Olagligt nätfiske efter bankkoder pågår i Itellas och Postens namn

Brottslingar försöker fiska efter nätbankskoder med olagliga bluffmeddelanden per e-post. Tidigare har sådana meddelanden skickats bland annat i myndigheters namn, nu förekommer även meddelanden där Itella eller Posten anges som avsändare. Reagera inte på meddelandena! Vi uppmanar kunderna att radera meddelandet utan att öppna det.

Itella eller Posten skickar inte till sina kunder e-postmeddelanden eller sms där man ber om kontonummer eller hänvisar till olika bankers webbplatser för identifiering.

Webbplatsen som öppnas via länken i bluffmeddelandet påminner om bankens Tupas-identifiering.

Instruktioner till kunderna:

  • Öppna inte ett misstänkt meddelande och klicka inte på länkar
  • Överlämna inte dina nätbankskoder
  • Om du har använt dina nätbankskoder i samband med ett sådant meddelande, kontakta omedelbart din bank och berätta vad som har hänt
  • Elektronisk identifiering med bankkoder används i vissa av Itellas och Postens tjänster (till exempel Netposti), men kunden hänvisas till dessa alltid först via tjänsten i fråga, aldrig vie e-post.
  • En säker inloggningssida (SSL-skyddad) inleds i adressfältet med https och i webbläsaren finns ofta också en synlig bild på ett lås.
  • Du kan ange ett bluffmeddelande som du mottagit (om länken i e-posten tar dig till en webbplats med främmande adress som ser ut som en nätbank) till Cybersäkerhetscentret vid Kommunikationsverket genom att förmedla meddelandet per e-post till adressen cert@viestintavirasto.fi

Ett exempel på ett bluffmeddelande (reagera inte på ett sådant meddelande!):