27.08.2015 3

Black Friday - Nevöhööd?

Tein kesän aikana epätieteellistä empiiristä tutkimusta ystävieni keskuudessa siitä, moniko oli kuullut Black Fridaysta. Tulos ei ollut kovin rohkaiseva. Yksi tiesi että Black Friday on marraskuun viimeinen perjantai,  supertarjousten päivä, joka on lähtöisin jenkeistä ja laajentunut sittemmin myös muihin maihin. Suurin osa ystävistäni oli kategoriassa nevöhööd. Yksi yhdisti sen 9/11 terroristitekoihin, joku toinen pörssiromahdukseen. No, Monday Friday happy day...

Black Friday alkoi 1960 Philadelphiasta ja sai alun perin nimensä ihmismassoista, jotka vaelsivat aamulla aikaisin kauppoihin alennusten perässä. Kadut olivat mustanaan ihmisiä, jotka halusivat olla ensimmäisten joukossa hyödyntämässä halpoja hintoja, siitä nimi. Myöhemmin nimen on myös tulkittu tarkoittavan punaisten lukujen kääntymistä mustiksi juuri tämän kyseisen päivän ansiosta. Päivä ajoittuu juuri sopivasti joulusesongin alkuun ja on monelle yhdysvaltalaiselle yritykselle vuoden paras myyntipäivä. Tänään Black Friday on jenkeissä kaikkien tuntema termi, jota hyödyntävät kivijalkakaupan lisäksi myös verkkokauppiaat.

Black Friday on huomattu myös muualla. Kuluttajat ympäri maailmaa tilaavat amerikkalaisista verkkokaupoista yhä enenemässä määrin ja hyödyntävät Black Fridayn tarjouksia. Myös yritykset muissa maissa ovat heränneet Black Fridayn mahdollisuuksin. UK:ssa ensimmäinen Black Friday järjestettiin vuonna 2003 ja 2014 se jo räjäytti potin. Ruotsissa Black Friday -päivä oli jo viime vuonna melkoinen menestys ja moni verkkokauppias teki ennätysmyynnit.

Suomalaisten Black Friday -Google-haut ovat kasvaneet merkittävästi viime vuodet ja ostohalukkaita kuluttajia pyörii verkossa jo kymmeniä tuhansia. Suomalaisten kuluttajien kysyntään on lähtenyt vastaamaan kourallinen verkkokauppiaita ja markkinapaikkoja, mutta mistään varsinaisesta läpimurrosta Suomessa ei voi puhua. Jenkeissä Black Friday tarkoittaa hurjia tarjouksia, jopa -80 %, kun taas meillä tarjoukset ovat olleet huomattavasti hillitympiä. Ehkä se osaltaan on vaikuttanut ilmiön läpimurtoon, tai sen hitauteen Suomessa?

Suurin osa suomalaisista verkkokaupoista ja myymälöistä ei toistaiseksi ole noteerannut Black Fridayta mitenkään. Kun jenkeissä kuluttajien ostohalukkuus on suorastaan aggressiivista ja edellyttää jopa järjestyksenvalvontatoimenpiteitä tänä marraskuun viimeisenä perjantaina, niin miltä näyttävät myymälät Suomessa samana päivänä? Epäilen että järjestyksenvalvojat saavat nojailla seiniin ihan rauhassa.

Ensimmäisten verkkokauppiaiden joukossa Suomessa Black Friday -alennuksia olivat tarjoamassa muun muassa Nelly.com, Zalando, Boozt.com, Change ja Ellos. Miten saisimme kotimaiset yritykset mukaan markkinoimaan tätä päivää ja suomalaisen kaupan vahvemmin mukaan kilpailuun kuluttajien rahoista? Mustat luvut ja ennätysmyynnit kuulostavat aika mukavilta ainakin minun mielestäni. Ehkä me suomalaiset jätämme ne käsirysyt alelaarien äärellä väliin, mutta muuten voisimme ottaa mallia maailmalta ja lanseerata yhdessä isosti uuden superhyper-ostospäivän Suomeen. Black Friday tulee, be there or be square.

Kirjoittaja

Jutta Vatanen
Myyntijohtaja, Posti Oy