Tulosta sivu In English På svenska Tekstin koko: Pienennä Suurenna

Euroviisupostimerkeissä Lordi, Kirka, Marion Rung, Laila Kinnunen ja Katri Helena

10.04.2007

Toukokuussa merkkejä myös partiosta, joukkoliikenteestä, muumeista ja Tampereen tuomiokirkosta

Euroviisujen alla 9.toukokuuta ilmestyy kaikkiaan 17 uutta postimerkkiä viidessä eri julkaisussa.  Suomen isännöimiä Eurovision laulukilpailuja juhlistetaan neljä postimerkkiä sisältävällä pienoisarkilla, partiotoimintaa esitellään kahdella merkillä, joukkoliikenteestä ja muumeista ilmestyy kummastakin vihko, joista ensimmäisessä on neljä ja jälkimmäisessä kuusi postimerkkiä. Lisäksi tuolloin ilmestyy Tampereen tuomiokirkon satavuotisjuhlapostimerkki.

Tampereen tuomiokirkko 100 vuotta -postimerkin ensipäivää vietetään Tampereen pääpostissa, Rautatienkatu 21:ssä. Muiden 9.5. ilmestyvien postimerkkien ensipäivänleimaus on Helsingin Pääpostin myymälässä, osoitteessa Mannerheiminaukio 1 A.

Jokaisen toukokuussa ilmestyvän uutuusmerkin arvo vastaa kotimaan 1. luokan kirjeen postimaksua.

Viihdetaivaan tähdet postimerkeissä

Helsingin Hartwall-areenassa toukokuun 10. ja 12. päivinä järjestettäville 52. Eurovision laulukilpailulle omistettu pienoisarkki esittelee Suomen euroviisuedustajia eri vuosikymmeniltä. Viime vuonna Suomelle voiton tuonutta hirviöyhtye Lordia juhlitaan kahdella postimerkillä.  Toisessa merkeistä on yhtyeen solistin Mr. Lordin kasvokuva. Piirros on itse Mr. Lordin eli Tomi Putaansuun käsialaa.  Toisessa merkissä on kuvattuna koko yhtye. Kuvassa ovat Mr. Lordin lisäksi rumpali ”Kita” (Sampsa Astala), kitaristi ”Amen” (Jussi Sydänmaa), basisti ”OX” (Samer el Nahhal) ja kosketinsoittaja ”Awa” (Leena Peisa).

Suomea aiemmin edustaneet viihdetaivaan suuret tähdet Laila Kinnunen (”Valoa ikkunassa”, Ranska 1961), Marion Rung (”Tipitii”, Luxemburg 1962 ja ”Tom Tom Tom” Luxemburg 1973), Kirka Babitzin (”Hengaillaan”, Luxemburg 1984) ja Katri Helena (”Katson sineen taivaan”, Israel 1979 ja ”Tule luo”, Irlanti 1993) ovat kuvattuina kolmannessa postimerkissä. Pienoisarkin neljännessä postimerkissä on Eurovision Song Contest -tunnus, jonka ”sydämessä” on Suomen lippu. Tunnuksessa on käytetty hopeafoliointia.  Julkaisu on ensimmäinen tarrapohjainen pienoisarkki Suomessa. Postimerkkien muoto poikkeaa perinteisestä.  Pienoisarkin suunnittelija Timo Berry on asettanut kuvattavansa pyöreiden kaarien sisään ikään kuin valokeilan loisteeseen.

”Ole valmis”

Euroopan postien EUROPA-postimerkkisarjan teemana on tänä vuonna partio.  Partioliike täyttää tänä vuonna sata vuotta. Suomen partioaiheisten postimerkkien suunnittelusta vastaavat Susanna Rumpu ja Ari Lakaniemi.

Toisessa merkeistä on kuvattuna kolme partiolaistyttöä leirinuotiolla talvella Tunturi-Lapissa, toisessa merkissä kaksi meripartiolaispoikaa ja -tyttö purjehtivat kesäisellä aavalla merellä. Partioihanteet - kuten kehittää itseään ihmisenä, kunnioittaa toista ihmistä sekä rakastaa ja suojella luontoa - on kirjattu postimerkkiarkin reunoille. Reunassa on kuvattuna myös nahkainen partiovyö, jonka soljessa lukee partiolaisten tunnus: ”Ole valmis”.

Postimerkit ovat kuvakollaaseja: ne on rakennettu ja muokattu tietokoneella useista valokuvista.  Kuvaajat ovat Ari Lakaniemi (partiovyö, meripartiolaiset), Pekka Luukkola (meri ja talvimaisema), Matti Lehto (kolme tyttöä). Merkit on painettu Kanadassa, The Lowe-Matin group -painotalossa.

Partioliike perustettiin Englannissa vuonna 1907, Suomessa toiminta alkoi vuonna 1910.  Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry on maamme suurin nuorisojärjestö. Siihen kuuluu 75 000 jäsentä.

