Tulosta sivu In English På svenska Tekstin koko: Pienennä Suurenna

Asiakaspalautus

Kuluttajasuojalain mukaan asiakkaalla on oikeus palauttaa tilaamansa tuote lähettäjälle.

Palauttajalle maksuton asiakaspalautus edellyttää lähettäjäyrityksen ja Itellan välistä erillistä sopimusta.

Kirjeen palautus

Jos palautettava lähetys on alle 2 kg (kirje), voit jättää sen kirjelaatikkoon (vain alle 3 cm paksut lähetykset) merkinnällä "ASIAKASPALAUTUS" tai "PALAUTUS". Merkitse lähetyksen päälle vastaanottajan sopimustunnus, mikäli se on tiedossa. Kun haluat kuitin palautuksestasi, vie lähetys postiin.

Kirjeasiakaspalautuksen enimmäismitat kuten maksikirjeellä:
- pituus + leveys + paksuus enintään 900 mm, suurin pituus kuitenkin enintään 600 mm
- putkilon muotoisen lähetyksen pituus + kaksinkertainen läpimitta enintään 1 040 mm, pituus enintään 900 mm.

Paketin palautus

Jos palautettava lähetys painaa yli 2 kg (paketti), vie se postiin ja täytä siellä Asiakaspalautus 14 -osoitekortti. Yksi osa kortista jää sinulle kuitiksi. Joissakin tapauksissa alkuperäinen lähettäjä on liittänyt lähetykseen osoitekortin valmiiksi.

Palautus Pakettiautomaatilta

Voit palauttaa pakettiautomaatista noutamasi paketin 14 vrk:n kuluessa lähetyksen noutamisesta. Voit palauttaa lähetyksen mihin tahansa Pakettiautomaattiin samalla koodilla, kuin millä olet sen noutanut. Voit myös palauttaa lähetyksen mihin tahansa Postiin. Jos paketin palautusaika on mennyt umpeen ja haluat palauttaa paketin, ole yhteydessä yritykseen josta olet paketin tilannut.

Noutamatta jääneet paketit palautuvat lähettäjälle

Pakettiautomaatteihin toimitettujen pakettien säilytysaika on 7 vuorokautta. Myymälöihin toimitettujen pakettilähetysten säilytysaika on lähetyksen toimipisteeseen saapumisviikko, sekä kaksi (2) täyttä kalenteriviikkoa. Jollei lähetystä ole noudettu, se palautetaan säilytysajan jälkeen lähettäjälle lähetykseen merkittyjen lähettäjätietojen perusteella.
 

Palautuskäytännöt muuttuvat kesäkuussa 2014

Kesäkuun 13 päivä voimaan tuleva kuluttajasuojalain muutos muuttaa verkkokaupoista tilattujen lähetysten palautuskäytäntösääntöjä. Tähän saakka myyjän on pitänyt aina maksaa lähetysten  palautuskulut ja palautukset on voinut jättää veloituksetta postin kuljetettavaksi. Jatkossa  verkkokauppojen ei ole pakko maksaa palautuskuluja.

Tiedot palautusehdoista ovat näkyvissä kunkin verkkokaupan toimitusehdoissa. Tilatessa kannattaa tarkistaa, millä ehdoilla tuotteen mahdollinen palauttaminen onnistuu. Itella tarjoaa jatkossakin yritysasiakkailleen Asiakaspalautus-tuotteen, joka mahdollistaa palautusten lähetyksen jatkossakin. Se tarkoittaa, että palautettavan paketin voi jättää verkkokauppiaan laskuun postin kuljetettavaksi joko lähimpään kirjelaatikkoon tai postiin. Jos tuotteen myyjä tarjoaa  Postin Asiakaspalautus-lähetyksen, saat palautuksesta aina kuitin, kun tuot palautuksen postiin.  Palautuskuoren tai -paketin päälle pitää kirjoittaa osoitteen lisäksi "Asiakaspalautus" ja myös vastaanottajan sopimusnumero.  Jatkossa kaupan peruuntumisesta on aina ilmoitettava kaupalle. Kaupan peruutukseksi ei enää riitä, että paketin jättää noutamatta.