07.03.2016 1

Uudet keinot toivat kauppaa ja tulosta

Älykkäitä ratkaisuja verkkokaupan toimitusketjuun

Hong Kong tarvitsi laajan tuotevalikoiman ja kasvavien pääomakustannusten vuoksi verkkokauppansa varastointiin ja toimituksiin uuden toimintamallin. Postin kehittämä ratkaisu nosti tehokkuutta ja kasvatti myyntiä yli 20 %.

Erikoistavarataloketju Hong Kong tunnetaan edullisista työkaluista, puutarhan, kodin ja vapaa-ajan tuotteista sekä kalastustarvikkeista. Suomessa sen myymälät tarjoavat sekä tuttuja kotimaisia että kansainvälisiä tuotteita, joita on valikoimassa 25 000–30 000 erilaista.

Kilpailu kaupan alalla on kovaa, kun kuluttajan ostovoima on heikko. Lisähaasteita tuo isojen kansainvälisten verkkokauppojen rantautuminen Suomeen, toteaa Hong Kong -tavarataloketjun verkkokauppajohtaja Markus Vihavainen.

Ketjun myynti syntyy pääosin kivijalkamyymälöistä, mutta verkkokaupan kasvu on jatkuvasti ollut useita kymmeniä prosentteja vuodessa. Monikanavaisuus lisää kauppaa.

Olemme toimittaneet viimeisen vuoden aikana noin 50 000 verkkokaupan lähetystä. Älypuhelimet ja tabletit muuttavat ostokäyttäytymistä nopeasti. Tuotteiden vertaaminen, saatavuuden varmistaminen, tuotearvioiden hakeminen ja lopulta ostaminen on entistä helpompaa.

Tehokkuutta ja lisämyyntiä uudella ratkaisulla

Verkkokauppiaalle kustannustehokkuuden löytäminen on iso haaste. Siinä missä B2B-bisneksen varastoissa kerätään ja lastataan kerralla kymmeniä tai jopa satoja lavoja, voi verkkokaupan kuluttaja-asiakas tilata yhden vaapun, joka on silti varastoitava, haettava hyllystä, pakattava ja toimitettava asiakkaalle.

Haluamme tarjota mahdollisimman laajan valikoiman, mutta kaikki tuotteet eivät mene yhtä nopeasti kaupaksi. Ei ole kustannustehokasta maksaa varastointikustannuksia hitaammalla syklillä myytävistä tuotteista, Vihavainen jatkaa.

Siispä Hong Kong otti ensimmäisten joukossa käyttöönsä Postin uuden, nopeimmat toimitukset mahdollistavan hybridivaraston sekä Posti Gluen ja jakelupalveluiden avulla tapahtuvan keräilyn ja toimituksen myymälästä verkkokaupan asiakkaalle. Näin myymälätkin toimivat verkkokaupan varastoina ja kuluttajien noutopisteinä. Tuotteet kerätään, pakataan ja lähetetään verkkokaupassa tehtyjen tilausten mukaan. Kuljetusten määrä minimoidaan älykkäällä ristiinkeräyksellä ja toimitusosoitetta lähinnä olevan myymälän valinnalla. Posti käy päivittäin noutamassa lähetykset ja toimittaa ne ostajien valitsemiin toimitusosoitteisiin. Lisäksi tilaaja voi itse noutaa tuotteet myymälän noutopisteestä, jolloin kauppa tekee lisämyyntiä. Joidenkin tavarantoimittajien kanssa Hong Kong käyttää myös suoratoimitusmallia, jossa tavara liikkuu tavarantoimittajalta suoraan loppuasiakkaalle.

Uutta ajattelua on, että myymälöitä kehitetään vastaamaan verkkokaupan tarpeita. Oikeiden työkalujen ja toimintamallien avulla tasataan kiiresesonkeja, pidennetään kauppa-aikaa ja saadaan tilaukset vanhoihin tapoihin verrattuna jopa päiviä nopeammin perille. Tulevaisuudessa Hong Kong harkitsee myös suoratoimitusmallia, jossa tavara liikkuisi tavarantoimittajalta suoraan loppuasiakkaalle.

Posti tarjoaa verkkokauppiaille useita erilaisia vaihtoehtoja toimittamiseen. Meidän ratkaisumme osoitti, että Posti kykenee kehittämään uutta ja tukemaan suomalaista verkkokauppaa aidosti. Se ei jää kansainvälisten jättien alle, vaan pystyy kilpailemaan heidän kanssaan, Vihavainen toteaa.

Posti Glue -palvelussa verkkokauppias voi liittää oman varaston, tavarantoimittajien varastot sekä omat myymälät osaksi verkkokauppaa. Glue (Generic Layer for Unified Ecommerce) on verkkokaupan ja tavarantoimittajien järjestelmät yhdistävä pilvipalvelu, joka on kehitetty lisäämään verkkokauppojen myyntiä.

  • 26 Hong Kong -tavarataloa ja verkkokauppa Suomessa
  • perustettu 1989
  • kokonaisliikevaihto noin 130 milj. euroa
  • työllistää 600 henkilöä
  • tavararalojen valikoima koostuu tänä päivänä tunnetuista suomalaisista ja kansainvälisistä merkkituotteista, joukossa myös omia tuotemerkkejä sekä itse maahantoutettuja tuotteita
  • Happy Angler -kalastusverkkokauppa palvelee kansainvälisiä asiakkaita ja siitä löytyy myös omat versiot venäläisille ja ruotsalaisille asiakkaille.

Hong Kongin käyttämät palvelut

Posti Glue
  • Click & Collect
  • In-store picking
Toimitukset
  • Postin noutopisteisiin
  • Kotiin
  • Työpaikalle
Palautukset

Pyydä tarjous

Tämä lomake on tarkoitettu yritysasiakkaille. Jos olet henkilöasiakas, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Etunimi on pakollinen tieto.

Sukunimi on pakollinen tieto.

Yritys on pakollinen tieto.

Sähköpostiosoite on pakollinen tieto. Tarkista sähköpostiosoite.

Puhelinnumero on pakollinen tieto. Tarkista puhelinnumero