29.09.2016 1

Kun logistiikka rullaa, silloin verkkokauppa käy

Radio-ohjattavia autoja ja lentäviä laitteita sekä niiden varusteita pääsääntöisesti kuluttajille myyvä verkkokauppa EuroRC on kasvattanut liikevaihtoaan 50 000 eurosta yli puoleen miljoonaan euroon viimeisten viiden vuoden aikana. Vauhdikkaaseen kasvuun pyrähtänyt yritys on luottanut Postiin alusta alkaen.

EuroRC:n myynnistä 80 prosenttia suuntautuu kotimaahan, loput Eurooppaan. Yrityksen perustajan Axel Toivosen mukaan menestyvän verkkokaupan taustalla ovat oikein valitut tuotteet, hyvä tavaran saatavuus, toimiva asiakaspalvelu ja tehokas logistiikka. Postin hoitamista kotimaantoimituksista yli 90 prosenttia on tilauksesta seuraavana päivänä vastaanottajalla.

-Olemme keskittyneet tarkasti valittuihin ja laadukkaisiin tuotteisiin, jotka löytyvät suoraan omasta varastostamme. Tavarat ovat korkeatasoisia ja testattuja, joissa on erinomainen hinta-laatusuhde, Toivonen toteaa.

Kilpailu on alalla kova

Rahoitus ja paperityöt ovat olleet kaikista haastavimpia verkkokaupan pyörittämisessä. Kirjanpito pitää olla kunnossa ja kulut hallinnassa. Rahoitusasioita järjestelemme edelleen ja Finnvera on toistaiseksi ollut ainoa, jolta olemme saaneet rahoitusapua.

EuroRC:n liikevaihto pitäisi Toivosen mukaan nelinkertaistaa, jotta rahoitusmahdollisuudet lisääntyisivät ja sitä kautta toiminta pääsisi entistä kovempaan kasvuun. Logistiikassa oli aluksi mutkia, mutta pitkäjänteisellä työllä on päästy hyviin tuloksiin.

Annan kuluneesta vuodesta Postille kouluarvosanaksi 9. Yhteistyö ja kommunikaatio hoituvat sujuvasti ja Postissa ymmärretään liiketoimintamme tarpeet. Postin kaltaiseen nopeuteen tai verkoston kattavuuteen kotimaassa ei kukaan muu toimija pysty.

Asiakas on kingi

EuroRC:n asiakaspalvelu hoidetaan pelkästään sähköpostitse. Sähköposteihin vastataan yleensä niin pitkään kun ollaan hereillä ja niitä tulee. Sähköisestä asioinnista saatava taloudellinen etu pystytään näin siirtämään hintoihin.

Hintakilpailu markkinoilla on todella kovaa ja asiakaspalvelun pitää olla huippuluokkaa. Tapamme hoitaa asiakaspalvelu perustuu myös kuluttajien käyttäytymiseen. Tuotteitamme hankkivat 25-70 miehet tekevät tyypillisesti tuotekyselyjä ja ostoksia iltaisin. Vastaamme tiedusteluihin mahdollisuuksien mukaan heti, mutta viimeistään vuorokauden sisällä.

Toivonen painottaa, että kauppaa saa, kun sitä tekee ja rohkeasti kokeilee. Joka kerta, kun saa vähänkin lisää kauppaa, niin on onnistunut, sillä pienistä puroista liikevaihto syntyy. Tärkeintä on hänen mielestä tehdä asioita, jotka joko tuottavat kerralla paljon kauppaa tai sitten asioita, jotka tuottavat joka viikko kauppaa.

Vallattavana koko maailma 

Vaikka EuroRC Oy on alueensa johtaja Suomessa, haluaa se Euroopan ykköseksi. Tavoitteena on tulevaisuudessa myydä ainakin 90 prosenttia ulkomaille. Kauppa haluttiin rakentaa jo alussa niin, että myös ulkomailta tilaaminen onnistuu järkevästi. Hinnoittelu, lähetyshinnat ja logistiikka tukevat tätä.

Onnistuimme tekemään verkkokaupastamme heti globaalin ja useat luulevat, että myymme jopa enemmän ulkomaille kuin kotimaahan. Olemme toki kohdistaneet suurimmat resurssit Eurooppaan, mutta aktiivisimmat ostomaat syntyvät silti tuotevalikoiman ja suusta suuhun kulkevan tiedon pohjalta. Toimimme enemmän brändi- kuin maatasolla.

Espanjan, Portugalin ja Ranskan hyvät myyntiluvut ovat iloisesti yllättäneet, sillä EuroRC:ssä ei aluksi uskottu englanninkielisen sivuston myyvän juuri mitään näihin maihin. Venäjälle tehtiin iso kartoitus, mutta tutkimus osoitti pian, ettei maassa ole riittäviä markkinoita yrityksen tuotteille.

Posti on vastannut asiakkaansa kansainvälistymisen haasteeseen ja tarjoaa yhdenmukaiset ulkomaan pakettitoimitukset 16 Euroopan maassa DHL-kumppaniverkostonsa kautta.

On hienoa, että pääsemme Postin kanssa kehittämään tulevaisuudessa myös Euroopan toimituksia. Kun tuote ja logistiikka ovat kunnossa, loppu onkin sitten puhdasta myyntiä.

Pyydä tarjous Postin palveluista

Tämä lomake on tarkoitettu yritysasiakkaille. Jos olet henkilöasiakas, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Etunimi on pakollinen tieto.

Sukunimi on pakollinen tieto.

Yritys on pakollinen tieto.

Sähköpostiosoite on pakollinen tieto. Tarkista sähköpostiosoite.

Puhelinnumero on pakollinen tieto. Tarkista puhelinnumero


Mukana kehittämässä verkkokauppaa

Toivonen on Tekesin ja Finpron verkkokaupan E-commerce Growth-kasvuohjelmassa mukana ja vetää siinä yhtä pienryhmää. Tavoitteena on löytää verkkokauppiaille tueksi muita verkkokauppiaita, joiden kanssa kokemuksia voidaan jakaa. Verkostoituminen ja vertaistuki on verkkokaupan kaltaisessa monialaisessa tekemisessä monella tapa muutenkin järkevää.

Verkkokauppiaaksi ei pysty opiskelemaan missään. Alue on hyvin laaja ja kauppiaan pitäisi hallita monia osa-alueita. Paras tapa oppia ja edetä on tehdä asioita. Homma helpottuu, jos tapaa muita samankokoisia ja samoilla tavoitteilla olevia verkkokauppiaita.

Toivasen vinkit verkkokaupan haasteissa painiville

  • Kun lähetyshinnoista keskustellaan, kerro logistiikkakumppanillesi, millaisella hintatasolla sinun kauppasi käy parhaiten. Näin voidaan löytää yhteinen ratkaisu, joka toimii kummallekin osapuolelle.
  • Kun logistiikkakumppanisi ymmärtää, että verkkokauppias on logistiikkayhtiön jälleenmyyjä eikä asiakas, asioiden tekeminen helpottuu huomattavasti.
  • Valitse kirjanpitäjä huolellisesti. Hae kolmansien osapuolien kokemuksia juuri siitä kirjanpitäjästä, jota harkitset.