Joukkoliikennevälineitä ja -palveluja

Helsingin kaupungin liikennelaitos ja Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV isännöivät ensi toukokuussa Helsingissä järjestettävää suurta kansainvälistä joukkoliikennetapahtumaa, UITP :n (The International Association of Public Transport) 57. maailmankongressia.  Tapahtuman airuena ilmestyy joukkoliikenneaiheinen postimerkkivihko, jonka neljällä tarrapohjaisella 1. luokan ikipostimerkillä esitellään pääkaupunkiseudun joukkoliikennevälineitä ja -palveluja. Vihkon ensimmäisessä merkissä on kuvattuna matalalattiainen Sm4 –kaupunkijuna, joka on saapunut Helsingin rautatieaseman katetulle laiturille.   Toisessa merkissä nähdään uusi nivelraitiovaunu linjalla 10 pysähtyneenä Korppaanmäen pysäkillä. Kolmannessa merkissä metrojuna kiitää Vartiokylän lahden ylittävällä sillalla.  Neljän merkin aiheena on Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva kaksivuotias Kampin joukkoliikenneterminaali, joka on yksi Euroopan vilkkaimmista. Sen kautta kulkee päivittäin noin 170 000 matkustajaa.

Postimerkkivihkon on suunnitellut Kaisu KlemettiJouko Leskelä on ottanut postimerkeissä käytetyt kuvat ja myös vihkon kannen kuvan, jossa nähdään raitiovaunu 3T Olympialaiturin pysäkillä.

Muumit palaavat postimerkkeihin

Muumiperheen jäsenet viettävät kesäpäivää kukin tavallaan uudessa postimerkkivihkossa: Muumimamma paistaa lettuja, Muumipappa naputtaa kirjoituskonetta kiven nokassa keskellä järveä, Niiskuneiti poimii kukkia ja Muumipeikko loikkii rantakivillä sudenkorentoja kintereillään.  Kuuden ikipostimerkin vihkossa oman merkkinsä saavat myös Pikku Myy ja Nuuskamuikkunen. Pikku Myy kelluu rantakaislikossa omassa merkissään ja Nuuskamuikkunen haaveilee kukkien keskellä omassaan.

Merkkiarkki on tietokoneella rakennettu ja väritetty kuvakollaasi, jossa on käytetty kuvataiteilija-kirjailija Tove Janssonin (1914–2001) piirroksia mm.  hänen kirjastaan Vaarallinen juhannus.  Vihkon on suunnitellut sekä piirrokset muokannut ja sovittanut postimerkkeihin suunnittelijakaksikko Susanna Rumpu ja Ari Lakaniemi yhteistyössä Oy Moomin Characters Ltd:n kanssa.

Muumipostimerkit ovat olleet asiakkaiden suuria suosikkeja aina ensimmäisistä vuonna 1992 ilmestyneistä merkeistä lähtien. Viimeksi Suomen Posti julkaisi muumiaiheisen postimerkin vuonna 2004.

Tampereen tuomiokirkko 100 vuotta

Tampereen tuomiokirkko täyttää toukokuussa sata vuotta. Tapahtumaa juhlistetaan erikoispostimerkillä, jonka ovat suunnitelleet Ilona Ilottu, Petri Salmela ja Eeva Sivula Dog designista.

Postimerkin kuvapinta on jaettu kahteen osaan.  Toisen osan taustana, lähikuvassa, on kirkon graniittiseinää ja osa jugend-hengessä tyyliteltyä voikukka-aiheista konsolia. Sen päälle suunnittelijat ovat sijoittaneet pienen vinjettimäisen yleiskuvan kirkosta.  Merkin toisessa osassa on näkymä suoraan alhaalta ylös tähtiholviin, jossa on Hugo Simbergin (1873–1917) aikoinaan paljon keskustelua herättänyt ja tunteita kuohuttanut käärmeaiheinen fresko.

Postimerkki ilmestyy kymmenen merkin arkissa. Merkkiarkin reunoja koristavat yksityiskohdat Simbergin maalaamasta lehterikaiteen freskosta Köynnöksenkantajat.

Tampereen tuomiokirkko on arkkitehti Lars Sonckin (1870–1956) jykevä mestariluomus. Se rakennettiin vuosina 1902–1907 Pyhän Johanneksen kirkoksi. Tuomiokirkko siitä tuli vuonna 1923. Kirkkoa pidetään yhtenä kansallisromanttisen arkkitehtuurimme merkittävimmistä teoksista.  Kirkon taiteesta vastasivat Magnus Enckell (1870–1925) ja Hugo Simberg.

Lisätietoja: Postimerkkikeskus, johtaja Markku Penttinen, puh.0202 451 5519, markku.penttinen@posti.fi