Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om användningen av paketautomaterna. Du kan också kontakta paketautomaternas kundsupport i alla frågor kring paketautomaterna.

Vanliga frågor

Hur fungerar Postens paketautomat?

Postens paketautomat är ett enkelt sätt att skicka och ta emot paket. Via Postens paketautomat kan du skicka paket till en annan automat i Finland och Estland eller vilket som helst postkontor i Finland.

Du kan också välja en paketautomat som har det bästa läget för dig som avhämtningsställe för paket som du beställer i nätbutiker. När du kan hämta paketet får du ett sms med en boxkod i din mobiltelefon. Koden knappas in i automaten och du kan ta ut försändelsen när boxen öppnas.

Sändning

Kan jag skicka ett paket till Posten via en paketautomat?

Ja, via automaten kan du skicka ett paket antingen till en annan paketautomat eller till ett postkontor där adressaten kan hämta det.

Varför behövs adressatens mobiltelefonnummer då ett paket skickas från en automat?

När adressaten kan hämta paketet, levereras en ankomstavi per sms. Om paketet kan hämtas i en paketautomat, innehåller ankomstavin en boxkod. När paketet kan hämtas på posten får adressaten ett sms med en försändelsekod som paketet kan hämtas med.

Vad kostar det att skicka paket via en automat?

Priserna för tjänsten finns här. Samtidigt kan du kontrollera hur stor box du behöver för din försändelse.

Vad är leveranstiden för ett paket som skickas via en automat?

Ett paket som skickas via en paketautomat senast kl. 16 kan hämtas av adressaten inom 1–3 arbetsdagar. Du kan kontrollera här vår leveranstidsförfrågan.

Jag skrev av misstag fel telefonnummer i paketuppgifterna, hur kan jag rätta till det?

Kontakta vår kundsupport. Som avsändare kan du vid behov ändra telefonnumret i paketuppgifterna.

Kan jag returnera ett paket via en automat?

Det är mycket enkelt att returnera paket som köpts i näthandeln via en paketautomat. I automatens meny finns en egen funktion för returnering och automaten ber om boxkoden som skickats till din telefon. Boxen öppnas efter att koden matats in. Om du har raderat koden, vänligen kontakta vår kundsupport.

Kan jag också skicka brev via automaten?

Paketautomaten är avsedd för sändning av paket, och den kan inte användas till att skicka brev.

Vad ska jag göra om det paket jag ska skicka inte får plats i boxen och om jag redan har betalat?

Kontakta vår kundsupport. Boxstorlekarna finns även här. Boxarnas innermått anges vid automaterna.

Vad händer om ett paket som skickats till en automat inte får plats i paketautomatens box?

Normalt ska detta inte förekomma. Om ett paket som skickats till en paketautomat mot förmodan är för stort skickas paketet till närmaste postkontor. Om det är fråga om ett paket som styrts via Postens styrtjänst för paket och som är för stort för automaten, levereras paketet till ett postkontor enligt den ursprungliga adressen.

Hur betalar jag mitt paket som skickas via en automat?

Tjänsten betalas med ett bank- eller kreditkort med chip. Betalterminalen finns under automatens pekskärm.

Är det möjligt att använda Ömtåligt eller Postförskått när man skickar från paketautomat?

Tilläggtjänster Ömtåligt och Postförskått är inte tillgängliga för kontantkunder.

Automater och spåra

Kundtjänst