Posti uudistuu – niin myös postinjakelu

Postissa on menossa monia uudistuksia. Laitamme kampoihin postimäärän vähenemiselle, mutta digi, some ja muut sähköiset kanavat korvaavat vääjäämättä perinteistä postia. Siksi tuomme postinlajitteluun ja jakeluun uusia tapoja jakelukustannusten hillitsemiseksi. Vähenevä postimäärä tarkoittaa yksittäisen lähetyksen jakelukustannuksen nousua, joten jakelutyötä on tehtävä uudella tavalla. Myös Postin asiakkaat edellyttävät keinoja jakelukustannusten hillitsemiseksi.

Seuraamme postinjakelun onnistumista päivittäin

Uudistimme keväällä 2016 jakelureittejämme ja olemme seuranneet jakelumme onnistumista päivittäin. Seurantamme mukaan olemme jakaneet postit normaalisti yli 99 prosentille postinsaajista ja suurimmalle osalle ei ole tullut havaittavaa muutosta päivittäisessä postinjakeluajassa. Jos jollakin alueella jakelussa on paikallinen viive, tiedotamme siitä nettisivuillamme.

Syitä mahdollisiin postinkulun satunnaisiin viiveisiin voivat olla muun muassa erilaiset tekniset ongelmat, kuten lajittelun laitehäiriöt, jakelun lähtöpisteen muutto tai äkilliset henkilöstön sairastumiset. Tavoitteenamme on, että satunnainen jakeluviive ei kohdistu samaan talouteen peräkkäisinä päivinä.

Uudet kotipalvelut sovitetaan Postin muuhun toimintaan

Vaikka perinteisen postin määrä vähenee, haluamme jatkossakin tarjota hyvät, luotettavat ja ajassa elävät postipalvelut kaikkialla Suomessa. Jaamme kirjeitä, lehtiä, suoramainoksia ja paketteja edelleen jokaisena arkipäivänä. Postilaki koskee näistä niin sanottuja yleispalvelukirjeitä eli postimerkillä varustettuja kirjeitä.

Kehitämme myös uusia palveluja tuomaan tulevaisuudessa toimeentuloa postilaisille. Nämä uudet kotipalvelut toteutetaan siten, etteivät ne häiritse postinjakeluamme.