

Pasi Ketonen

Pasi Ketonen
Head of eCommerce service portfolio

Pasi on näkemyksellinen osaaja verkkokaupan saralta jo yli 10 vuoden ajalta. Hänen vastuullaan on Postin palvelutarjooma ja sen kehittäminen verkkokauppiaille.