04.08.2015 1

Integroitu ennakkotunnistus ja osoitepäivitys pitävät A-lehtien rekisterin priimana

”Postilla on erittäin hyvää osaamista tunnistuksesta sekä postin ominaisuudessa että väestötietojärjestelmäkumppanina. Asiakastunnistus on palvelu, jossa täytyy ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa”, kertoo A-lehtien kuluttajamyynnin johtaja Oili Kalm-Parantainen.

Palvelutarve

A-lehdillä on iso asiakasrekisteri ja paljon tapahtumia – tilauksia, osallistumisia erilaisiin kampanjoihin – päivittäin. Tapahtumat viedään CRM-tietokantaan, jolloin on tarve tunnistaa, onko kyseessä A-lehtien olemassa oleva asiakas vai uusi asiakas. Jos kyseessä on uusi asiakas, perustetaan uusi asiakasnumero ja jos jo olemassa oleva, tiedot tallennetaan vanhalla asiakasnumerolla.

”Teemme myös itse tunnistusta, mutta tiedämme, että alan asiantuntija, joka kehittää tunnistuspalveluita koko ajan, on parempi tuottamaan tätä palvelua", sanoo Oili Kalm-Parantainen. "Ennakkotunnistuksen lisäksi tarvitsimme jatkuvan osoitepäivityksen, jotta rekisterimme pysyy ajan tasalla.”

Ratkaisu

- Tutkimme eri vaihtoehtoja, joista yksi oli se, että jatkaisimme aiemmalla palveluntarjoajalla. Päädyimme kuitenkin Postin tarjoamaan ratkaisuun monestakin eri syystä.

- Halusimme edun siitä, että Posti on myös se taho, joka toimittaa lähetykset asiakkaille. Postin osoitteet ovat varmasti siinä muodossa, jossa ne halutaan myös jakelussa. Postilla on myös erittäin hyvä ymmärrys kulmaosoitteista ja osoitteiden eri kirjoitusmuodoista. Aiemmin olemme toisinaan joutuneet muuttamaan osoitemuotoja, koska ne eivät ole olleet jakelun kannalta parhaita mahdollisia.

- Postilla on erittäin hyvää osaamista tunnistuksesta sekä postin ominaisuudessa että väestötietojärjestelmäkumppanina. Asiakastunnistus on palvelu, jossa täytyy ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa. Tunnistus on tärkeää, mutta väärintunnistumista ei saa tapahtua. Väärintunnistuminen voi johtaa siihen, että tilaukset menevät väärille asiakkaille.

- Posti halusi kehittää omia palveluitaan joustavasti meidän toivomaamme suuntaan. Saimme tarvitsemamme ennakkotarkistuksen ja hyvän päivityspalvelun, jotka molemmat pystyttiin integroimaan meidän järjestelmiimme.

- Yhä suurempi osa kampanjaosallistumisista tulee verkon kautta. Välillä täytettyjen tietojen laatu jää heikoksi. Postin palvelun kautta saamme myös tiedon siitä, onko osoite jakelukelpoinen vai ei. Tämä on meille erittäin tarpeellinen lisätieto. Sen avulla pystymme arvioimaan saamamme asiakastiedon laatua.

Käytäntö ja hyödyt

- On usein haasteellista, kun on paljon eri osapuolia, jotka puhuvat vähän ”eri kieltä”. Mukana projektissa oli paljon Postin ja A-lehtien asiantuntijoita. Voi sanoa, että kaikki olivat mukana täysillä hakemassa liiketoiminnan kannalta parhaita ratkaisuja. Kaikkia ominaisuuksia emme ole saaneet vielä käyttöön, mutta viivästymisen taustalla ovat syyt, joita olisi ollut vaikea ennakoida etukäteen.

- Nykytilan perusteella voi sanoa, että palvelu täyttää odotukset. Ensitunnistus onnistui erinomaisesti, ilman asiakaspalautteita virheistä. Uusien asiakkaiden tunnistuksessa ei ole ollut virhetunnistuksia. Jatkuvan päivityksen muuttopäivitysten osalta olemme vasta alkutaipaleella, joten sitä on vielä liian aikaista arvioida.

”Teemme tätä kuitenkin kumppanin kanssa, jonka uskon kykenevän reagoimaan, jos jotain ongelmia ilmenee. Asenne ja osaaminen ovat lopulta ne seikat, jotka mahdollistavat kaiken muun”, toteaa Oili lopuksi.

A-lehdet-konserni on suomalainen mediatalo, joka kustantaa laadukkaita aikakauslehtiä ja luo mediabrändejä. Yhtiön aikakauslehdistä tunnetuimpiin kuuluvat Apu, Avotakka, Demi, Eeva, Image, Mondo ja Tuulilasi. Ensimmäiset lukuelämykset A-lehdet julkaisi jo 80 vuotta sitten.

 

Tutustu Postin asiakastietopalveluihin