Tulosta sivu In English På svenska Tekstin koko: Pienennä Suurenna

Postit kääntyvät kesäosoitteeseen sujuvimmin netissä

21.05.2008

Lähes 80 000 suomalaista kotitaloutta kääntää postinsa kesäosoitteeseen tai keskeyttää postinsa jakelun kesä-aikana. Suurin osa suomalaisista lomailee kesäkuun puolivälin ja elokuun alkupuolen välisenä aikana, ja silloin osoitteenmuutosten määrä lähes kolminkertaistuu. Ruuhka kannattaa välttää tekemällä osoitteenmuutos hyvissä ajoin, viimeistään viikkoa ennen loman alkua. Näin postin saa oikeaan osoitteeseen haluttuna päivänä.

Lomanviettäjä voi valita joko määräaikaisen osoitteenmuutoksen tai jakelun keskeytyksen. Postien kääntämisen kotimaan lomaosoitteeseen voi tehdä Postin internetsivujen ja muuttopuhelinpalvelun kautta tai käymällä lähimmässä postissa.

Verkko on noussut suomalaisten suosituimmaksi tavaksi tehdä osoitteenmuutos. Jo noin 40 prosenttia muutoksista tehdään internetissä. Verkon kautta tehtynä kesäosoitteenmuutoskin on edullisin vaihtoehto. Kaikkiaan osoitteenmuutoksia tekee vuosittain yli 850 000 taloutta ja noin 25 000 yritystä.

Postin internetissä olevan yhteystietopalvelun kautta voi ohjata postin kulkua, tehdä osoitteenmuutoksen, siirtää postit kesämökille tai keskeyttää postinjakelun lomamatkan ajaksi. Osoitteessa www.muuttoilmoitus.fi olevaan palveluun voi päivittää kotiosoitteen lisäksi myös muita yhteystietoja kuten puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen sekä osoitteet työpaikalle tai kesämökille.

Määräaikaisessa osoitteenmuutoksessa kaikki Postin päiväjakelussa saapuneet lähetykset käännetään lomaosoitteeseen. Palvelussa postit jaetaan haja-asutusalueella postilaatikkoon, joka sijaitsee alueen vakituisten asukkaiden postilaatikkoryhmässä. Postit voi myös saada esimerkiksi oman mökin tienhaaraan. Palvelu on maksullinen.

Jakelun keskeytys -palvelussa asiakkaan posteja ei jaeta, vaan ne säilytetään postissa turvallisesti koko loman ajan. Loman aikana tulleet postit ovat noudettavissa kotipostista viimeistään kaksi työpäivää palvelun päättymisen jälkeen.

Sanomalehdet ylläpitävät omia asiakasrekistereitään, joten ilmoitus lehden kääntämisestä kesäosoitteeseen tai jakelun keskeytyksestä tulee tehdä sanomalehden omaan asiakaspalveluun.

Postit ja lehdet tulevat perille sujuvasti, kun nimi merkitään selkeästi postilaatikkoon lomapaikkakunnalla sekä lisäksi jokaisen kesäasukkaan nimi laatikon kannen sisäpuolelle.

Lisätietoja osoitteenmuutospalveluista saa Postin asiakaspalvelusta 0200 71000 (suomi) ja 0200 27100 (ruotsi). Asiakaspalvelu palvelee ma-pe klo 8-20 ja la klo 9-14.

Netposti – viestit verkkoon

Kirje, joka aiemmin toimitettiin paperikirjeenä postilaatikkoon, on mahdollista vastaanottaa myös sähköisesti NetPostiin. Maksuton palvelu on tietoturvallinen ja ympäristöystävällinen tapa siirtää asiaviestintä verkkoon. Näin esimerkiksi laskut ja muut tärkeät viestit on hoidettavissa kesälläkin kaikkialla tietoverkkojen alueella. Palvelussa olevat yli 1 000 viranomaislomaketta helpottavat sähköistä asiointia. Palvelu löytyy osoitteesta www.posti.fi/netposti.

PALVELUIDEN HINNAT

Kotitalouden määräaikaisen osoitteenmuutoksen ja   jakelun keskeytyksen lyhyin kesto on 7 vuorokautta.  Internetin kautta tehtynä postien kääntäminen kotimaan lomaosoitteeseen viikosta kahteen kuukauteen maksaa 12,50 euroa ja jakelun keskeytys 1 viikosta - 2   viikkoon ( 14 vrk) 7,30 euroa.  Lomakkeella Postin myymälässä tai myyntipisteessä tai muuttopuhelimessa tehtynä nämä tilaukset maksavat 3,20 euroa enemmän.

Yrityksille ja yhteisöille määräaikaisen osoitteenmuutoksen, sekä jakelun keskeytyksen hinta on internetissä tehtynä viikosta kahteen kuukauteen 17,50 euroa ja lomakkeella Postin myymälässä tai myyntipisteessä tehtynä 20,70 euroa.

PALVELUIDEN TILAUSVAIHTOEHDOT

Osoitteenmuutoksen tai jakelun keskeytyksen voi tehdä vaivattomasti seuraavilla tavoilla:

Internetissä, osoitteessa www.muuttoilmoitus.fi. Palveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla, kansalaisvarmenteella kuten esimerkiksi sirullisella henkilökortilla tai Postin verkkotunnuksilla. Internetissä voi myös samalla maksaa tilaamansa palvelun.

Yritykset ja yhteisöt voivat tehdä osoitteenmuutokset internetissä osoitteessa www.posti.fi/yritysosoitteenmuutos.

Soittamalla muuttopuhelimeen numeroon 0203 456 456 (suomi) tai numeroon 0203 457 457 (ruotsi).

Kirjallisesti kesäosoitteenmuutoksen voi tehdä tulostamalla lomakkeen internetistä tai käymällä postissa. Kirjalliset muuttoilmoitukset voi postittaa tai jättää postiin tai maistraattiin. Internetissä tehty muuttoilmoitus on 3,20 euroa edullisempi kuin lomakkeella tai muuttopuhelimessa tehtynä ja muutos tulee   voimaan jopa kaksi päivää aiemmin.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Postin Yhteystietopalvelut: tuotepäällikkö Pauli Mannikainen, puh. 020 451 4681

Viestinnän yhteyshenkilö: viestintäpäällikkö Mika Heijari, puh. 020 451 3045

Tiedotusvälineet voivat käyttää vapaasti kesäosoitteenmuutoksista tehtyä valmista äänitiedotetta, jossa toimittaja Pauliina Tuomola haastattelee Pauli Mannikaista.