Grunder för ersättning av postförsändelser

Ansvaret hos transportören av en försändelse begränsas i lag (postlagen, Världspostkonventionen eller lagen om vägbefordringsavtal). Välj rätt sändningssätt med tanke på innehållet i din försändelse och förpacka den omsorgsfullt. Dessa ersättningsgrunder gäller även Assurerade försändelser.

Ersättningsprinciperna varierar utifrån vilka av de ovannämnda bestämmelser som tillämpas på den aktuella försändelsen. Ansvaret hos transportören, d.v.s. Posten, är begränsat vid alla transporter. I bestämmelserna definieras också vem som är berättigad till ersättning. I fråga om internationella försändelser är avsändaren berättigad till ersättning och avsändaren måste söka ersättning hos sin avtalspartner.

Postens begränsade ansvar inverkar inte på ansvaret mellan avsändaren och adressaten. Vid distanshandel enligt konsumentskyddslagen ansvarar försäljaren alltid för transporten av produkten.

Förutsättningen för skadeersättning är att man kan konstatera att skadan har förorsakats när försändelsen har varit på Postens ansvar. Kontakta alltid kundtjänsten så snabbt som möjligt i händelse av skada.

Ersättning ges för följande

  • Sakskada
  • Den andel av försändelsekostnaderna som motsvarar skadan
  • Kostnaderna för förhindrandet av skadan och för den direkta utredningen av skadan
    när
  • sakskadan har förorsakats direkt av att försändelsen har försenats, skadats eller försvunnit, vilket har skett under den tid Posti har ansvarat för försändelsen.

För att få ersättning krävs

  • Den sökande ska anmälan felet till Posti så snabbt som möjligt och ansöka om skadeersättning inom tidsfristerna. (se Leveransvillkor)
  • En representant för Posti måste kunna konstatera skadan. Förseningar eller försvinnanden upptäcks normalt i försändelseuppföljningen.
  • Den sökande ska bestyrka värdet på försändelsens innehåll. Kvitto duger om det är fråga om en ny vara. I annat fall uppskattas föremålets gängse värde.
  • Normalt kan man inte verifiera i efterhand hur ett vanligt brev kommer in i eller transporteras genom postnätverket eller huruvida det har överlämnats, och därför går det normalt inte att få ersättning för vanliga brev.

Ersättningsbelopp

  • För sakskada betalas vanligen ersättning för kostnaderna för reparationen av föremålet eller ersättning till gängse värde på föremålet.
  • Ersättningsbeloppet uppgår högst till den maximiersättning som fastställs utifrån vikten i den lag som tillämpas på den aktuella försändelsen, även om skadan är större än så.
  • För en Assurerad försändelse är det högsta ersättningsbeloppet dock assuransvärdet.
  • Tilläggstjänsten Ömtåligt inverkar inte på beloppet på maximiersättningen.
  • Ersättningen är inte högre än den konstaterade, direkta sakskadan, även om maximiersättningen i kilo eller assuransvärdet är högre än detta.

Posti ersätter inte

  • Skada som beror på försändelsens egenskaper (dolt fel, naturlig utsatthet).
  • Samlar-, känslo- eller antikvärde eller annat speciellt värde.
  • Skadefall som Posti inte har kunnat undvika och vars följder Posti inte har kunnat förhindra.
  • Skada som förorsakas av att kunden agerar på ett sätt som strider mot villkoren, såsom olämpligt sändningssätt eller bristfällig förpackning.
  • Skador som förorsakas av force majeure (t.ex. strejk).

Maximiersättningar för de vanligaste produkterna

Produkt Försvinnande/ skada Försening
Brev inrikes
Vanliga brev 50 € 50 €
Rekommenderat brev och  brev med mottagningsbevis 340 € 85 €
Expressbrev 340 € 150 €
Assurerad försändelse assuransvärde 150 €
Paket
Postpaket max 10 kg (samhällsomfattande tjänst) 25 € /kg 150 €
Paketautomat 25 € /kg 150 €
Övriga Postpaket 20 € /kg Portot
Till dörren-paket 20 € /kg Portot
Utrikes
Vanliga brev Ersätts inte Ersätts inte
Rekommenderat brev 30 sdr, circa 30 €

Ersätts inte

Postpaket till utlandet 40 sdr + 4,50 sdr/kg Ersätts inte
Expresspaket till utlandet 1 680 €

Portot för försening på över 14 dygn.

Gör en ansökan om skadeersättning