Tulosta sivu In English På svenska Tekstin koko: Pienennä Suurenna

Uusia postinumeroita: HELSINKI, KIRKKONUMMI, SUNDSBERG, KLAUKKALA, KERAVA, JÄRVENPÄÄ, HYVINKÄÄ, LAHTI

01.12.2008

Uudenmaan alueella otetaan 1.1.2009 käyttöön yhdeksän uutta postinumeroa. Lisäksi 12 postinumeroalueen rajoihin tulee pieniä muutoksia. Nyt tehtävillä muutoksilla ennakoidaan asukasmäärien kasvua ja varmistetaan postinjakelun sujuvuutta jatkossa.

Joidenkin asiakkaiden kohdalla muutos vaikuttaa myös postista noudettavien lähetysten hakupaikkaan. Postinumeron muutoksesta jaetaan alueella tiedote niille kotitalouksille ja yrityksille, joita muutos koskee.

Sipoon lounaisosassa käytössä ollut postinumero 01100 ITÄSALMI lakkautetaan. Sipoosta Helsinkiin liitettävä alue saa uudeksi postinumerokseen 00890 HELSINKI. Sipooseen jäävä alue liitetään postinumeroalueeseen 01120 Västerskog ja Vantaalle siirtyvä alue liitetään postinumeroalueeseen 01200 VANTAA.

Myös Helsingin vanhat asuinalueiksi suunnitellut satama-alueet saavat uudet postinumerot. Länsisataman alueesta muodostuu postinumeroalue 00220 HELSINKI, Hanasaaren ja Sompasaaren alueesta tulee 00540 HELSINKI. Kruunuvuoren ranta, nykyisen öljysataman alue, Tullisaari, Tahvonlahti ja Kaitalahti saavat postinumerokseen 00590 HELSINKI.

Kirkkonummella otetaan käyttöön kaksi uutta postinumeroa. 02480 KIRKKONUMMI muodostuu osasta nykyistä postinumeroaluetta 02400 KIRKKONUMMI. Postinumeroalue 02450 SUNDSBERG muodostuu osasta 02430 MASALAA ja muutamista Kirkkonummen kuntaan kuuluvista teistä ja kaduista, joiden postinumero on tällä hetkellä 02320 ESPOO.

Nurmijärven Klaukkalassa otetaan käyttöön uusi postinumero 01840 KLAUKKALA. Alue erotetaan nykyisestä 01800 KLAUKKALA alueesta.

Keravalla muutetaan postinumeroalueiden rajoja 1.1.2009. Osa tällä hetkellä postinumeroalueella 04200 KERAVA sijaitsevista osoitteista siirretään postinumeroalueelle 04230 KERAVA. Muutoksen tavoitteena on varmistaa postinkulun sujuvuus.

Järvenpäässä erotetaan alueesta 04400 JÄRVENPÄÄ osa uudeksi postinumeroalueeksi 04410 JÄRVENPÄÄ.

Hyvinkäällä otetaan käyttöön uusi postinumero 05810 HYVINKÄÄ. Alue muodostuu osasta postinumerolla 05800 HYVINKÄÄ olevia teitä ja katuja.

Lahdessa otetaan 1.1.2009 käyttöön uusi postinumero 15160 LAHTI. Muutoksen tavoitteena on varmistaa postinkulun sujuvuus jatkossa, kun Lahden Kariston alueelle kaavoitetut uudet asunnot valmistuvat ja postinsaajien määrä kasvaa alueella. Alueella lokakuussa tehdyn asiakaskyselyn tulokset puoltavat muutosta.
Uusi postinumeroalue muodostuu osasta tällä hetkellä postinumeroalueilla 15150 LAHTI ja 15300 LAHTI olevista kaduista ja teistä.

Vuodenvaihteessa tehdään myös pieniä muutoksia postinumeroalueiden rajoissa seuraavilla alueilla: 00390 HELSINKI, 00550 HELSINKI, 00580 HELSINKI, 00560 HELSINKI, 02200 ESPOO, 02320 ESPOO, 02710 ESPOO, 02750 ESPOO, 02920 ESPOO, 04200 KERAVA, 04230 KERAVA ja 05470 HYVINKÄÄ. Muutokset koskevat vain osaa postinumeroalueesta. Asiakkaat, joita muutos koskee, ovat saaneet Postilta tiedotteen.

Jotta uudet postinumerot vakiintuisivat käyttöön mahdollisimman nopeasti, toivotaan postinsaajien ilmoittavan vuodenvaihteen jälkeen uuden postinumeronsa lähettäjille, joilta he saavat postia. Postinumeron muuttuminen ei edellytä muuttoilmoituksen tekemistä postiin tai maistraattiin. 1.1.2009 tapahtuvien muutosten osalta tietoja päivitetään internetissä postinumerohakuun vuodenvaihteen jälkeen.