Tulosta sivu In English På svenska Tekstin koko: Pienennä Suurenna

Postinumeroalueiden rajoja selkeytetään Oulussa

19.02.2010

Itella selkeyttää postinumeroalueiden rajoja Oulun alueella. Yhtenäisten postinumeroalueiden hyötynä on postilähetysten kulku lähettäjältä vastaanottajalle entistä sujuvammin ja luotettavammin. Järjestelyllä varaudutaan myös kaupungin tulevaan kasvuun. Muutoksia tulee yhdeksän postinumeron alueella ja järjestely koskee noin 12 000 postinsaajatalouden ja -yrityksen postinumeroa. Muutos toteutetaan 1. maaliskuuta 2010 alkaen.

Uusia postinumeroita tulee kaikkiaan seitsemän kappaletta. Nykyiset postinumerot 90160 OULU ja 90210 OULU poistuvat käytöstä. Alueilla, joilla postinumero muuttuu, tiedotetaan postinsaajille ja yrityksille asiasta kirjeellä.

Oikea osoite varmistaa lähetysten perillemenon

Postinkulun sujuvuuden kannalta on tärkeää, että uusi postinumero vakiintuisi käyttöön mahdollisimman nopeasti. Muutosalueiden postinsaajia pyydetään ilmoittamaan uudesta postinumerosta kaikille niille henkilöille, yrityksille ja yhteisöille, jotka lähettävät heille postia. Tätä helpottamaan lähetetään joka kotiin jaettavan tiedotteen mukana osoitteenmuutoskortteja, joilla voi ilmoittaa uuden postinumeron lähettäjille. Uudet postinumerot tulevat voimaan 1. maaliskuuta 2010 alkaen. Kolmen kuukauden siirtymäaikana vanhojen postinumeroiden käyttö ei viivästytä postinkulkua.

Oikeaan osoitteeseen kuuluu vastaanottajan nimen lisäksi kadun tai tien nimi ja talon numero/portaan tunnus ja huoneiston numero sekä postinumero ja postitoimipaikan nimi.

Postinumeron muuttuminen ei edellytä muuttoilmoituksen tekemistä postiin tai maistraattiin.

Postinumeromuutokset vaikuttavat myös asiointeihin posteissa joidenkin postinsaajien kohdalla. Postista noudettavien pakettien ja muiden kuitattavien lähetysten osalta asiointiposti vaihtuu noin 200 kotitaloudella ja noin 30 yrityksellä. Muutoksesta kerrotaan tarkemmin asiakastiedotteissa.

Muut postin tarjoamat palvelut saa mistä tahansa postista kuten tähänkin saakka.

Uudet postinumerot ovat:

• 90130 OULU koostuu postinumeroalueella 90100 OULU sijaitsevista Myllytullin, Intiön ja Raksilan alueista
  • 90410 OULU koostuu postinumeroalueella 90420 OULU sijaitsevista Kiviniemen, Perävainion ja Kaakkurinkankaan alueista
  • 90510 OULU koostuu postinumeroalueella 90500 OULU sijaitsevista Hietasaaren, Toppilansaaren ja Vihreäsaaren alueista
  • 90590 OULU Oulun teknologiakylän alue, jonka nykyinen postinumero on 90570 OULU
  • 90620 OULU koostuu postinumeroalueella 90630 OULU sijaitsevista Takalaanilan ja Ruskon teollisuusalueista
  • 90660 OULU koostuu postinumeroalueella 90650 OULU sijaitsevista Sanginsuun ja Lapinkankaan alueista
  • 90670 OULU koostuu postinumeroalueella 90650 OULU sijaitsevasta Hiukkavaaran alueesta

Käytöstä poistuvat postinumerot:

• 90160 OULU, Lintulan ja Mäntylän alueiden uusi postinumero on 90150 OULU
  • 90210 OULU, Peltolan alueen uusi postinumero on 90230 OULU

Postinumeroalueiden rajoissa muutoksia seuraavilla alueilla:

• Postinumeroalueelta 90800 OULU siirtyy Kalimenkylän alue postinumeroalueelle 90820 KELLO
  • Postinumeroalueelta 90550 OULU siirtyy Iskon alue postinumeroalueelle 90570 OULU
  • Postinumeroalueelta 90530 OULU siirtyy Ylä-Siirtolan alue postinumeroalueelle 90550 OULU
  • Postinumeroalueelta 90230 OULU siirtyy osa Kontinkankaan aluetta postinumeroalueelle 90220 OULU
  • Postinumeroalueelta 90400 OULU siirtyy Heinäpään urheilukeskuksen alue postinumeroalueelle 90120 OULU
  • Postinumeroalueelta 90560 OULU siirtyy Simpsintie postinumeroalueelle 90530 OULU
  • Postinumeroalueelta 90800 OULU siirtyy Nymanintie postinumeroalueelle 90540 OULU

Tietoa postipalveluista saa asiakaspalvelusta, numerosta 0200 71000 (pvm/mpm) maanantaista perjantaihin kello 8-20 ja lauantaisin kello 9-14.

Itellan MediaDeskissä puh. 020 452 3366 palvelemme toimituksia keskitetysti, kaikissa Itellaa koskevissa asioissa arkisin klo 8.30 - 16.30 välisenä aikana.